تاثیر نرخ ارز و کامودیتی‌ها بر بورس96

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۳۷
تاثیر نرخ ارز و کامودیتی‌ها بر بورس96

هر ساله شرکت‌ها در ماه‌های اسفند بودجه سال آینده خود را اعلام می‌کردند اما امسال براساس قوانین جدید ضرورتی برای این کار وجود ندارد و تحلیلگران در انتظار ثبات یافتن قیمت ارز برای استخراج سودها هستند. سیاوش وکیلی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید با بیان مطلب فوق درباره مولفه‌های اثرگذار بر بازار سرمایه در سال 96 گفت: بی‌تردید در ثبات نرخ ارز و قیمت جهانی کامودیتی‌ها دو مولفه مهم در سال جاری بودند که به رشد قابل‌قبول بازار کمک کردند. از آنجا که ۶۰درصد بازار سهام کشور به‌صورت مستقیم به دو متغیر «ارز» و «قیمت‌های جهانی» وابسته است حرکت این دو مولفه بسیار در روند بازار سرمایه موثر است. وکیلی در این باره افزود: دلار از پاییز روند افزایشی را در پیش گرفته به‌طوری که در هفته‌های اخیر به مرز 5 هزار تومان نیز رسید و با وجود آنکه هم‌اکنون در میانه 4 هزار تومان به ثبات رسیده، خوش‌بینی به قیمت ارز در گروه‌های صادرات‌محور بالا رفته است. این کارشناس بازار سرمایه در این باره به سودآوری شرکت‌های پالایشی اشاره کرد و گفت: بخشی از این افزایش قیمت در پی رشد نرخ برابری ارز طی روزها و ماه‌های اخیر است، زیرا افزایش قیمت ارز تاثیر مثبتی روی سهام صنایع صادرات‌محور می‌گذارد اما اصلی‌ترین عامل رشد قیمت شرکت‌های پالایشی اعلام نرخ‌های جدید فروش محصولات پالایشی است. به گزارش سنا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید تصریح کرد: البته افزایش قیمت ارز اثرگذاری منفی نیز روی سهام برخی شرکت‌ها از جمله خودرویی‌ها دارد چون بخشی از قطعات موردنیاز در صنعت خودروسازی از طریق واردات تامین می‌شود که افزایش قیمت ارز، افزایش بهای تمام شده محصول را به‌دنبال دارد. این فعال بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اینکه با افزایش قیمت ارز قیمت فلزات و مواد پتروشیمی در بورس کالا رشد پیدا می‌کند، اظهار داشت: افزایش قیمت ارز برای این گروه‌ها مثبت است اما از آنجا که اکثر مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودروسازی متشکل از فلزات و مواد پتروشیمی است، می‌تواند تاثیر معکوسی روی این صنعت داشته باشد به‌خصوص که اخیرا اعلام شده به این گروه ارز مبادله‌یی نیز تعلق نمی‌گیرد. وی درباره نوسانات روزهای اخیر بازار گفت: به صورت سنتی در ماه‌های پایانی سال نهادهای حقوقی و حقیقی برای تامین نقدینگی پایان سال با فروش یا جابه‌جایی سبد سهام خود اقدام به شناسایی سود می‌کنند اما برخلاف سنوات گذشته باتوجه به قیمت فعلی ارز و قیمت‌های مناسب جهانی، نوسانات ناشی از این فروش‌ها زیاد و طولانی‌مدت نخواهد بود. وکیلی خاطرنشان کرد: قیمت‌های فعلی برای خریداران جذاب است بنابراین تا پایان سال شاهد رشد شاخص کل و قیمت‌ها خواهیم بود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید درباره چشم‌انداز بازار سرمایه در سال 97 افزود: از نظر بنیادی بسیاری از صنایع از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و متغیر منفی داخلی وجود ندارد که چنانچه مواضع امریکا درخصوص وضعیت برجام نیز از ابهام خارج شود، می‌توان انتظار سالی خوب را برای بازار سرمایه و اهالی آن داشت.

 تعدیل سیمانی‌ها

در سویی دیگر، محمد گرجی‌آرا مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین درخصوص اثر تحولات جدید این بازار بیان کرد: در بررسی تخفیفات، شرکت‌های سیمانی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گروه اول شرکت‌های نزدیک به شهرهای بزرگ هستند و دومین گروه شرکت‌هایی هستند که به مرکز کشور نزدیک‌تر بوده و از شهرهای مرزی فاصله دارند. وی در توضیح این دو گروه بیان کرد: گروه اول این شرکت‌ها که نزدیک به شهرهای بزرگ هستند میزان تخفیف کمتری را ارائه می‌دهند که عموما کمتر از 10درصد است. در این گروه حذف تخفیف‌ها اثر کمتری دارد و قیمت‌ها چندان با قیمت‌های مصوب فاصله ندارند. گرجی‌آرا درخصوص گروه دوم نیز این‌چنین گفت: شرکت‌های مرکزی ایران و آن دسته از کارخانه‌ها که عموما در شهرهای کوچک قرار دارند تخفیفات بیشتری دارند که تا سقف 20درصد نیز می‌رسد. در این شرکت‌ها حذف تخفیفات اثر قابل‌توجهی بر عملکرد شرکت‌ها گذاشته و این تغییر ملموس‌تر است. مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بهگزین در ادامه بیان کرد: درخصوص تعدادی از شرکت‌ها نیز تقاضای داخلی چندان مطرح نیست. در این کارخانه عمده سیاست‌گذاری‌ها در زمینه صادرات سیمان است (مانند سیمان ارومیه). در این گروه نیز مساله حذف تخفیف مطرح نیست، چراکه عمده معاملات این شرکت‌ها بر پایه دلار است. گرجی‌آرا در ادامه و درخصوص اثر حذف تخفیف بر صورت‌های مالی شرکت‌های سیمانی بیان کرد: با فرض حذف تخفیفات به‌طور میانگین می‌توان 10 تا 15درصد تعدیل در صورت‌های مالی شرکت‌ها درنظر گرفت.

به نظر می‌رسد در گزارش‌های سال آینده شرکت‌های سیمانی، رشدی اینچنینی را از بابت کاهش تخفیف شاهد باشیم. وی افزود: اگر موضوع حذف تخفیفات با مواردی مثل افزایش نرخ فروش سیمان که اتحادیه مصوب می‌کند و افزایش مقداری فروش همراه شود می‌توان چشم‌انداز 20 تا 30درصد تعدیل سود را برای برخی شرکت‌ها ترسیم کرد. وی همچنین درخصوص افزایش تقاضای سیمان در بازار نیز این‌چنین گفت: به‌دلیل اینکه ما در کشور مازاد عرضه دو برابری سیمان را شاهد هستیم، برنامه‌های شرکت‌ها عمدتا صادرات‌محور شده است. همچنین زمانی که از کاهش تخفیف‌ها صحبت می‌شود، منظور حصول به قیمت‌های جهانی و هماهنگی با بازارهای بین‌المللی نیست، بلکه قیمت‌ها تنها از کف مصوب اتحادیه تا حدی فاصله گرفته و بیشتر می‌شوند. وی بیان کرد: به نظر نمی‌رسد که شاهد رشد مقدار فروش باشیم بلکه این تصمیم تنها نرخ فروش را تاحدی افزایش می‌دهد و می‌تواند اثر مثبت بر صورت‌های مالی شرکت‌ها داشته باشد.

 

 

ارسال نظر