ضرورت حضور رییس سازمان بورس در جلسات هیات دولت

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۲۶۳
ضرورت حضور رییس سازمان بورس در جلسات هیات دولت

گروه بورس

 ششمین گردهمایی پیشکسوتان در آخرین روز یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار شد. در این همایش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از اعضای هیات‌مدیره و مدیران سازمان، شرکت‌های ارکان و پیشکسوتان بازار سرمایه حضور به هم رساندند. در ابتدا، شاپور محمدی ضمن تشکر و قدردانی از افرادی که طی سال‌ها اقدامات مفیدی برای بازار سرمایه انجام داده‌اند، اظهار داشت: از زحمات بزرگان بازار نباید غفلت داشت و تلاش خواهد شد با برگزاری دوره‌یی چنین نشست‌هایی بتوانیم از پیشنهادات و انتقادات بزرگان بازار به صورت عملیاتی بهره بریم.

سخنگوی سازمان بورس در ادامه سخنان خود به برخی اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: طی سال گذشته رخدادهای مفیدی در بازار روی داد، موضوعاتی همچون اصلاح دستورالعمل‌های توقف و بازگشایی نمادها، حذف EPS، به‌روزرسانی سامانه معاملات که منجر به پایداری و ثبات عملیات در بازار شد، سامانه اسمارت و اقداماتی که در جهت جلوگیری از تخلفات انجام شده، از جمله این موارد بوده‌اند.

 معاملات سکه انحصارا در بورس کالا

محمدی، کدال 360 درجه و سامانه رصد را از دیگر اقدامات سال گذشته خواند و ادامه داد: بازنگری مقررات و اصلاح آنها و رسیدن به یک برداشت مشترک از قوانین، افزایش سرمایه کارگزاری‌ها، کاهش کارمزد سازمان بورس به سبب افزایش نقدشوندگی و فرآیند رتبه‌بندی شرکت‌ها نیز از مواردی هستند که در سال گذشته مصرانه انجام شد و در سال جاری نیز شاهد پیگیری آنها هستیم. وی همچنین بیان کرد: سازمان بورس در همه دنیا، مسوول چارچوب‌های افشاست و نه تک‌تک روندها.

همچنین مسوولیت تهیه صورت‌های مالی با هیات‌مدیره است. به گزارش سنا، محمدی بیان کرد: اگر نهاد ناظری جای حسابرس نشست و خواستار تغییر صورت‌های مالی شد، اقدام غیرقانونی کرده است. هم‌اکنون تعداد ناشران و نهادهای مالی به عدد ۱۲۰۰ رسیده است که همکاران ما در سازمان بورس به امورات آن رسیدگی می‌کنند. محمدی رییس سازمان بورس در نشست پیشکسوتان بازار سرمایه گفت: بر اساس تئوری‌های مالی، میزان ریسک‌پذیری افراد باید با ترکیب پرتفوی آنها در بورس تناسب داشته باشد و چنین نیست که همه ریسک‌ها و کاستی‌ها را به گردن سازمان بورس یا حسابرس انداخت.

سخنگوی سازمان بورس همچنین خبر داد: سه‌شنبه در جلسه‌یی مشترک با رییس کل بانک مرکزی مقرر شد که از این پس معاملات سکه کشور در بورس کالا انجام شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در انتهای سخنان خود عنوان کرد: طی 21 ماه خدمت خود در سازمان بورس، حدود 30 مورد انجام شده که این موارد موضوعات اصلاح ساختار و حل مشکلات اساسی بازار بوده است.

 لزوم بهره‌مندی از تجربه گذشتگان

در بخش دیگری از این نشست سعید فلاح‌پور عضو هیات‌مدیره سازمان بورس، برگزاری چنین گردهمایی‌هایی را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم این نشست‌ها به صورت دوره‌یی برگزار شود تا امکان بهره بردن از پیشنهادات پیشکسوتان بازار به صورت عملیاتی فراهم شود و فرصت در کنار هم قرار دادن تجربه و علم میسر شود.

سید مصطفی رضوی معاون اجرایی سازمان نیز این گردهمایی را فرصت مغتنمی خواند و بیان داشت: جامعه‌یی که نتواند از تجربیات صاحبان تجربه به خوبی استفاده کند، ناچار به تکرار تاریخ خواهد بود. وی افزود: گردهمایی پیشکسوتان بازار سرمایه فرصتی مغتنم برای سازمان بورس و اوراق بهادار است تا از صاحبان تجربه در این حوزه بهره‌مند شود. او با اشاره به اینکه در دوره کهولت، پختگی معنوی برای افراد فراهم می‌شود، گفت: مکاشفاتی که در این دوره برای افراد ایجاد می‌شود، می‌تواند برای مدیران فعلی راهگشای مسیر باشد.

 درد دل پیشکسوتان بازار با مقامات ارشد

شایان ذکر است، ‌الله ویردی رجایی‌سلماسی، جمال‌الدین کیمیاقلم، سیدابراهیم عنایت، بهمن آرمان، فردین آقابزرگی، فرزام ابوعلی، مینا خلخالی و عظیم ثابت از جمله شرکت‌کنندگان در گردهمایی پیشکسوتان بازار سرمایه بودند.

عظیم ثابت از فعالان بازار سرمایه نیز در این گردهمایی عنوان کرد: پیشنهاد فعالان بازار سرمایه این است که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسات هیات دولت حضور داشته و صدای رسا و زبان گویای سرمایه‌گذاران باشد. قمصری از فعالان قدیمی بازار سرمایه نیز بیان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در سازمان بورس انجام شده اما همچنان در زمینه ابزارهای جذب منابع برای سلایق مختلف سرمایه‌گذاران نیاز به تقویت و اقدامات جدی‌تری داریم.

 

ارسال نظر