کنترل التهاب ارزی دلیل افت بورس

۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۵:۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۸۰۰۵

در صورتی که نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، می‌تواند تسکینی برای اقتصاد باشد و از این رهگذر، صنایع و بنگاه‌های مختلف و در پی آن کلیت بازار سرمایه رشد کنند.

مهدی کاظمی‌اسفه با اشاره به این نکته که این روزها بازار سهام روزهای کم‌‌رمقی را سپری می‌کند، گفت: یکی از دلایل رخداد این موضوع بسته کنترل التهاب ارزی بانک مرکزی با گواهی سپرده ۲۰درصدی است که موجب شده تا بخشی از نقدینگی از بورس به بازار پول حرکت کند. به گزارش ایبنا، این کارشناس بازار سرمایه افزود: بررسی وضعیت بازار سهام از چند جنبه این موضوع را توجیه می‌کند؛ نخست اینکه قیمت سهام برخی شرکت‌ها و نیز شاخص بورس در چند ماه گذشته از افزایش و رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده که انتظار تداوم آن در این روزها دور از ذهن است. وی ادامه داد: علاوه بر این برخی موارد ازجمله موضوع تمدید یا عدم تمدید «برجام» در بهار سال آینده نیز موجب شده تا معامله‌گران با احتیاط بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سهام اقدام کنند، ضمن اینکه پیش‌بینی اینکه بازار سرمایه در ماه‌های آینده سود تضمین شده و بدون ریسکی همانند سپرده گواهی ۲۰درصدی را نصیب معامله‌گران در بازار سرمایه کند دور از ذهن است؛ بنابراین مجموعه این عوامل موجب می‌شود تا بخشی از نقدینگی از تالار شیشه‌یی به سمت بانک‌ها روانه شود.

همچنین این تحلیلگر اظهار داشت: هر چند با انتشار گواهی سپرده ۲۰درصدی دولت موفق شد جریان نقدینگی به سمت بازار سکه و دلار را کاهش دهد و جریان پول را به سمت بانک‌ها هدایت کند، اما این تصمیم برای دیگر بازارها ازجمله بازار سهام خبر خوبی نیست. کاظمی‌اسفه تصریح کرد: به‌عنوان مثال در پی انتشار گواهی سپرده ۲۰درصدی توسط بانک‌ها این روزها شاهد ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس و خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت هستیم که در کنار این موضوع، افزایش نرخ سود اسناد خزانه و کاهش نرخ قیمت این اوراق نیز در بازار سهام رخ داده است.

 این کارشناس بازار سرمایه درخصوص تاثیر تصمیم بانک مرکزی در بازگشت نرخ سود گواهی سپرده‌ها به ۲۰درصد بر گروه بانکی گفت: این اتفاق موجب شده تا نگرانی بابت افزایش قیمت پول در این صنعت بیشتر شود که این موضوع سبب شده سهام گروه بانکی در بازار سهام طی روزهای گذشته با کاهش همراه شود.

کاظمی‌اسفه در ادامه با اشاره به اینکه دولت با افزایش نرخ بهره گواهی سپرده‌ها به ۲۰درصد، موفق شد جریان نقدینگی به سمت سکه و دلار را که موجب بروز هیجان در این بازارها شده بود به سمت بانک‌ها هدایت کند، اذعان داشت: در صورتی که این نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، می‌تواند تسکینی برای اقتصاد بوده و از این رهگذر صنایع و بنگاه‌های مختلف و در پی آن کلیت بازار سرمایه رشد کنند.

 

 

ارسال نظر