حمایت از تولید‌ملی با کاهش نرخ تامین‌مالی

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۲۲
حمایت از تولید‌ملی با کاهش نرخ تامین‌مالی

گروه بورس  مسعود کریمی  

 روز دوشنبه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با حضور شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، سیدفرید موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی و سایر ارکان بازار سرمایه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. گفتنی است که در این رویداد مالی برخلاف انتظارات، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی حضور پیدا نکردند. شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای سخنرانی خود با اعتراض یکی از سهامداران به روند توقف و بازگشایی برخی نماد‌های‌ معاملاتی در بازار سهام مواجه شد. وی در پاسخ به سهامدار معترض بیان کرد: نماد‌های معاملاتی «های‌وب» با تعدیلاتی در صورت‌های مالی مواجه خواهد شد که به محض انجام این تعدیل‌ها نماد معاملاتی آن آماده بازگشایی خواهد بود. وی با اشاره به نماد معاملاتی «آکنتور» نیز گفت: سازمان بورس تمام تلاش خود را برای تعیین تکلیف این نمادها به‌کار برده است و تا احقاق حقوق سرمایه‌گذاران پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد.

رییس سازمان بورس در ادامه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای حمایت از تولید ملی کاهش نرخ تامین مالی است و سازمان بورس از طریق کاهش نرخ تامین مالی و انتشار اوراق بهادار مختلف در تلاش است تا به رهنمود «حمایت از کالای ایرانی» عمل کند.

شاپور محمدی هدف از برگزاری فاینکس را افزایش تعامل و ارتباط میان فعالین بازار سرمایه و همچنین ارتقای سواد مالی آحاد جامعه دانست و گفت: هر سال در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه شاهد معرفی آخرین دستاوردهای این سه حوزه مهم اقتصادی به مخاطبان داخلی و خارجی هستیم. سخنگوی سازمان بورس با اشاره به بازدهی 25درصدی سال گذشته بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد، سودآوری بورس در سال 97 با افزایش همراه باشد و گفت: سال 96 حجم معاملات از رشد مناسبی برخوردار بود و از 195هزار میلیارد تومان سال 95 به 247 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسید.

دبیر شورای‌عالی بورس به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: به‌روز رسانی سامانه معاملات، طراحی سامانه هوشمند نظارتی و اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش و افشا از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در بازار سرمایه بود. سخنگوی سازمان بورس کاهش زمان توقف نمادها را نقطه عطفی برای بازار سرمایه دانست و گفت: سال گذشته تعداد نمادهای متوقف از 70 به 15 مورد کاهش پیدا کرد و تمام تلاش خود را برای بازگشایی نمادهای باقی‌مانده به کار می‌بریم. رییس سازمان بورس از اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا خبر داد و گفت: دامنه نوسان و حجم مبنا در سال جاری بازنگری می‌شود و مجموعه اقدامات جدیدی با هدف افزایش شفافیت و نقدشوندگی بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: امیدواریم بازار سرمایه سال جاری نقش گسترده‌یی در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا کند.

 شرکت‌های یک میلیارد دلاری در بورس

در سویی دیگر، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه استارت‌آپ‌ها از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارتقا خواهند یافت، گفت: دلیل استقبال و حمایت مردم از استارت‌آپ‌های خدماتی، فعالیت شفاف، بی‌واسطه، ارزان و رقابتی آنهاست. وی افزود: امروز نسل جدیدی از کارآفرینان در کشور توسعه پیدا کرده که با گذشته قابل مقایسه نیست. این در حالی است که امسال شرکت‌هایی با ارزش حدود یک میلیارد دلار داریم که جذب بورس می‌شوند. ستاری همچنین اظهار داشت: هم‌اکنون استارت‌آپ‌هایی در کشور شکل گرفته‌اند که هفته‌یی ۱۰درصد رشد را تجربه می‌کنند و خدمات شفاف و ارزان در دسترس قرار می‌دهند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور تصریح کرد: باید قبول کرد که مردم پشت خدمات شفاف و قابل رقابت خواهند ایستاد و تا زمانی که بازارسازی را با استارت‌آپ‌های خدماتی توسعه ندهیم، به نتیجه نمی‌رسیم. ستاری با بیان اینکه مغزها را نمی‌توان محدود کرد، افزود: البته نرم‌افزار به خودی خود هیچ ارزشی ندارد و این نیروی انسانی جوان و خلاق است که به آن معنا داده و کسب و کارها را توسعه می‌دهد. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم تغییر نوع نگاه و تفکر در این حوزه تصریح کرد: امروز، پایه اقتصاد دانش‌بنیان این است که بپذیریم پول اشخاص نه در جیب آنها بلکه در مغز آنهاست. وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید حداقل ۳۰ تا ۴۰درصد بازار تامین سرمایه کشور را شکل دهد. ستاری با ابراز خشنودی از اینکه بانک‌ها، بیمه‌ها و بازار سرمایه به سرعت به سوی توسعه در حرکتند، گفت: نسل جدید کارآفرین که در چند سال گذشته شکل گرفته، بزرگ‌ترین شرکت‌ها و کسب و کارهای نوین را اداره خواهد کرد. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که فاینکس ۲۰۱۸ اتفاق مبارکی را در توسعه بازار سرمایه، سیستم بانکی و بیمه کشور رقم بزند‌.

