نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۹۶

  بزرگ‌ترین گروه‌های بورسی در بهمن ۹۶: براساس آمار منتشر شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، بزرگ‌ترین صنایع بورسی و فرابورسی از نظر ارزش معاملات در پایان بهمن سال ۹۶ مشخص شدند. به گزارش سنا، نگاهی به اطلاعات و آمارهای ماه دوم زمستان سال جاری، نشان می‌دهد گروه اوراق مالی با ۴۶ هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال در صدر بزرگ‌ترین صنایع بورسی از نظر ارزش معاملات قرار دارد. گروه فلزات اساسی با ۱۵ هزار و ۷۶میلیارد ریال و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با ۱۲ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال در رتبه‌های دوم و سوم در این آمار قرار دارند.

از سوی دیگر، «صنایع کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، کوک و سوخت هسته‌یی، پیمانکاری صنعتی، مواد و محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت خدمات، محصولات شیمیایی و اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» در مکان‌های چهارم تا نهم بزرگ‌ترین صنایع بورسی و فرابورسی از نظر ارزش معاملات هستند. براساس این گزارش، صنایع «پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش، خدمات فنی مهندسی و منسوجات» در رتبه‌های انتهایی این جدول ایستادند.

 واگذاری‌ ۱۲‌هزار میلیارد ریال سهم دولتی: 12‌هزار و ۹۸۵ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی از ابتدای امسال تاکنون از طریق بورس و مزایده واگذار شد. براین اساس، از ابتدای امسال تاکنون ۱۲هزار و ۹۸۵ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میان ۱۰۰۸ میلیارد ریال از طریق بورس و ۱۱‌هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال از طریق مزایده انجام شده است. به گزارش سنا، از واگذاری‌های صورت گرفته در این مدت، ۱۲‌هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال به‌ صورت بلوکی و ۱۳۱میلیارد ریال به صورت ترجیحی صورت گرفته است. افزون براین، از ۱۲‌هزار و ۹۸۵ میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته از ابتدای امسال، ۳‌هزار و ۹۸۸ میلیارد ریال متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و ۸‌هزار و ۹۹۷ میلیارد ریال متعلق به گروه ۲ واگذاری‌ها بوده است. براساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال جاری ۳۳۷ بنگاه واگذاری شود که از این میان تعداد ۲۳۰ بنگاه در گروه یک و ۱۰۷ بنگاه در گروه ۲ قرار دارند. همچنین طبق قانون سال ۹۳ آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تمدید شده است. گفتنی است، به استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مکلف است تا ۱۰۰درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین در تبصره‌های ماده ۳ فصل ۲ این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه ۲» آمده که دولت مجاز است برای حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه ۲ ماده ۲، همچنان ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه ۲ را در اختیار داشته باشد و مکلف است ۸۰ درصد باقیمانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

  شفاف‌سازی «فخوز» درباره نتایج یک مزایده: شرکت فولاد خوزستان با سرمایه ثبت شده یک هزار و 447میلیارد و 200 میلیون ریال درخصوص نتایج شرکت در مزایده شفاف‌سازی کرد. بر این اساس، «فخور» اعلام کرده موضوع مزایده خرید 67درصد سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه مالی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بوده که در تاریخ 21 اسفند ماه امسال انجام و روز 22 اسفند ماه نیز نتایج مزایده اعلام شده است. در این مزایده شرکت توسعه و تجارت فراگیر فولاد خوزستان به‌عنوان برنده مزایده تعیین شده و یک فقره چک معادل 150درصد مبلغ اقساط با ضمانت شرکت فولاد خوزستان ارائه شده است. این گزارش حاکی است 67درصد سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی توسط شرکت توسعه تجارت فراگیر فولاد خوزستان (شرکت تابعه) از طریق مزایده و به مبلغ 12 هزار و 409میلیارد و 740 میلیون ریال خریداری شد. آثار ناشی از معامله مذکور بر سود هر سهم با دریافت اطلاعات تکمیلی از شرکت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  صدور 517 هزار حق بیمه در 11 ماه: شرکت بیمه دی با سرمایه ثبت شده 2 هزار و 500 میلیارد ریال گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به پایان بهمن امسال را منتشر کرد. همچنین، شرکت بیمه دی در گزارش عملکرد یک ماهه بهمن ماه اعلام کرده است که 46 هزار و 10 حق بیمه (شامل قبولی اتکایی) به مبلغ 202 میلیارد و 861 میلیون ریال با سهم 100درصدی صادر کرده است. علاوه بر این شرکت در ماه گذشته تعداد 210 هزار و 971 خسارت به مبلغ یک‌هزار و 509 میلیارد و 569 میلیون ریال پرداخت کرده است. بر این اساس، «ودی» اعلام کرده از ابتدای سال جاری تا پایان اسفند ماه 517هزار و 881 حق بیمه به مبلغ 22 هزار و 884میلیارد و 82 میلیون ریال صادر شده است. همچنین این شرکت در 11 ماهه سال 96 تعداد یک‌میلیون و 128 هزار و 471 خسارت به مبلغ 5هزار و 305 میلیارد و 290 میلیون ریال پرداخت کرده است.

 

 

ارسال نظر