نماگر بورس در مدار تعادل

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۷۰

گروه بورس    

در معاملات آخرین روز‌ کاری بازار سهام شاخص کل با افزایش 64 واحدی توانست رقم 97هزار و 150 واحد را به خود اختصاص دهد. در داد و ستدهای روز گذشته سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 718میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند.

همچنین دیروز شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 37 و 181 واحد صعودی شدند. این در حالی است که، نمادهای ملی مس، گل‌گهر، پتروشیمی جم، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری امید و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند.

علاوه بر این، نماد فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت. افزون بر این، سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 718میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از یک هزار و 407 میلیارد ریال بود و در

49 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. در بازار روز چهارشنبه گروه‌های خودرو، بانک‌ها و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. به گزارش سنا، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی تکسرام، ماشین‌سازی اراک، آلومراد، نوسازی و ساختمان تهران، حفاری شمال، صنایع جوشکاب یزد و سرمایه‌گذاری توکا فولاد بود.

در مقابل نمادهای گرانیت بهسرام، سرمایه‌گذاری نیرو، رینگ‌سازی مشهد، گروه صنعت بوتان، لیزینگ ایران، مهرکام پارس و معادن بافق با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

براساس این گزارش، سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق مشارکت شهرداری مشهد بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل نمادهای اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک سایپا با بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش مواجه شدند. در پایان معاملات بانک انصار با معامله 157 میلیون حجمی به ارزش 338 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.

 کاهش شاخص فرابورس

در سویی دیگر، معامله‌گران فرابورسی روز گذشته، 134میلیون ورقه بهادار را به ارزش بیش از یک‌هزار و 494‌میلیارد ریال در 28 هزار و 205 نوبت معاملاتی دست به دست کردند.

همچنین، بیش از یک‌سوم از حجم کل مبادلات فرابورس در روز گذشته در ‌بازارهای اول و دوم مورد دادوستد قرار گرفت و بدین‌ترتیب این بازارها میزبان مبادله افزون بر

49 میلیون ‌سهم به ارزش افزون بر 97 میلیارد ریال بودند.

در همین حال معامله‌‌گران سهام در این دو بازار با نقل‌وانتقال بیش از 9 میلیون سهم به ارزش افزون بر 13‌میلیارد ریال در نماد «تبرک» منجر شدند تا بیشترین ارزش مبادلاتی به گروه کارخانجات صنعتی تبرک ‌اختصاص یابد.

همچنین در سه تابلو معاملاتی بازار پایه نماد «ولانا» متعلق به شرکت لیزینگ آریا دانا با دادوستد بیش از 13‌میلیون سهم به ارزش نزدیک به 34 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را به خود اختصاص داد. نگاهی به قیمت نمادهای فرابورسی نشان می‌دهد نمادهای «غپآذر» و «کی بی‌سی» بیشترین افزایش قیمتی ‌را تا سقف 4.5درصدی در روز جاری به ثبت رساندند و در سمت مقابل نمادهای «افرا» و «حخزر» بار ‌بیشترین افت قیمت را به دوش کشیدند. علاوه‌بر این، نماد مارون نیز با اهرم منفی 3واحدی بیشترین تاثیر منفی را در افت 6 واحدی شاخص کل فرابورس ایران ‌داشت تا این نماگر درنهایت در ارتفاع 1106 واحدی قرار گیرد.

در سمت دیگر بازار معامله‌گران اوراق تسهیلات مسکن به خریدوفروش 38هزار و 857ورقه تسه اقدام کردند ‌که ارزش این حجم از مبادلات بر 22میلیارد ریال بالغ شد. در این میان امتیاز تسهیلات مسکن اسفندماه 96 در ادامه روند روز گذشته خود با اختصاص بیشترین حجم و ‌ارزش مبادلات به خود در صدر تابلو تسهیلات مسکن ایستاد. درنهایت جابه‌جایی‌های صورت گرفته در بازار اوراق با درآمد ثابت به مبادله بیش از یک میلیون ورقه به ارزش ‌حدودی یک هزار و 181 میلیارد ریال انجامید.

 

ارسال نظر