بازار‌سهام همچنان می‌ریزد

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۱۳
بازار‌سهام همچنان می‌ریزد

گروه بورس|

8 روز کاری دیگر به پایان سال 96 در بازار‌‌های مالی کشور بیشتر باقی نماده است. در همین حال با نگاهی به سایر بازار‌ها از جمله بازار سهام مشاهده می‌شود که اغلب سهامداران در این روز‌ها بیشتر به دنبال نقدشوندگی پرتفوی خود هستند و روز به روز سهام بیشتری را مطابق سنت همیشگی پایان سال به پول نقد تبدیل می‌کنند و به استقبال سال جدید می‌روند. از طرفی این روز‌ها در بازار ارز که دستخوش رفتار‌های هیجانی شده است هم رفتار‌هایی غیرمنطقی دیده می‌شود، چرا که با کاهش دستوری نرخ ارز تاکنون ثبات در این بازار ایجاد نشده و تعداد خریداران دلار در روز‌های پایانی سال بیشتر از چند وقت اخیر شده است. این در حالی است که شنیده می‌شود، نرخ دلار هنوز در مرز 5000 تومان هم در خارج از بازار داد و ستد می‌شود. به هر حال به عقیده کارشناسان روند حرکتی بازار سهام کشور که طی چند وقت اخیر شوک‌های زیادی از جمله موضوعات مربوط به برجام، درگیری‌هایی در سطح منطقه، دستورالعمل‌های خلق‌‌الساعه بانک مرکزی و... را پشت سر گذاشته با حالتی کج‌دار و مریز سال 96 را به پایان می‌رساند و به استقبال سال 97 می‌رود. در سوی دیگر روز چهارشنبه نشست خبری همزمان با عرضه اولیه سهام شرکت شفا‌دارو با حضور مدیران بورس و اصحاب رسانه در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران برگزار شد. گفتنی است که مدیرعامل شرکت شفادارو به دلیل عارضه قلبی در این مراسم حضور پیدا نکرد. بر این اساس با اعلام پیام ناظر تعداد 117میلیون و 943 هزار سهم معادل 10درصد سهام سرمایه‌گذاری شفادارو به عنوان پانصد و شانزدهمین شرکت پذیرفته شده در گروه محصولات دارویی عرضه شد. در این نشست روح‌الله حسینی‌مقدم معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس عنوان کرد: قیمت‌گذاری این شرکت بر اساس محاسبه ارزش خالص دارایی پرتفوی (NAV) شرکت صورت گرفته است. به این ترتیب حداقل قیمت برای سفارش‌گیری ۴۰۰تومان و حداکثر آن ۴۱۵تومان در نظر گرفته شده است. وی اذعان داشت: تمام صورت‌های مالی شرکت مورد بررسی قرار گرفته است و بر اساس آخرین اظهارات کارشناسان شرکت بورس «شفا» از شفافیت کامل در صورت‌های مالی برخوردار است. معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس گفت: این شرکت متعهد شده در مرحله پذیره‌نویسی تا 50 درصد خریدار سهم باشد. روح‌الله حسینی‌مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: احتمال اینکه تا پایان سال جاری سهام یک شرکت دیگر به صورت اولیه در بورس عرضه شود نیز وجود دارد، به‌طوری که اگر شرکت سامان پرداخت تا روز مقرر تمام مدارک درخواستی را ارائه کند، به زودی عرضه خواهد شد.

 7 عرضه اولیه

در همین رابطه اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش شرکت بورس تهران اذعان داشت: شفادارو هر سال برنامه تقسیم سود ۷۵درصدی در مجمع داشته که احتمالا در سال جاری هم به همین میزان سود تقسیم خواهد کرد. وی در خصوص عرضه‌های اولیه شرکت بورس نیز اظهار داشت: با عرضه اولیه شفادارو تعداد شرکت‌های عرضه شده از ابتدای سال به ۷شرکت می‌رسد. شرکت‌هایی نظیر توسعه صنعت و نفت پرشیا، لیزینگ پارسیان، آسیاتک، گروه صنعتی مینو، نفت جی و توسعه مولد نیروگاهی جهرم در برنامه عرضه اولیه سال آتی قرار دارند.

