حمایت از کالای ایرانی از طریق بورس

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۴۸
حمایت از کالای ایرانی از طریق بورس

گروه بورس|

«حمایت از کالای ایرانی» واژه‌یی که در سال 97 ‌باید برنامه‌های جدیدی در راستای تحقق آن تدوین کرد و تمام ارکان نظام ازجمله دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و همه نهاد‌های زیرمجموعه آن با یک استراتژی کارآمد به استقبال آن بروند. در این بین بازار سرمایه که نبض اقتصاد کشور را در دست دارد و با حضور صد‌ها شرکت بورسی و فرابورسی می‌تواند نقش موثری در تحقق این رهنمود ایفا کند ‌باید مورد توجه سیاستگذاران واقع شود. زیرا با اتخاذ قوانین و دستورالعمل‌های حمایتی در این بخش اقتصاد می‌توان آینده روشنی را برای صنایع و شرکت‌های داخلی که در جهت افزایش تولید و اشتغال فعالیت می‌کنند، متصور شد که در نهایت علاوه بر سودآوری آنها می‌توان به رشد و توسعه سایر بازار‌‌های مالی ایران نیز امیدوار بود. از طرفی در صورتی که سیاست‌گذاری‌ها بدون توجه به بازار سرمایه اتخاذ شود و اثر‌گذاری منفی در این بخش از اقتصاد داشته باشد به طور قطع از دستیابی به تحقق رهنمود سال 97 باز‌ خواهیم ماند. در همین رابطه مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با اشاره به تجمع بخش عمده‌یی از شرکت‌های داخلی بخش خصوصی و فعالیت‌های آنها در بورس گفت: دستیابی به هدف حمایت از کالای ایرانی؛ نمود خود را در بازار سرمایه متبلور می‌کند. محمودرضا خواجه‌نصیری با اشاره به نامگذاری سال 97 به عنوان «سال حمایت از تولید کالاهای داخلی» از سوی مقام معظم رهبری گفت: بی‌شک دستیابی به اهداف اقتصادی و تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این زمینه نیازمند پایش کردن حسن اجرای آن است و در بسیاری از موارد به دلیل عدم امکان پایش دقیق اهداف عملا امکان به کارگیری اجرای آن در حوزه اقتصادی محقق نمی‌شود. وی تصریح کرد: به عبارت دیگر اقداماتی که موجب حمایت از کالای داخلی و بهبود صنایع داخلی می‌شود بلافاصله اثر خود را در شاخص بورس و رونق معاملات نمایان می‌کند. به گزارش سنا، خواجه‌نصیری خاطرنشان کرد: بنابراین کافی است سیاستگذاران اجرایی در سال 97؛ ارزش سهام و وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی را با استفاده از شاخص‌های لحظه‌یی بازار نظارت کنند تا از حسن اجرای سیاست‌های منطبق با نامگذاری سال 97 مطمئن شوند. به گفته خواجه‌نصیری؛ افزایش تعرفه‌های کالاهای وارداتی، اصلاح قیمت ارز مبادله‌یی، کاهش هزینه‌های تامین مالی، جذب سرمایه‌گذاری در راستای تولید تکنولوژی و افزایش کیفیت کالاها عواملی هستند که می‌تواند به تولید داخلی کمک کند و در کنار آن بازار سرمایه شاه‌کلید اجرا و تحقق شعار سال است. وی افزود: از سوی دیگر هر سیاستی که موجب تضعیف بورس شود در واقع شرکت‌های داخلی و فروش محصولات و قیمت کالاهای داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا در سال 97؛ در راستای اقدامات عملی باید سیاست‌های اتخاذی نیز به گونه‌یی تدوین شود تا از مسیر حمایت از تولید کالای ایرانی منحرف نشویم.

 عوامل موثر بر بازار سرمایه 97

در سویی دیگر، محمد کفاش‌پنجه‌شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام نیز عنوان کرد: در سال گذشته عملکرد برخی از صنایع مثل فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها و سایر صنایعی که به قیمت‌های جهانی وابسته بودند و درآمدهای دلاری داشتند، خوب بود و امیدواریم این روند امسال نیز ادامه‌دار باشد. اما عوامل خارج بورس مثل نرخ دلار، سود بانکی و عوامل سیاسی می‌تواند بازار را متاثر و پیش‌بینی را سخت کند. محمد کفاش‌پنجه‌شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام درخصوص عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه در سال جدید گفت: مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه به دو بخش عوامل خارجی و بین‌المللی و عوامل داخلی تقسیم می‌شود. محمد کفاش‌پنجه‌شاهی درباره مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در حوزه بین‌الملل گفت: بحث جنگ‌های تجاری که بین چین، امریکا و برخی قدرت‌های جهانی به وجود آمده، باعث شده قیمت کامودیتی‌ها دچار نوسان شود. به هر حال باید منتظر ماند تا سیاست‌های امریکا و چین در این خصوص مشخص شود. وی قیمت جهانی نفت را هم فاکتور مهمی برای بازار سرمایه دانست و گفت: در حوزه سیاست بین‌المللی نیز موضوع مهلت زمانی اردیبهشت ماه و تایید یا عدم تایید برجام توسط ترامپ موضوعی است که می‌تواند بازار را متاثر کند.

این کارگزار بازار سرمایه عوامل داخلی تاثیرگذار بر بازار سرمایه را قیمت دلار و نرخ سود بانکی اعلام کرد و افزود: روند رشد قیمت دلار برای بازار مهم است و بحث برجام بر قیمت دلار تاثیر می‌گذارد. قیمت دلار بر شرکت‌های صادراتی تاثیرگذار است و باعث می‌شود درآمدهای ریالی آنها افزایش یابد. وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه آیا بانک‌ها نرخ سودها را کاهش می‌دهند یا کماکان تمایل دولت این است که نرخ سود بالا باشد که این دیدگاه قطعا به ضرر بازار سرمایه است. پنچه‌شاهی درخصوص عملکرد صنایع و شرکت‌ها در بازار سرمایه گفت: سال مالی اکثر شرکت‌های بازار سرمایه پایان اسفند ماه است به همین دلیل معمولا در 3ماهه اول سال و تیر ماه مجمع دارند. در این دوره شرکت‌ها صورت‌های مالی و عملکرد سال 96 را منتشر می‌کنند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی آنها استراتژی خود را برای سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف مشخص کنند. وی معتقد است با توجه به اینکه موضوع الزام انتشار پیش‌بینی سود حذف شده است، برگزاری مجامع شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران مهم بوده و آنها می‌توانند با حضور در مجامع از کارشناسان شرکت‌ها درباره عملکرد و سود آنها سوال کنند. این کارگزار بازار سرمایه در پایان به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: از سهام بنیادی با e/p‌های منطقی خارج نشوند و تحت تاثیر سیگنال‌های غلط و غیرمنطقی قرار نگیرند. وی تاکید کرد: ورود به سهام با زیان انباشته شاید در وهله اول اندکی سود به همراه داشته باشد اما به طور قطع زیان‌های سنگینی برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد و سهامداران باید سهام ارزشمند با دیدگاه منطقی و نگاه بنیادی خریداری کنند.

 

ارسال نظر