نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۱۱

 شرکت‌های اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس به دنبال استارت‌آپ‌های ایرانی: سرمایه‌گذاران کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس به دنبال جذب استارت‌آپ‌های ایرانی هستند تا ایده‌های آنها را به خارج از کشور منتقل کنند. امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به حمایت بازار سرمایه از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داخلی اظهار کرد: بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها رقابت وجود دارد. به گزارش ایرنا وی افزود: سرمایه‌گذاران داخلی باید حمایت جدی‌تری از استارت‌آپ‌های داخلی داشته باشند زیرا در صورت فقدان حمایت داخلی، شرکت‌های خارجی به راحتی اقدام به جذب آنها می‌کنند. هامونی به توجه ویژه خارجی‌ها به کسب وکارهای نوین ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: در برخی موارد سرمایه‌گذاران خارجی اقدام به جذب استارت‌آپ‌های ایرانی کرده‌اند به طوری که گروه کاری مربوطه را به طور کامل به خارج از کشور انتقال داده‌اند. وی درباره حمایت از کالا و ایده‌های ایرانی گفت: از برنامه‌هایی که برای حمایت از شرکت‌های نوپا و ایده‌های جدید ارائه شده، برگزاری جشنواره فین استارز 2018 با هدف معرفی استارت‌آپ‌ها و برقراری ارتباط میان آنها و سرمایه‌گذاران است.

 بورس کالا بستر ایجاد بازار رقابتی: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که در سال حمایت از کالای ایرانی باید به‌طور سنجیده از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم، به‌طوری‌که «کیفیت» و «رقابت» دو مولفه اصلی تحقق شعار امسال است که در بسیاری از کالاهای استراتژیک و مواد اولیه، بورس کالا این وظیفه را برعهده دارد. به گزارش سنا، اسدالله قره‌خانی با اشاره به اینکه همه محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شوند دارای کیفیت و استاندارد مشخصی هستند، گفت: کیفیت کالاها نخستین موضوعی است که در بورس به آن توجه می‌شود و زمینه‌یی را فراهم می‌کند تا تولیدکنندگان کیفیت را مدنظر قرار دهند و از طرفی عرضه‌کنندگانی که به‌طور مدام در بورس حضور دارند نیز به‌عنوان تولیدکنندگان برتر از نظر کیفیت شناخته می‌شوند. این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم ایجاد بازار رقابتی که به ارتقای تولیدات ایرانی منجر می‌شود، گفت: برای آنکه بتوانیم بازار رقابتی ایجاد کنیم همگان باید دست به دست هم دهیم و درصدد آن باشیم که با افزایش کیفیت کالاها، توان رقابت با محصولات خارجی را نیز داشته باشیم. در این بین امروز شرایط عرضه و خرید محصولات با گذشته تفاوت پیدا کرده و نمی‌توان با ساختارهای غیرشفاف و سنتی در بازارها نفوذ کرد؛ از این رو بورس کالا یکی از بهترین بسترها برای ایجاد بازار رقابتی در داخل و رشد تولیدات باکیفیت به‌شمار می‌رود. قره‌خانی افزود: در دنیا از بورس‌های کالایی استفاده‌های مختلفی می‌کنند و ما نیز در کشورمان براساس نیازهای فعالان صنایع و سرمایه‌گذاران باید از بورس کالا بهره ببریم. به‌عنوان مثال در حوزه تامین مالی صنایع می‌توانند از بورس کمک بگیرند و در بخش تنظیم و تعادل بازارها نیز همواره با عرضه کالاها در این بازار شاهد ایجاد شفافیت و نظم معاملات بوده‌ایم. سخنگوی کمیسیون انرژی عنوان کرد: عرضه حداکثری محصولات در بورس کالا علاوه بر شفافیت اطلاعاتی که از بازارها منعکس می‌کند و می‌تواند مورد استفاده تصمیم‌گیران در تنظیم بازار قرار گیرد، از واسطه‌گری‌ها و فساد جلوگیری می‌کند و به این ترتیب در سال حمایت از کالای ایرانی باید از این بازار بیش از گذشته بهره برد.

 

 

ارسال نظر