 حمایت واقعی

افزون بر این نصرتی نماینده اداره کل سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز گفت: حمایت از سهام «شفا» ادامه‌دار است، چراکه سهامدار عمده از سود سهام شرکت منتفع است. وی افزود: در راستای قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، سرمایه‌گذاری بانک ملی دارایی‌های خود را واگذار می‌کند. در این شرکت طی مرحله اول ۱۰درصد و مابقی در مقاطع بعدی به صورت بلوکی عرضه می‌شود. نصرتی اذعان داشت: در حال حاضر NAV شفادارو معادل 65درصد آخرین رقم برآوردی که بیش از مبلغ 700تومان به ازای هر سهم بوده تعیین شده و این در حالی است که ارزش ذاتی سهام بالاتر خواهد بود.

 ریزش «تدپیکس»

بر این اساس در معاملات روز گذشته بازار سهام شاخص کل 130واحد کاهش پیدا کرد و رقم 96 هزارو 860 واحدی را به خود اختصاص داد. علاوه بر این شاخص کل هم‌‌وزن با کاهش 116واحدی رقم 17هزار و 312واحد را تجربه کرد. این در حالی است که شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 228 واحدی رقم 103هزار و 725 واحد را تجربه کرد. افزون بر این شاخص بازار اول با کاهش 46 واحدی به رقم 68هزار و 709 واحد رسید. همچنین شاخص بازار دوم با کاهش 520واحدی رقم 206هزار و 756 واحد را ثبت کرد. بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان با 18 واحد، پالایش نفت تهران با 13واحد و پتروشیمی شیراز با 12واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا با 22واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 20واحد و پتروشیمی خارک با 14واحد افزایش بیشترین تاثیرمثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. این در حالی است که ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از یک‌میلیارد و 707میلیون تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 613 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 53 هزار و 947 نوبت داد و ستد بود.

 افت «آیفکس»

افزون بر این در آخرین روز معاملاتی هفته جاری افزون بر 672 میلیون ورقه به ارزش بیش از 13هزار و 102میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس ایران دست به دست شد. بر این اساس دیروز در مجموع دو بازار اول و دوم حدود 371میلیون سهم به ارزش 255میلیارد ریال دادوستد شد و نماد «ذوب» ضمن آنکه در صدر نمادهای پربازدید قرار گرفت، بیشترین مقدار حجم و ارزش معاملات را نیز در مقایسه با سایر نمادها تجربه کرد. از سوی دیگر شاخص کل فرابورس با افت 0.9واحدی در پایان معاملات روبه‌رو شد که عمده بار منفی بر آیفکس از جانب نمادهای «دماوند»، «زاگرس» و «هرمز» تا سطح 2 واحد رقم خورد. در مقابل تاثیر مثبت بر این نماگر از جانب نمادهای «مارون»، «ذوب» و «شرانل» مانع از افت بیشتر شاخص کل شد. علاوه بر این سهامداران بازار پایه نیز 282میلیون سهم به ارزش بیش از 169میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند. در همین حال در بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد جابه‌جایی بیش از 12میلیون ورقه به ارزش 12 هزار و 541 میلیارد ریال بودیم که عمده این حجم و ارزش به پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت بازمی‌گشت. در تابلو اوراق تسهیلات مسکن هم نزدیک به 56 هزار ورقه تسه به ارزش 38میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که با رشد قیمتی تمام اوراق مورد مبادله در این تابلو، قیمت تسه‌ها در بازه 667 هزار تا 689 هزار ریال قرار گرفت. در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز بیش از 6 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 97میلیارد ریال دادوستد شد و صندوق آرمان آتی کوثر در صدر ایستاد.

 

 

ارسال نظر