 «بورس» آبروی اقتصاد کشور

افزون بر این، سیدفرید موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه این همایش در سال‌های گذشته منشا خیر بود، گفت: بنابراین امیدواریم سه رکن شرکت‌کننده در فاینکس، تعامل خود را بیش از پیش کنند تا بتوانیم اقتصاد کشور را از خطرها مصون ‌سازیم. وی با اشاره به اینکه هر اقتصادی با هماهنگی سه رکن بانک، بیمه و بورس موفق است، گفت: این سه رکن در سال‌های اخیر با وجود محدودیت‌ها موفق عمل کرده و امید است این روند با انرژی بیشتری ادامه داشته باشد. وی با اشاره به اینکه در این مراسم بورس و بیمه گزارش‌های خوبی ارائه کردند، گفت: حوزه بانکی ما با وجود تمام فشارها، مشکلاتی ریشه‌یی دارد که باید آن را اصلاح کنیم. وی نقدینگی بالای کشور را باعث ایجاد بحران در اقتصاد دانست و گفت: وجود نقدینگی بالا در جامعه مانع هم‌افزایی در اقتصاد شده و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. وی تفکر سنتی اقتصاد را مانع هماهنگی مناسب و کنترل نقدینگی دانست و گفت: به همین دلیل است که نقدینگی به‌طور دائم به سمت بازارهای غیرمولد مثل ارز، مسکن و... هدایت می‌شود.

موسوی با تاکید بر اینکه بورس آبروی اقتصاد کشور است، گفت: نقدینگی ما باتوجه به شعار امسال باید از بازارهای غیرمولد، به بازارهای مولد هدایت شود. به گفته موسوی در سال گذشته التهابات ارزی با همان سیاست‌های نخ نمای گذشته و افزایش سود سپرده بانکی کنترل شد که بار سنگینی را بر شانه نحیف بانک‌ها گذاشت. این درحالی است که باید این نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت می‌شد. به گفته وی، با تضمین خرید سهام به جای تضمین سود سپرده بانکی هم مردم با بازار سرمایه آشناتر می‌شدند و هم بار سنگین سود سپرده‌ها به سیستم بانکی تحمیل نمی‌شد. وی از طرح اصلاح شبکه بانکی کشور و اصلاح نظام مدیریت بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد و گفت: تدوین طرح رفع موانع فعالیت کسب و کارهای نو در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و به‌زودی به نتیجه می‌رسد؛ چراکه استارت‌آپ‌ها بدون رفع موانع به نتیجه نمی‌رسند.

 تامین مالی کارآمد؛ رشد اقتصادی

علاوه بر این، عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی، با اشاره به هم‌افزایی سه بازار اصلی کشور از تعامل مناسب دو بازار سرمایه و بیمه خبر داد. همتی با اشاره به اهمیت تامین مالی در اقتصاد کشور گفت: سبک کارآمدی نظام تامین مالی در کشور به فعالیت سه بازار پول، بیمه و سرمایه بستگی دارد. وی در ادامه بیان کرد: تامین مالی کارآمد منجر به رشد اقتصادی می‌شود و این مهم به چند عامل بستگی دارد. مورد اول موضوع تصمیم‌گیری در هر یک از ارکان است. در این زمینه میزان هماهنگی بین ارکان از اهمیت زیادی برخوردار است. همتی دومین ویژگی یک تامین مالی کارآمد را رشد و تناسب هر کدام از ارکان دانست و گفت: بازارها باید بتوانند در یک سطح یکسان رشد کنند و دستاوردهای هماهنگی داشته باشند. اگر یک بازار از دیگری سبقت بگیرد این نظم تا حد زیادی به هم می‌خورد. رییس کل بیمه مرکزی بخش سوم را ایجاد فضای تعاملی مناسب میان ارکان دانست و گفت: این نمایشگاه خود یکی از نمودهای تعامل و همکاری بورس، بانک و بیمه است. شرکت‌ها در این نمایشگاه می‌توانند دستاوردهای خود را در اختیار یکدیگر بگذارند و به ابزارهای جدید دست پیدا کنند.

وی در ادامه گفت: بیمه عامل ارتقای آرامش میان مردم و ثبات اقتصادی است. مهم‌ترین اثر بیمه مدیریت ریسک مالی و کاهش هزینه‌های مبادلاتی است. همتی با اشاره به رشد صنعت بیمه بیان کرد: رشد مداوم صنعت بیمه در سال‌های گذشته بسیار مشهود بوده است. در این زمینه حق رشد بیمه‌ها نسبت به GDP رشد قابل‌توجهی داشته است. گواه این موضوع نیز رشد ۲۱درصدی رشد حق بیمه در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ است. به گزارش سنا، وی افزود: یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های ما در زمینه بیمه عمر است که رشد بسیار خوبی داشته است.

براساس چشم‌انداز صنعت بیمه، بیمه عمر تا سال ۱۴۰۴ در پرتفوی بیمه‌ها رشد ۵۰درصدی دارد. همتی در بخش دیگری از اظهاراتش به همکاری‌های مشترک بازار سرمایه و بیمه اشاره کرد و گفت: اوراق بهادار بیمه‌یی از جمله اوراقی است که می‌تواند در اختیار فعالان بورسی و بیمه‌یی قرار بگیرد.

وی افزود: در سال‌های آتی با پیش‌بینی روند رشد بیمه عمر می‌توان امیدوار بود بیشتر از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده شود. هم‌اکنون بحث بیمه اتکایی بسیار مطرح است که این نوع بیمه می‌تواند از ظرفیت‌های بازار سرمایه تا حد زیادی استفاده کند. همتی همچنین استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مهم ارزیابی کرد و گفت: بحث اتصال منابع بیمه عمر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری امسال پیگیری می‌شود. این موضوع نیز می‌تواند جذابیت بیمه عمر را افزایش دهد.

 

 

ارسال نظر