حضور 12شرکت خارجی در فاینکس 2018

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۸۴
حضور 12شرکت خارجی در فاینکس 2018

گروه بورس| مسعود کریمی|

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از حضور 12 شرکت بزرگ در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه خبر داد و گفت: این رویداد مالی می‌تواند آخرین تحولات تکنولوژیک مالی در دنیا را به نمایش بگذارد. این اظهارات در حالی مطرح شد که برخی فعالان بازار سرمایه این رویداد مالی بزرگ را به دلیل هزینه‌های بالای آن تحریم‌ کرده‌اند و در نقطه مقابل برخی دیگر از فعالان بازار این مهم را در کشور فرصتی برای معرفی ابزار‌های مالی خود در راستای جذب سرمایه‌گذار تلقی می‌کنند. به هر حال برگزاری نمایشگاهی بین‌المللی با توجه به حضور شرکت‌‌های خارجی می‌تواند زنگ خطری برای تسریع در قانونگذاری‌های جدید و حذف کاغذ‌بازی‌های اداری باشد، چرا که سرمایه‌گذار خارجی به دنبال بازاری است که استاندارد‌های بین‌المللی همانند «IFRS» به خوبی در آن اجرایی شود. گفتنی است که متاسفانه تا‌کنون حسابی با عنوان custodian در راستای افزایش امنیت نقدینگی سرمایه‌گذار خارجی که یکی از عوامل تاثیرگذار در موضوع جذب سرمایه‌گذار است در بازار سرمایه کشور ایجاد نشده است. به گزارش «تعادل»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اینکه برگزاری فاینکس 2018 چه کمکی می‌تواند به بازار سرمایه کشور در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی کند، در پاسخ به «تعادل» عنوان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط شرکت‌های خارجی و حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاران در راستای افزایش شفافیت بازار و شناخت بیشتر از شرکت‌ها ایجاد کرده است. وی خاطرنشان کرد: این مهم در جهت جذب سرمایه‌گذار خارجی در بازار سرمایه کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت. شاپور محمدی تصریح کرد: از طرفی سرمایه‌گذاران داخلی هم توسط فاینکس 2018 با استاندارد‌های بین‌المللی بهتر آشنا می‌شوند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مزایای دیگر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نیز گفت: این رویداد مالی می‌تواند آخرین تحولات تکنولوژیک مالی که اگر در دنیا در حال اتفاق افتادن باشد به‌طور شفاف به اهالی بازار سرمایه ایران معرفی کند.

وی در ادامه اذعان داشت: خوشبختانه سال گذشته با حضور شرکت‌‌‌های خارجی موضوع مربوط به « IFRS» به صورت جدی‌تری مطرح شد و سازمان بورس پیشرفت قابل توجهی در این زمینه کسب کرد. امیدواریم که امسال هم با توان بالاتر تحولات بازار سرمایه همانند گذشته پیگیری شود.

شاپور محمدی درباره اینکه چه تعداد شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند نیز به «تعادل» گفت: 12 کشور خارجی به همراه

4 شرکت خدمات مالی بین‌المللی در فاینکس 2018 حضور دارند.

 بنگاه‌ها در مضیقه مالی

در سوی دیگر روح‌الله حسینی‌مقدم معاون شرکت بورس درباره چگونگی افزایش سطح فرهنگ سهامداری در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار داشت: با توجه به اینکه از عمر بورس ایران 50 سال می‌گذرد اما متاسفانه ضریب نفوذ این بازار در کشور با جایگاه واقعی خود فاصله دارد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خیلی از مردم و مسوولان کارکرد‌های واقعی و انتفاع بلندمدتی که بازار سرمایه به همراه خواهد داشت را نمی‌شناسند. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این موضوع فقط به بورس منتهی نمی‌شود و در نقطه مقابل بازار مهجور دیگری به نام بیمه با چنین شرایطی مواجه است. این در حالی است که بازار بیمه به این موضوع نیاز دارد که ابزار‌‌های مالی خود را بین مردم معرفی کند، زیرا دیدگاه فعلی به این بازار فقط مربوط به بیمه ‌کردن خودروست. روح‌الله حسینی‌مقدم اذعان داشت: بر این اساس ‌باید ارتباطی بین بازار‌‌ها و مردم در راستای افزایش تعاملات صورت بگیرد. وی افزود: خوشبختانه استقبال از برگزاری این رویداد مالی نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر است و شرکت‌های کارگزاری، تامین سرمایه و... به معرفی ابزار‌ها و محصولات خود در چنین شرایطی می‌پردازند. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس گفت: شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هم در موضوع جامعه هدف این رویداد جایگاه قابل توجهی دارند. بازار سرمایه و بازار‌های مالی ‌باید از چنین نهاد‌هایی حمایت کنند، زیرا در کشوری که گفته می‌شود یک‌هزار و 500هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد اما متاسفانه دیده می‌شود برخی بنگاه‌هایی که حتی در بورس فعالیت می‌کنند، متاسفانه در مضیقه مالی قرار دارند. وی تصریح کرد: این شرایط بیانگر این موضوع است که نقدینگی به درستی کانالیزه و تجهیز نمی‌شود که بتواند در اختیار بنگاه‌ها قرار بگیرد. این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان داشت: خیلی از شرکت‌های بورسی با سازوکار صکوک، تامین مالی از طریق دارایی‌های خود و... آشنایی ندارد در نتیجه ‌باید در چنین شرایطی ابزار‌های جدید را به بنگاه‌ها در راستای پیشرفت و توسعه فعالیت‌های‌ آنها معرفی کرد. روح‌الله حسینی‌مقدم عنوان کرد: بزرگ‌ترین رسالت فاینکس 2018 این است که شرکت‌های فعال بتوانند خدمات خود را به تمام فعالان بازار معرفی کنند.

 روابط سرمایه‌گذاران و حاکمیت شرکتی

معاون شرکت بورس درباره عملکرد بورس تهران در موضوع جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز به «تعادل» گفت: در بازار‌های بین‌المللی بورس تهران را بیشتر از سایر ارکان در ایران می‌شناسند در نتیجه رسالت سنگینی بر دوش این بازار است. وی خاطرنشان کرد: تمرکز شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های گذشته بر این موضوع بوده است، زمینه‌یی را برای تامین مالی بنگاه‌ها در بازار‌های بین‌المللی فراهم کند. این در حالی است که ارتباطات بورس تهران با سایر بورس‌های دنیا همچنان در حال پیگیری است. این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: برای جذب سرمایه‌گذار خارجی شرکت بورس تهران گزارشگری‌ها را بر حسب «IFRS» با همکاری سازمان بورس در دستور کار قرار داد. روح‌الله حسینی‌مقدم تصریح کرد: در سال جاری موضوعات مربوط به روابط سرمایه‌گذاران و حاکمیت شرکتی به صورت جدی‌تر پیگیری خواهد شد، چرا که این موضوع یکی از مطالبات سرمایه‌گذار خارجی است. وی افزود: با توجه به اینکه کنفرانس بازار سرمایه اسلامی همزمان با فاینکس 2018 در حال برگزاری است در نتیجه این موضوعات در کنار هم می‌توانند فرصتی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری در کشور ایجاد کند.

 

ارسال نظر