سال آینده خرما به بورس کالا می‌آید

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۳۹
سال آینده خرما به بورس کالا می‌آید

قرار است از سال آینده طبق توافق صورت گرفته، عرضه خرما در بورس کالای ایران انجام شود. حامد سلطانی‌نژاد با بیان مطالب فوق عنوان کرد: پیشنهاد ما این بود که ابتدا خرما را از کشاورز تحویل بگیریم و ۳۰درصد پول را دولت پرداخت کند؛ منتها ۷۰درصد باقی‌مانده در انبار بورس به‌نام خود کشاورز ثبت شود که اگر کشاورز توانست، محصول را طی ساز و کار بورس کالا عرضه کند و اگر نتوانست، دولت به‌صورت توافقی از کشاورز خرید کند. این پیشنهاد ما درخصوص خرید تضمینی خرما در بورس به‌عنوان یکی از محصولات کشاورزی است که برای ایران مهم است و ما در تولید و عرضه آن مزیت نسبی داریم. وی درباره اینکه خرید تضمینی خرما در بورس کالا با چه روشی انجام خواهد شد، گفت: البته ممکن است خرید تضمینی به صورتی که گفته شده انجام نشود و خرید بیشتر به‌صورت توافقی باشد. مانند خرید زعفران که دولت با قیمت مشخصی از کشاورزان خریداری می‌کند. دولت یا تعاونی روستایی معمولا پس از خرید محصول کشاورزی، ۳۰ یا ۴۰درصد پول را در ابتدا به کشاورز پرداخت می‌کند و مابقی را با فاصله‌یی در حدود سه ماه بعد از فروش، پرداخت می‌کند. به گزارش بورس 24، مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص ظرفیت‌های قانونی عرضه محصولات و انجام مبادلات شفاف در بورس کالا گفت: درخصوص معاملات محصولات پتروشیمی و همچنین در مورد برخی محصولات فلزی و فولادی در بورس کالای ایران الزاماتی وجود دارد و در مورد محصولاتی که الزام قانونی وجود ندارد، سعی شده که اگر انحصاری در بازار وجود داشته، با همکاری شورای رقابت محصول در بورس عرضه شود. وی با اشاره به رای شورای رقابت درمورد ورق فولاد و محصولات پتروشیمی گفت: به‌طور مثال در مورد ورق فولاد و محصولات پتروشیمی شورای رقابت رای بر این داده که کل این محصولات باید در بورس کالا عرضه شوند. این مقام مسوول گفت: در مورد محصولات انحصاری، شورای رقابت و دیگر نهاد‌های سیاست‌گذار حمایت می‌کنند تا محصول موردنظر در بورس کالا به‌عنوان یک بازار شفاف عرضه شود. ما سعی کرده‌ایم بیشتر سیاست‌های تشویقی را انجام دهیم و مشوق‌های خوبی هم برای عرضه‌کنندگان درنظر گرفته شود. سلطانی‌نژاد گفت: در این خصوص مجلس همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد و ما نیز پیشنهاد داده‌ایم این مصوبات تشویقی به نتیجه برسند. به‌طور مثال تلاش می‌کنیم، معافیت‌هایی ازجمله معافیت‌های مالیاتی و غیره برای عرضه‌کنندگان محصول در بورس گرفته شود. در همه جای دنیا چنین چیزی وجود دارد و شرایط فروش خارج از بورس آن‌قدر سخت‌گیرانه است و مبادله در بورس مشوق‌هایی دارد که همه ترجیح می‌دهند در بورس فروش انجام شود.

 بازار مستمر و کشف قیمت‌های روزانه

در سویی دیگر، نخستین گواهی سپرده کالایی در صنعت پتروشیمی در حالی برای محصول پلی‌اتیلن سنگین بادی BL3 تولیدی پتروشیمی جم در بورس کالا معامله شد که مدیرعامل بورس کالای ایران هدف اصلی برای استفاده از این ابزار مالی را

در راستای ایجاد یک بازار مستمر برای کالاهای مختلف عنوان کرد. به گزارش کالا خبر، مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص عرضه نخستین گواهی سپرده کالایی در صنعت پتروشیمی و معامله آن گفت: یکی از اهداف بورس کالای ایران از انتشار گواهی سپرده کالایی این است که برای کالاها یک بازار مستمر شکل بگیرد که روزانه بتوان قیمت کالا را رصد کرد. این در حالی است که در عرضه‌های فیزیکی این امکان کمتر وجود دارد؛ زیرا در بازار فیزیکی معاملات به‌صورت هفتگی انجام می‌شود. حامد سلطانی‌نژاد افزود: اما وقتی کالا در انبار قرار می‌گیرد و گواهی سپرده آن صادر شده و این گواهی در بورس کالا معامله می‌شود، امکان کشف قیمت روزانه محصول به وجود می‌آید. وی تصریح کرد: افزون بر این، مصرف‌کنندگان خرد که به انبارهای تولیدکننده دسترسی ندارند، می‌توانند با خرید گواهی سپرده کالایی از بورس، به انبارهایی که نزدیک بازار مصرف است، جهت تحویل کالای موردنیاز خود مراجعه کنند. این گزارش می‌افزاید، هر گواهی سپرده کالایی محصول پلی‌اتیلن سنگین بادی مجتمع پتروشیمی جم یک‌شنبه هفته جاری به قیمت ۵۶ هزار و ۶۰۰ ریال مورد معامله قرار گرفت و ۴۴هزار گواهی معادل ۴۴ هزار کیلوگرم (۴۴تن) از این محصول در بازار دادوستد شد و ارزش معاملاتی بیش از دو میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال را رقم زد.

 

 

ارسال نظر