هفته ریزشی بورس‌تهران

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۹۵

گروه بورس|

شاخص بورس در هفته گذشته با یک‌هزار و 101 واحد کاهش، معادل 1.1درصد افت کرد و در ارتفاع 96 هزار و 860 واحد قرار گرفت.

بر این اساس، در هفته‌یی که گذشت تعداد 6هزار و 391میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 14هزار و 493میلیارد ریال در بیش از 481هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 28درصد افزایش، 18درصد کاهش و 36درصد افزایش مواجه شد. این درحالی است که تعداد 100 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از یک هزار و 37میلیارد ریال در این مدت مورد معامله قرار گرفت که به‌ترتیب با 73 و 76درصد افزایش همراه شد. براساس این گزارش، شاخص بازار اول نیز در این مدت با

863 واحد کاهش به رقم 68 هزار و 709 واحد و شاخص بازار دوم با یک‌هزار و 922 واحد کاهش به عدد 206 هزار و 756 واحد رسیدند که بر این اساس شاخص بازار اول با 1.2درصد کاهش و شاخص بازار دوم با 0.09درصد افت مواجه شدند.

 معامله 229 میلیارد سهام

افزون بر این، تعداد ۲۲۹ میلیارد سهم و حق‌تقدم از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۳۳ روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار دادوستد شد. این در حالی است که، از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۳۳روز معاملاتی تعداد ۲۲۹ میلیارد و ۹۹۷ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۵۸۷ هزار و ۵۲۷ میلیارد ریال در ۱۴میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۲۸ دفعه در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۱۳۷ میلیارد و ۸۶ میلیون سهم به ارزش ۲۹۷هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال در ۶ میلیون و ۱۳۵هزار و ۲۰۳ نوبت در بازار اول؛ ۸۰ میلیارد و ۷۳۹میلیون سهم به ارزش ۱۹۰ هزار و ۶۵۳میلیارد ریال در ۸ میلیون و ۷۳۴ هزار ۵۴۰ نوبت در بازار دوم؛ ۸۰ میلیون سهم به ارزش ۸۰ هزار و ۷۸۷میلیارد ریال در ۲۲ هزار و ۷۷۴ نوبت در بازار بدهی؛ ۱۰ میلیارد و ۳۶۸ میلیون سهم به ارزش ۵۹۶میلیارد ریال در ۲۱۱۵ نوبت در بازار مشتقه و ۱۷۲۴میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری

قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۷هزار و ۷۸۳۰۹۳میلیارد ریال در ۸۵ هزار و ۶۹۶ نوبت مورد معامله قرار گرفته است. به گزارش ایبنا، شاخص کل بورس نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۷۷هزار و ۲۳۰ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۱۹هزار و ۶۳۰ واحد افزایش معادل ۲۵درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۹۶ هزار و ۸۶۰واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۱۴هزار و ۲۴۹ واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۴۰هزار و ۴۱ واحد افزایش مواجه شده‌اند.

 رشد قابل ملاحظه معاملات

در سویی دیگر، در هفته‌یی که گذشت 2 هزار و

527 میلیون ورقه به ارزش 24 هزار و 331میلیارد ریال طی 194 هزار دفعه دادوستد شد که در مقایسه با هفته ماقبل از رشد 83درصدی حجم، 193درصدی ارزش و 7درصدی تعداد دفعات معاملات حکایت داشت. علاوه بر این، از روز سه‌شنبه 15 اسفندماه به مدت دو روز کاری پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز و اعلام شد شنبه نوزدهم این ماه نیز پذیره‌نویسی این اوراق ادامه خواهد یافت. اوراق منفعت دولت به تعداد 30 میلیون ورقه با نرخ سود 20درصد علی‌الحساب سالانه تا سررسید منتشر ‌شده که مدت آن ‌42 ماهه بوده و مواعد پرداخت سود آن هر 6 ماه یک‌بار است. در پایان روز دوم پذیره‌نویسی این اوراق در فرابورس از 30 میلیون ورقه 11میلیون و 700 هزار ورقه به فروش رسید. همچنین، هفته گذشته مدیریت پذیرش فرابورس ایران از درج نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی غدیر در بازار اول خبر داد. این شرکت با نماد «شغدیر» در گروه «محصولات شیمیایی»، زیرگروه «تولید پلاستیک اولیه و لاستیک ترکیبی» قرار داشته و به‌عنوان یک‌صد و هفتاد و سومین نماد معاملاتی به‌شمار می‌رود که در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شده است.

هفته گذشته بازارهای فرابورسی با رونق معاملات روبه‌رو شدند به‌طوری که حجم و ارزش دادوستدها در تمام بازارها رشد کرد. در هفته‌یی که گذشت 2هزار و 527 میلیون ورقه به ارزش 24 هزار و 331میلیارد ریال طی 194 هزار دفعه دادوستد شد که در مقایسه با هفته ماقبل از رشد 83درصدی حجم، 193درصدی ارزش و 7درصدی تعداد دفعات معاملات نسبت به هفته پیشین حکایت داشت. همچنین رصد معاملات در بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد در حالی که همه بازارها رونق معاملات را تجربه کردند اما بهترین عملکرد هفتگی را در رشد حجم و ارزش معاملات به ترتیب بازار ابزارهای نوین مالی و بازار دوم کسب کردند. بر این اساس در بازار ابزارهای نوین مالی حجم و ارزش دادوستدها به‌ترتیب 158 و 233درصد و در بازار دوم این ارقام به‌ترتیب 181 و 117درصد رشد کردند.

از سوی دیگر در شرایطی که در بازار ابزارهای نوین مالی اوراق تسهیلات مسکن با افت حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد اما اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله رشد چشمگیر معاملات را تجربه کردند. اوراق بدهی هفته گذشته به تعداد 21میلیون ورقه به ارزش 19 هزار و 601میلیارد ریال در فرابورس دادوستد شد که در مقایسه با هفته پیشین از رشد بیش از 240درصدی حجم و ارزش معاملات حکایت داشت. همچنین ETFها شاهد جابه‌جایی 149 میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 48میلیارد ریال بودند که نشان از افزایش 151درصدی حجم و 63درصدی ارزش معاملات داشت. در سمت مقابل اوراق تسه افت بیش از 15درصدی در حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساندند. در میان تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز در تابلوهای ب و ج معاملات سهام افزایش اما در تابلو الف این بازار حجم و ارزش معاملات کاهش یافت.

 

ارسال نظر