کاهش هزینه تامین مالی؛ رسالت بورس

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۲۶۲
کاهش هزینه تامین مالی؛ رسالت بورس

گروه بورس

بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی مالی در ایران با عنوان فاینکس 2018 در روز پنج‌شنبه هفته گذشته به پایان رسید. اجماع شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های بورس، بانک و بیمه می‌تواند در صورت حمایت نهاد‌های تصمیم‌گیر و تاثیر‌گذار چشم‌انداز روشنی را برای آینده اقتصاد کشور ترسیم کند. در همین حال متاسفانه عدم حضور برخی چهره‌های دولتی که دم از حمایت می‌زنند حاشیه‌های زیادی را به جریان انداخت. به هر حال عدم حضور و اعلام استراتژی تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور در چنین محافلی نشان از ادامه تصمیم‌های خلق‌الساعه و اتخاذ قوانین یک‌شبه در آینده اقتصاد کشور دارد.

به گزارش «تعادل»، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپی ایران و خاورمیانه که در آخرین روز فاینکس یازدهم برگزار شد، عنوان کرد: فناوری‌ به خودی خود سودآور است و در عین حال به توسعه بازارهای مالی نیز کمک می‌کند اما نباید فناوری‌های نو را محدود به خود بدانیم.

وی ضمن قدردانی از فرابورس ایران و تمام کسانی که تلاش کرده‌اند، حوزه‌هایی که مبتنی بر دانش و نوآوری است رشد مناسبی پیدا کند، گفت: فناوری‌ به خودی خود سودآور است و در عین حال به توسعه بازارهای مالی نیز کمک می‌کند اما نباید فناوری‌های نو را محدود به خود بدانیم، چرا که برای نجات بخش سنتی اقتصاد هم به توسعه فناوری‌های نوین در این بخش نیاز داریم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه یکی از حوزه‌های پرسود برای سرمایه‌گذاران نیز حوزه فناوری‌های مالی است، عنوان کرد: فین‌استارز بسیار کمک می‌کند که سرمایه‌گذاران فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند. دبیر شورای عالی بورس همچنین به حوزه تنظیم قوانین و مقررات اشاره کرد و افزود: در سال ۹۵ بارها اعلام کرده‌ایم که سازمان بورس آمادگی دارد به گسترش حوزه فین‌تک از طریق اصلاح و تکمیل مقررات کمک کند و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز وعده داده است که در این امر ما را یاری

کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهار کرد: امیدواریم با تعاملی که میان سازمان بورس، فرابورس و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برقرار شده بتوانیم، کمک کنیم رویدادهای حوزه فناوری همچون فین‌استارز مقیاس جهانی پیدا کند. محمدی توصیه کرد که تمام فعالان بازار سرمایه در جریان ظرفیت‌های فین‌استارز ۲۰۱۸ قرار گیرند و فرابورس ایران نیز امکانات، نرم‌افزارها و خدماتی که استارت‌آپ‌ها از طریق فین‌استارز ارائه می‌کنند را به تمام ناشران ارسال کند تا بتوانند از تکنولوژی‌هایی که نیاز دارند، استفاده کنند.

 انتشار اوراق با نرخ مناسب

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از تلاش برای کاهش هزینه تامین مالی شرکت‌های بورسی خبر داد و گفت: سازمان بورس برای تامین مالی شرکت‌های بورسی، انتشار اوراق با نرخ مناسب را یکی از استراتژی‌های امسال خود تعیین کرده است. شاپور محمدی درباره وضعیت بازار سرمایه امسال عنوان کرد: ما امیدواریم امسال هم وضعیت بورس مانند وضعیت سال گذشته باشد. سال پیش بازار پررونق بود و رشد خوبی داشت و سرمایه‌گذاران سود مناسبی به دست آوردند.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به بهبود سودآوری شرکت‌ها افزود: امیدواریم شرکت‌ها در سیاست‌گذاری‌های دولتی و در قوانینی که تصویب می‌شوند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و آثار تصمیم‌گیری‌ها بر سودهای آنها بیشتر دیده شود. دبیر شورای عالی بورس تاکید کرد: سازمان بورس وظیفه خود می‌داند برای تامین مالی شرکت‌ها کمک کند و نرخ تامین مالی را کاهش دهد. به گزارش سنا، وی همچنین اظهار کرد: سازمان بورس برای تامین مالی شرکت‌های بورسی، انتشار اوراق با نرخ مناسب را یکی از استراتژی‌های خود در امسال تعیین کرده است، چرا که امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و امیدواریم بتوانیم تامین مالی شرکت‌ها به صورت مناسب‌تری انجام شود و با نرخ ارزان‌تری تامین مالی را انجام دهیم.

 تعیین قیمت منصفانه سکه

وی افزود: بازار سرمایه در تلاش است، معاملات سکه را با کمک بانک مرکزی متمرکز کند. شاپور محمدی ادامه داد: خوشبختانه صحبت‌ها و تعاملاتی با بانک مرکزی برای این موضوع انجام‌ شده است. از آنجایی‌ که شفافیت بازار سرمایه بالاست، کمک می‌کند تا قیمت سکه واقعی شده و به‌صورت منظم‌تری معامله شود.

سخنگوی سازمان بورس افزود: از این حیث بانک مرکزی و دولت معتقدند با تعامل می‌توانند شرایط مطلوبی را به وجود آورند. امید است با تمرکز بر بورس کالا معاملات کل سکه کشور در شرایط مناسبی انجام شود تا بتوانیم به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری مناسب دارند، کمک کنیم تا از این بازار بهره‌مند شوند.

دبیر شورای عالی بورس در رابطه با فروش سکه از طریق بانک‌ها گفت: این یک مکانیسم است. بانک مرکزی روی این موضوع هم سیاست‌گذاری‌هایی دارد، بر این اساس می‌توانیم با تعامل این ارتباط را هم برقرار کنیم. تلاش این است که فروش سکه در وضعیت مناسبی انجام‌ شود و در بورس کالا حضور داشته باشد.

 

ارسال نظر