نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۶۴

 پایان خوش طرح قیمت تضمینی ذرت سال ۹۶: یک مقام مسوول با بیان اینکه طرح قیمت تضمینی ذرت در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ به اجرا درآمد، گفت: استقبال کشاورزان از این طرح پایان موفقیت‌آمیزی را برای آن رقم زد. مسعود احمدی با بیان اینکه کشاورزان از اجرای طرح قیمت تضمینی برای محصول ذرت رضایت دارند، گفت: این طرح درحالی از سال ۱۳۹۴ به اجرا درآمده که علاوه بر کشاورزان، دولت نیز از اثرات و نتایج مثبت آن راضی است. زیرا سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به کمک بورس کالا هزینه‌های دولت را با کاهش چشمگیری رو به رو کرده است. مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: به‌طوری‌که در این طرح دولت تنها باید

مابه‌التفاوت قیمت پایه تعیین شده با قیمت کشف شده در بورس را به کشاورز پرداخت کند و مابقی مبلغ از سوی بخش خصوصی و در بستر بورس تامین می‌شود. به گزارش مهر، این مقام مسوول با بیان اینکه در سال گذشته قیمت کشف شده در بورس در برخی روزها با قیمت پایه تعیین شده در طرح قیمت تضمینی برابر بود، ادامه داد: با اجرای طرح قیمت تضمینی روی محصول ذرت بخش کمی از هزینه‌هایی که پیش از آن به دولت تحمیل می‌شد، هزینه می‌شود و حتی در برخی روزها قیمت معامله ذرت در بورس با قیمت پایه تعیین شده برابر می‌شد که تحت تاثیر این شرایط، دولت یک ریال هم برای پرداخت پول به کشاورزان هزینه نمی‌کرد و کل مبلغ توسط بخش خصوصی تامین می‌شد. وی با بیان اینکه میزان حجم تولید ذرت در استان خوزستان مطلوب بوده است، اظهار داشت: در سال گذشته محصول تحویلی استان خوزستان به انبارهای پذیرفته شده در بورس کالا نزدیک به ۲۴۰ هزار تن بوده و نسبت به سال پیش از آن با افزایش همراه بوده است. این مقام مسوول با بیان اینکه باید از بازارهای معاملات فیزیکی صرف به سمت بازارهای الکترونیکی در سطح کشور همچون بورس حرکت کنیم، افزود: با این اقدام می‌توان به کشاورز تضمین داد که به تولید خود مشغول باشد. وی افزود: این اقدام مثبت در حالی به کمک بورس کالای ایران در حال اجراست که پیش از آن کشاورز بازار منسجمی برای فروش محصولات تولیدی خود را نداشت و مجبور به تحویل محصول برداشتی به تعاونی روستایی می‌شد یا باید تولیدات خود را به‌صورت مستقیم در بازار می‌فروخت. درنهایت نیز کشاورز ناچار به فروش محصول خود به واسطه‌ها به هر قیمتی می‌شد تا بتواند نقدینگی موردنیاز برای حل مشکلاتش را تامین کند.

 آرامش در بازار اوراق تسهیلات مسکن: قیمت هر برگ از امتیاز تسهیلات مسکن هفته گذشته از ۶۴ تا ۶۸ هزار تومان داد و ستد شد و زوج‌های تهرانی بدون احتساب وام جعاله باید حدود ۱۳.۵ میلیون تومان صرف خرید ۲۰۰برگ «تسه» کنند. به گزارش ایبنا بررسی نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته حاکی از آن است که این اوراق نسبت به یک هفته گذشته تفاوت قیمتی خاصی را تجربه نکرد. براساس این گزارش در هفته گذشته معاملات فرابورس، قیمت هر برگ از «تسه» بهمن ماه ۱۳۹۶ حدود ۶۷ هزار تومان داد و ستد شد و قیمت هر برگ از تسهیلات مسکن مرداد ماه ۱۳۹۵ که زمان زیادی به ابطال آن نمانده کمی بیش از ۶۴ هزار تومان معامله شد. از سویی دیگر برخی از اوراق تسهیلات مسکن نیز تا حدود ۶۸ هزار تومان داد و ستد شد و در نتیجه کمترین قیمت اوراق تا بیشترین قیمت حدود ۴هزار تومان نوسان را تجربه کرد. با این وضعیت اگر قیمت اوراق بهمن ماه ۱۳۹۶ که ۶۷ هزار تومان داد و ستد شد را مبنا قرار دهیم با توجه به اینکه زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند آنها باید ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۱۰میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۲۰برگ بهادار یک میلیون و ۳۴۰هزار تومانی خریداری کرد در مجموع برای دریافت وام ۱۱۰میلیون تومانی مسکن حدود ۱۴میلیون و ۷۴۰هزار تومان‌ می‌شود. همچنین زوج‌های غیرتهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید ۱۰میلیون و ۷۲۰هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب یک میلیون و ۳۴۰هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله در مجموع برای دریافت وام ۹۰میلیون تومانی باید ۱۲میلیون و ۶۰ هزار تومان پرداخت کنند.

 عرضه‌ برق با روش کشف پریمیوم در بورس انرژی: عرضه‌ برق به روش معامله کشف پریمیوم و دوره تحویل ماهانه فروردین ماه ۹۷ در تابلو برق بازار فیزیکی بورس انرژی امروز از سوی نیروگاه دماوند انجام می‌شود. به گزارش ایبنا، آمار معاملات آخرین روز هفته گذشته مشخص کرد که در تابلو برق بازار فیزیکی بورس انرژی 165.000کیلووات در هر ساعت برق با دوره مصرف بار پایه و دوره تحویل فصلی و ماهانه توسط نیروگاه زاگرس و خرمشهر همچنین 10هزار کیلووات برق با دوره مصرف کم ‌باری، میان ‌باری و بار پیک توسط نیروگاه دماوند عرضه شد که ارزش آن بالغ بر ۵۵ میلیارد و ۵۳۸ میلیون ریال رسید. همچنین ارزش معاملات برق در بورس انرژی از مرز ۴هزارمیلیارد ریال در سال جاری عبور کرد و به مبلغ 4.032میلیارد ریال بالغ شد و تابلو برق بازار فیزیکی سهم ۲۵۰میلیارد ریالی از ارزش معاملات مذکور را به خود اختصاص داده است. در تابلو قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر در نماد «سنفت ۹۷۱» نیز نزدیک به 16.750هزار قرارداد با ارزش بیش از ۵۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. این گزارش می‌افزاید: بازار برق بورس انرژی نیز شاهد معامله ۸۴۵ هزار قرارداد معادل ۱۲میلیون و ۸۵۵ هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۳میلیارد و ۱۵۴میلیون ریال بود و نمادهای بار پایه و میان‌باری با متوسط قیمت ۲۴۷و ۲۴۵ریال بر کیلووات ساعت معامله شد. گفتنی است، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان‌باری روزانه و ۲۴فروردین ۹۷ گشایش و نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان‌باری روزانه و کم باری روزانه ۲۷، ۲۸و ۲۹ اسفند ماه در پایان جلسه معاملاتی متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

 

ارسال نظر