سبزپوشی تدپیکس

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۶۱

گروه بورس|

در جریان داد و ستد‌‌های دیروز شاخص کل بورس با 51 واحد افزایش رقم 95هزار و 577 واحد را به خود اختصاص داد. از این رو شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 24و 171واحد صعودی شدند. همچنین بازار دیروز شاهد داد و ستد یک میلیارد و 355میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی بود که ارزش این مبادلات بیش از 2هزار و 922میلیارد ریال بود و در 59 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. این درحالی است که شاخص بورس دیروز با تاثیر مثبت نمادهای بانک ملت، بانک صادرات، ارتباطات سیار و گسترش نفت و گاز پارسیان صعودی شد. این درحالی بود که نمادهای پتروشیمی جم، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و ایران خودرو امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص ثبت کرد. افزون بر این گروه‌های بانک‌ها، خودرو و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای بانک صادرات، پارس الکتریک، لوله و ماشین‌سازی ایران، سیمان هرمزگان، تکنوتار و صنایع کاغذ‌سازی کاوه بود. در مقابل نمادهای سایپا دیزل، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، ایران خودرو دیزل، آبادگران ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران و ایران ارقام با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید سهام رینگ‌سازی مشهد در نماد خرینگ 4، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا و سنگین‌ترین صف‌های خرید را ثبت کردند. در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران برای خروج از سهام بانک پارسیان، اوراق صکوک گل‌گهر، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران و سهام سایپا دیزل بیشترین عرضه‌ها و طولانی‌ترین صف‌های فروش را تشکیل دادند. در پایان معاملات گسترش نفت و گاز پارسیان با معامله بلوکی 200میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و بانک صادرات با معامله 202میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 آغاز و اتمام پذیره‌‌نویسی دومین سری از اوراق منفعت

در سویی دیگر در بیست و ششمین روز از اسفند ماه 96 دادوستدهای فرابورس ایران درحالی با مبادله 220میلیون ورقه به ارزش بیش از 44هزار و 72میلیارد ریال خاتمه یافت که در جریان بازار دیروز شاهد آغاز و اتمام پذیره‌نویسی دومین سری از اوراق منفعت دولت و صکوک اجاره سهام بودیم. بر این اساس در جریان بازار روز شنبه تعداد 161میلیون سهم به ارزش بیش از 354میلیارد ریال میان سهامداران در بازار سهام فرابورس دادوستد شد که به ترتیب دو نماد «ذوب» و «زاگرس» بیشترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند.

همچنین نماد ذوب آهن که دیروز شاهد مشارکت 100درصدی سهامداران حقیقی در سمت خرید و حدود 96درصدی در سمت فروش سهام این شرکت بود در صدر نمادهای پربازدید فرابورسی قرار گرفت. افزون بر این در بازار اوراق با درآمد ثابت 20میلیون ورقه اوراق منفعت دولت واجد شرایط خاص به ارزش 20هزار میلیارد ریال به فروش رفت. صکوک اجاره سهام در نمادهای «شستا991» به تعداد 7میلیون ورقه، «شستا992» به تعداد 5 میلیون ورقه، «شستا993» و «شستا994» به ترتیب به تعداد 5 و 3میلیون ورقه در نخستین روز از مهلت 3روز پذیره‌نویسی این اوراق توسط سرمایه‌گذاران خریداری شدند.

در مجموع بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس ایران روز جاری میزبان معامله 44میلیون ورقه بدهی به ارزش 43هزار و 468میلیارد ریال قرار گرفت. در تابلو اوراق تسهیلات مسکن هم بیش از 37هزار ورقه تسه به ارزش 25.5میلیارد ریال دادوستد شد و تسه بهمن 96 بالاترین میزان معاملات را تجربه کرد.در نهایت در پایان بازار شاخص کل فرابورس با افت یک واحدی در پله 1079واحدی ایستاد که عمده بار منفی بر آیفکس از جانب نمادهای «ارفع»، «دماوند» و «شراز» رقم خورد. در مقابل دو نماد «زاگرس» و «هرمز» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس تا سطح یک واحد داشتند و مانع از افت بیشتر این نماگر شدند.

 

ارسال نظر