ارز تک‌نرخی پیشکش؛ بازار را دریابید

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۲۶
ارز تک‌نرخی پیشکش؛ بازار را دریابید

بورس به هم ریخت

گروه بورس| مسعود کریمی|

سهامداران تالار شیشه‌یی معاملات دیروز خود را در حالی شروع کردند که داد و ستد ارز در میدان فردوسی بسیار داغ شده بود و افزایش نرخ دلار به بیش از 5 هزار و 400 تومان در تهران رسید و در برخی شهر‌ها از جمله مشهد دلار بیش از 5هزارو 500 تومان مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که رییس دولت دوازدهم در آخرین مناظره تلویزیونی خود در سال 96 وعده بازگشت آرامش به بازار ارز را داد و خاطرنشان کرد که خیال مردم از بابت نرخ دلار راحت باشد. آسودگی و بازگشت آرامش به بازار ارز همان‌طوری که حسن روحانی در مناظرات ابتدایی قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم بار‌ها به آن اشاره کرد، این روز‌ها خود را به شکل دیگری در سطح کشور نشان می‌دهد و به نوعی بیانگر بی‌تدبیری در مدیریت بازار‌هاست. از طرفی خلف وعده ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی در راستای تک‌نرخی کردن نرخ ارز تا پایان سال 96 در شرایط فعلی نشان از ناکامی تیم اقتصادی دولت در مدیریت بازار‌ها دارد. این در حالی است که آدرس اشتباه بانک مرکزی به این موضوع ختم نمی‌شود چنانکه سیف در دوم بهمن ماه سال گذشته به صراحت اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در بازار ارز توجیه ندارد و افرادی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند، متضرر خواهند شد. پیش از این و همزمان با افزایش قیمت‌ها در سال گذشته گفته می‌شد تامین کسری بودجه سال 97 دولت از حیاط خلوت ارز یکی از دلایل این مهم محسوب می‌شود. بر این اساس عدم توانایی در کنترل نرخ ارز نه تنها این بخش از اقتصاد را دچار اختلال بلکه سایر بازار‌های مالی را نیز با یک بی‌نظمی تمام عیار مواجه می‌کند. در این بین بورس و اوراق بهادار تهران از جمله بازار‌هایی است که در ابتدای داد و ستد‌های دومین روز‌ کاری هفته با ریزش همراه شد و تمام نماگر‌های آن به رنگ قرمز درآمد، در همین راستا سرمایه‌گذاران تالار حافظ در لحظه به لحظه معاملات روز گذشته شاهد از دست رفتن سرمایه‌های خود بودند. در همین حال، پیشتازی و افزایش تقاضای دلار، طلا و همچنین افزایش سود سپرده خودسرانه برخی بانک‌ها در این روز‌های ابتدایی سال می‌تواند زیان‌‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه بازار سهام وارد ‌کند. از سوی دیگر تضمین و افزایش بازدهی در بازار‌‌های بدون ریسک در بهار 97 نیز از عوامل دیگری است که منجر به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس کشور می‌شود.

 افزون بر این با نگاهی به جریان معاملاتی روز گذشته مشاهده می‌شود که تعداد فروشندگان دلار در سطح شهر بسیار اندک و در مقابل تعداد خریداران بسیار زیاد و قابل توجه است که این روند افسارگسیخته رشد قیمتی دلار در کنار سایر موارد مذکور می‌تواند فضای اقتصادی را به نوعی جهت‌دهی کند و منجر به خروج سرمایه‌ها از بازار سهام کشور شود. در چنین شرایطی تلاش‌ها برای حرکت به سمت رهنمود «حمایت از کالای ایرانی» تضعیف خواهد شد که این اتفاق در بلندمدت خسارات جبران‌ناپذیری را به کلیت اقتصاد وارد می‌کند.

در همین حال به اعتقاد کارشناسان با افزایش 66هزار تومانی سکه و رسیدن به رقم یک‌میلیون و 830هزار تومان به صورت یک‌شبه (از روز شنبه تا روز یک‌شنبه) به دلیل هیجانات کاذب نرخ دلار، نقدینگی‌‌ها به این سمت تغییر جهت پیدا می‌کند که در چنین شرایطی نه تنها اشتغال و تولید ایجاد نمی‌شود بلکه فضای کاملا امنی برای سفته‌بازان و دلالان ارزی دوباره ایجاد خواهد شد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در صورتی که روند افسار‌گسیخته جهش نرخ ارز ادامه پیدا کند سایر کالا‌های مصرفی نیز تحت تاثیر قرار بگیرند و تورمی غیرقابل کنترل ایجاد شود.

