بازگشایی 2 نماد بانکی شاخص را 700 واحد کاهش داد

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۹۳
بازگشایی 2 نماد بانکی شاخص را 700 واحد کاهش داد

گروه بورس|

دو نماد بانکی در حالی در روزهای آخر سال در بورس بازگشایی شدند که افشای صورت‌های مالی آنها باعث شد که هر یک از آنها نه تنها با کاهش شدید قیمت مواجه شوند بلکه شاخص بورس را هم پایین بیاورند. بر این اساس در نخستین ساعات بازار دیروز شاخص‌کل توانست با افزایش 150واحدی همراه شود و خود را در کانال 96هزار واحدی به تثبیت برساند اما در ادامه جریان معاملاتی همزمان با بازگشایی نماد بانک‌های صادرات و پارسیان روند حرکتی نماگر‌های بورس تغییر کرد تا حدی که دماسنج بازار سطح حمایتی خود را از دست داد و تا نیمه‌های کانال 95000 واحدی کاهش یافت. در همین حال مدیر عملیات بازار شرکت بورس تهران نیز اعلام کرد، نماد معاملاتی این 2 بانک پس از رفع تعلیق، برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف آماده انجام معامله شدند و در ادامه نماد معاملاتی بانک‌های صادرات و پارسیان که به ترتیب از بیست و نهم تیر‌ماه و یازدهم آذرماه متوقف بودند، سرانجام با استفاده از مکانیسم حراج و بدون محدودیت دامنه نوسان به تابلوی معاملات بازار‌سهام بازگشتند. از همین‌رو به محض بازگشایی نماد بانک‌ها بازیگران تالار شیشه‌یی شاهد افت قیمتی سهام خود در این نماد‌ها بودند به گونه‌یی که سهام بانک صادرات «وبصادر» با افت حدود 50درصدی به قیمت هر سهم 50تومان و سهام بانک پارسیان «وپارس» نیز با یک‌درصد کاهش، ریزش قیمتی را تجربه کردند. افزون بر این، بورس و اوراق بهادار تهران در داد و ستد‌های آخرین روز‌کاری این هفته تحت تاثیر بازگشایی نماد‌‌ها و هیجان‌‌های کاذب بازار ارز قرار گرفت و یک ریزش 788 واحدی را به ثبت رساند که در نتیجه رقم 95 هزارو 525 واحدی به شاخص کل اختصاص پیدا کرد. همچنین با توجه به اینکه بازار روز چهارشنبه متاثر از بازگشت دو نماد بانکی مهم بود، به این ترتیب نمادهای بانک صادرات، بانک پارسیان، بانک ملت و فولادمبارکه دیروز بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل داشتند. گفتنی است، وضعیت بانک‌ها پیش از انتشار گزارشات و صورت‌‌های مالی بر حسب استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی، طبق آمار‌های منتشر شده، مطلوب و میزان سود‌دهی آنها مناسب بود اما با استفاده از مکانیسم جهانی «IFRS»، در حال حاضر واقعیت میزان سود‌دهی و عملکرد بانک‌ها به خوبی قابل مشاهده است که خیلی از آنها حتی قادر به ساختن سود نیستند و این موضوع به نوعی بیانگر شفاف عملکرد وضعیت بانک‌های کشور است.

 بیشترین کاهش قیمت

 بر این اساس شاخص بازار اول 909 واحد افت کرد اما شاخص بازار دوم 150واحد صعودی شد. علاوه بر این، در داد و ستدهای روز گذشته سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک‌میلیارد و 382میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را به ارزش 2 هزار و 475 میلیارد ریال در 67 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. این در حالی بود که نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گل‌گهر و فولادمبارکه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. از طرفی گروه‌های بانک‌ها، خودرو و فلزات اساسی دیروز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین صنایع بورسی قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای پست بانک، کنترل خوردگی تکین کو، افست، نیرو کلر، پگاه آذربایجان‌غربی، سیمان کردستان و کابل البرز بود. در مقابل نمادهای بانک صادرات، بانک پارسیان، ایران خودرو دیزل، پارس سرام، فیبر ایران، رینگ‌سازی مشهد و سرمایه‌گذاری صنعت بیمه با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. سرمایه‌گذاران بورسی روز‌ چهارشنبه برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل سنگین‌ترین صف‌های فروش متعلق به نمادهای اوراق صکوک سایپا، سهام کنتورسازی ایران، سهام بانک پارسیان و اوراق صکوک گل‌گهر بود. در پایان معاملات دیروز بانک صادرات با معامله 469 میلیون سهمی به ارزش 239 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را از آن خود کرد.

 2 بانک دیگر در انتظار

در سوی دیگر با انتشار آخرین لیست توقف نمادها از سوی بورس تهران مشخص شد که نماد دو بانک همچنان در تالار شیشه‌یی متوقف است. بر اساس تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی بورس و اوراق بهادار تهران، در میان ۳۲ شرکتی که در حال حاضر در بازار سهام با توقف نماد مواجه هستند، نماد دو بانک پاسارگاد و تجارت نیز وجود دارد. همچنین بررسی این اطلاعات مشخص می‌کند که در بین بانک‌های حاضر در بورس، نماد بانک پاسارگاد با توقف از ۲ آذرماه سال ۹۵ که بیش از ۱۵ ماه از آن می‌گذرد، در رده اول توقف‌های طولانی در بین دو بانک قرار دارد. به گزارش ایبنا در همین حال نماد بانک تجارت به عنوان آخرین بانکی که نماد معاملاتی آن در بورس از روز ۲۷ تیرماه سال جاری تا به امروز در تالار شیشه‌یی با توقف مواجه شده با بیش از ۷ ماه در رده آخر میان شرکت‌های بانکی بورس از نظر زمان توقف نماد قرار دارد. افزون بر این بر مبنای آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار بورس تهران، دو نماد بانک پاسارگاد و تجارت در وضعیت تعلیق قرار دارد و با توجه به اینکه برخی از این بانک‌ها مجمع سالانه صاحبان سهام خود را نیز برگزار کرده‌اند، احتمالا پس از شفاف‌سازی‌های مالی مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار با گشایش نماد معاملاتی مواجه می‌شوند تا سهامدران این دو بانک بتوانند پس از ماه‌ها نسبت به خرید و فروش سهم‌های خود اقدام کنند.

 نگاهی به سایر نماد‌‌ها

بر اساس این گزارش، علاوه بر دو بانک در لیست توقف نمادهای بورسی نام ۲۸ شرکت «کنتورسازی ایران، تامین سرمایه امید، کارخانجات تولیدی شهید قندی، ایران خودرودیزل، سازه پویش، الکتریک خودرو شرق، سیمان شمال، نفت بهران، صنایع آذرآب، نوش مازندران، نیروکلر، سیمان مازندران، سیمان کرمان، سیمان خاش، سیمان کردستان، صنعتی آما، دکترعبیدی، صنایع ریخته‌گری ایران، بورس تهران، ملی سرب و روی ایران، ‌های‌وب، سرمایه‌گذاری بهمن، سرمایه‌گذاری صنعت ومعدن، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه‌گذاری نورکوثر ایرانیان، لیزینگ خودروغدیر و سرمایه‌گذاری ملت» نیز به چشم می‌خورد که با دلایل متفاوتی همانند افشای اطلاعات با اهمیت، برگزاری مجمع، افزایش سرمایه و شفاف‌سازی صورت‌های مالی با تابلوی ممنوع‌المعامله بودن در تالار شیشه‌یی مواجه شده‌اند.

 از فرابورس چه خبر

در سوی دیگر معاملات فرابورس ایران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با رشد شاخص کل و دادوستد 227میلیون ورقه به ارزش بیش از 4هزار و 237 میلیارد ریال خاتمه یافت. بر این اساس در بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد جابه‌جایی 4میلیون ورقه به ارزش بیش از 3هزار و 470 میلیارد ریال بودیم که این میزان دادوستد طی یک‌هزار و 432 دفعه رقم خورد. همچنین روز گذشته اوراق مشارکت دولتی در نماد «اشاد9» با نقل و انتقال یک میلیون ورقه به ارزش حدود یک‌هزار و 37 میلیارد ریال در صدر این بازار ایستاد. علاوه بر این حجم و ارزش خرد معاملات بازار سهام در مجموع چند بازار اول، دوم، پایه، مشتقه و SME نیز روز گذشته به دادوستد بیش از 213میلیون سهم به ارزش بالغ بر 571 میلیارد ریال منتهی شد که از این میزان به ترتیب دو نماد «ذوب» و «چکاپا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را کسب کردند.

دیروز در حالی که در بازار سهام فرابورس ایران نماد «غپآذر» تعلیق و متوقف شد در سمت مقابل برخی نمادها مانند «قجام»، «ثعمرا» و «کیمیا» بازگشایی شدند. همچنین دو نماد «ثعمرا» و «زنگان» با بالاترین رشد قیمتی در معاملات مواجه شدند و دو نماد «کپرور» و «غفارس» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. شاخص کل فرابورس ایران نیز با رشد 2.5واحدی خود در پایان معاملات دیروز در پله 1080واحدی ایستاد که رشد این نماگر متاثر از نمادهای «هرمز»، «میدکو»، «زاگرس»، «بمپنا» و «شرانل» رقم خورد. در همین حال در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز شاهد دادوستد 36هزار ورقه تسه به ارزش 24میلیارد ریال بودیم و قیمت این اوراق در بازه 630 تا 681 هزار ریال نوسان کرد.

 

ارسال نظر