 شیب تند نزول

بر اساس این گزارش در دومین روز‌کاری بورس و اوراق بهادار تهران طی هفته جاری، شاخص کل با کاهش 438واحدی همراه شد و رقم 96هزارو 341 واحدی را به خود اختصاص داد. از همین‌رو در داد و ستدهای دیروز سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 793 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را به ارزش یک‌هزار و 756 میلیارد ریال در 61 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. همچنین دیروز نمادهای فولادمبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت ارتباطات سیار ایران و سرمایه‌گذاری غدیر با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث کاهش این متغیر شدند. به این ترتیب شاخص‌های بازار اول و دوم نیز روز یک‌شنبه به ترتیب 330 و 834 واحد نزولی شدند. افزون بر این نمادهای خدمات انفورماتیک، فولاد خوزستان و پتروشیمی جم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و مانع افت بیشتر این متغیر شدند. در سوی دیگر در جریان داد و ستدهای روز گذشته گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و کانه فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. علاوه بر این صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس، قند شیرین خراسان، واسپاری ملت، پگاه آذربایجان‌غربی، پارس خزر، معدنی دماوند و خدمات انفورماتیک بود.

در مقابل نمادهای آلومراد، سایپا دیزل، ماشین‌سازی اراک، کاشی تکسرام، بین‌المللی محصولات پارس، پارس الکتریک و سایپا آذین با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. به گزارش سنا، سرمایه‌گذاران بورسی روز گذشته برای خرید واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری شیراز با بیشترین تقاضا و سنگین‌ترین صف‌های خرید مواجه شدند.

در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران تلاش کردند با عرضه‌های سنگین از اوراق صکوک گل‌گهر، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری مشهد خارج شوند. این نمادها سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند. در پایان معاملات روز یک‌شنبه بانک صادرات با معامله 119 میلیون حجمی بیشترین حجم معاملات و واحدهای صندوق امین یکم با معامله 300میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 سقوط آیفکس

در سوی دیگر شاخص کل فرابورس که در دقایق ابتدایی معاملات روز گذشته روند صعودی در پیش گرفته بود، در پایان بازار به افت 11واحدی تن داد و در نزدیکی پله 1086واحدی ایستاد. بر این اساس معامله‌گران روز گذشته بیش از 188میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 146میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند که در مقایسه با روز قبل از افزایش حجم و ارزش دادوستدها در فرابورس حکایت داشت. علاوه بر این نمادهای فلزات اساسی، پالایشی و پتروشیمی همچون «هرمز»، «مارون»، «میدکو»، «شاوان»، «ذوب» و «زاگرس» تا سطح حداکثر 2 واحد تاثیر منفی بر آیفکس داشتند و ریزش دیروز این نماگر را رقم زدند. نگاهی به معاملات انجام‌ شده در بازارهای اول و دوم فرابورس نشان می‌دهد در حالی نمادهای «کوثر» و «ثرود» تا سطح حداکثر 4 درصد رشد قیمت را به ثبت رساندند که نمادهای «کمرجان» و «غفارس» با بیشترین افت قیمتی روبه‌رو شدند. از سوی دیگر بالاترین حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب به دو نماد «ذوب» و «زاگرس» تعلق گرفت. در نماد پتروشیمی زاگرس ارزش معاملات به 60میلیارد ریال رسید که سهامداران حقیقی مشارکت 67درصدی در سمت خرید و 27درصدی در سمت فروش این نماد داشتند. بر اساس این گزارش در نماد ذوب‌آهن نیز 35 میلیون سهم دست به دست شد. کل خرید این سهام و 95درصد از فروش آن توسط حقیقی‌ها صورت گرفت.

در همین حال خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته بیش از 51 هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 30میلیارد ریال را جابه‌جا کردند. قیمت این اوراق نیز در دامنه 579هزار تا 610هزار ریال نوسان کرد. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز معامله حدود 2میلیون ورقه بدهی به ارزش معاملاتی بیش از یک‌هزار و 679 میلیارد ریال رسید. در همین حال نماد «اخزا606» امروز در صدر این بازار ایستاد و شاهد معامله حدود 159هزار ورقه اسناد خزانه به ارزش بیش از 117میلیارد ریال بود.

 

ارسال نظر