مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار‌ نقره‌ای

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۹۴۵
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار‌ نقره‌ای

گروه بورس  

طی هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت. حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران طی هفته گذشته به شاخص‌های بازار در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران در ۱۰ماه ابتدایی سال ۹۶ سهم ۴۸درصدی از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و با ارزش معاملات ۸۷۹ هزارمیلیارد ریالی، رتبه اول را در بین سایر بورس‌ها کسب کرده است. وی به آمار معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ماهه سال ۹۶ نیز اشاره کرد و افزود: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده و به بیش از یک میلیون و ۳۵هزارمیلیارد ریال بالغ شده که در ۱۱ماهه سال جاری بالاترین رکورد تاریخی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران رقم خورده است. وی ادامه داد: در این مدت ۲۴میلیون و ۱۳۱هزار تن محصول به ارزش ۴۴۶هزار و ۳۵۳میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴درصدی در حجم و ۳۳درصدی در ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

 راهکار توسعه صادرات

در سویی دیگر، کمیته نظارت بر بازار و توسعه صادرات ایمیدرو هفته گذشته ۳۰راهکار برای افزایش صادرات فولاد ارائه داد که گسترش خدمات بورس کالای ایران مشابه دنیا و ارتباط آن با بورس‌های معتبر به خصوص سنگاپور و لندن یکی از این راهکارهاست. کمیته نظارت بر بازار و توسعه صادرات ایمیدرو با توجه به برنامه جهش صادرات در ۱۴۰۰ شرایط لازم برای دستیابی به این اهداف را برشمرد و در قالب راهکارهایی با اولویت «نخست» و «بعدی» مطرح کرد. ازجمله راهکارهای رشد صادرات فولاد ایران با اولویت نخست شامل کاهش هزینه‌های بانکی مرتبط با صادرات و امکان گشایش اعتبار اسنادی برای مشتریان و کشورهای هدف صادراتی، ارائه تسهیلات مالی با بهره پایین یا بدون بهره برای خرید و انتقال فناوری فولادسازی و ارائه مشوق‌های مالی- بانکی و معافیت‌های مالیاتی جدید دولتی برای صادر‌کنندگان نمونه است. همچنین راهکارهای رشد صادرات فولاد در اولویت بعدی مشتمل بر گسترش خدمات بورس کالای ایران مشابه دنیا و ارتباط آن با بورس‌های معتبر به خصوص سنگاپور و لندن و تامین مالی صادرات شرکت‌های زنجیره فولاد به شمار می‌رود.

 سرمایه‌گذاری‌های جدید برای تولید

همچنین، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ مجلس گفت: در شرایطی که سرمایه‌گذاری در تولید رو به توسعه نمی‌رود، بورس کالای ایران می‌تواند با ایجاد جذابیت برای تولیدکنندگان و خریداران، سرمایه‌گذاری‌ها را به این بخش سوق دهد. حمیدرضا فولادگر درخصوص نقش بورس در شفافیت اقتصادی گفت: بورس کالا در چارچوب سیاست‌های کلان کشور و هماهنگی بین بازار سرمایه، بازار کار و تولید نقش پررنگی ایفا می‌کند که قطعا در این راه، برنامه‌ریزی درست مسوولان کمک‌کننده خواهد بود. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورت حمایت بورس کالا از سوی دستگاه‌های مربوطه این بورس می‌تواند تبدیل به مرجعی برای قیمت‌گذاری شود؛ به طور یقین کشف قیمت مستمر و منطقی محصولات از طریق کانالی شفاف و قابل اعتماد می‌تواند به توسعه اقتصادی و تکمیل زنجیره‌های تولید کمک شایانی کند.

 سیاست خرید تضمینی

افزون بر این عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است، جایگزینی نظام خرید تضمینی با قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و عرضه گندم در بورس کالا مزایای زیادی دارد بطوری که ضمن ایجاد شفافیت و حذف واسطه‌های غیر ضرور، باعث کاهش بار مالی دولت شده و در افزایش سود کشاورزان موثر است این درحالی است که همکاری دولت در اجرای وعده‌ها می‌تواند موفقیت این طرح را دو چندان کند. وی با اشاره به روش‌ قیمت تضمینی گندم گفت: در این روش از طریق بورس کالا قیمت پایه‌ برای محصول گندم در نظر گرفته می‌شود و کشاورزان با ارائه گندم خود به بورس کالا ظرف چند روز می‌توانند وجوه خود را دریافت کنند، در این روش مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس با خرید تضمینی از سوی دولت پرداخت می‌شود. به این ترتیب دولت کمتر از معادل نرخ خرید تضمینی، هزینه به گندم‌کاران را پرداخت می‌کندو بار سنگین مالی از دوش دولت برداشته می‌شود.

 ٤٠٠ کیلوگرم زعفران آماده عرضه

در سویی دیگر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از عرضه زعفران این سازمان در بورس کالای ایران با هدف منافع تولیدکنندگان و افزایش توان صادراتی زعفران کشور خبر داد و گفت: این عرضه با آماده شدن سازوکارهای آن به حجم ۴۰۰ کیلوگرم از یک‌شنبه آغاز می‌شود. علی اوسط هاشمی با بیان اینکه اکنون ۸۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، افزود: با این حجم از تولید زعفران حق مسلم ما است که پایه گذار بورس جهانی زعفران باشیم و قیمت پایه جهانی این محصول را تعیین کنیم. هاشمی با اشاره به انواع زعفران آماده عرضه در بورس کالا، اظهار کرد: انواع زعفران‌های آماده عرضه در بورس شامل؛ ۱۰۰کیلوگرم زعفران ممتاز رشته‌یی بریده(نگین)، ۱۰۰کیلوگرم زعفران رشته‌یی بریده ممتاز(شبه نگین یا سرگل)، ۱۰۰کیلوگرم زعفران رشته‌یی درجه یک(پوشال مرغوب) و در نهایت ۱۰۰کیلوگرم زعفران رشته‌یی درجه دو(پوشال معمولی) است.

 معامله ۱۴ هزار تنی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، طی هفته گذشته شاهد معامله ۱۴هزار و ۸۹ تن مواد شیمیایی بود. طی روز چهارشنبه و در تالار مذکور ۲هزار و ۱۵۰تن قیر، ۵۰۰ تن گوگرد، یک هزار و ۱۰۰تن مواد پلیمری و ۶ هزار تن وکیوم باتوم معامله شد. شایان ذکر است، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن قیر، و ۷۰۰تن عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش رسید. این گزارش حاکی است، ۱۲۰تن شمش و بیلت آلومینیوم، یک هزار تن سیمان تیپ یک، ۱۵ هزار تن تیرآهن ۱۴و ۱۵هزار تن شمش بلوم نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی معامله شد. علاوه بر این ۴هزار تن گندم خوراکی، ۲۰۰تن روغن خام و ۲۰هزار قطعه جوجه یک‌ روزه در تالار محصولات کشاورزی معامله شد. همچنین ۶ تن ذرت دانه‌یی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی به فروش رسید.

 شکست رکورد عرضه

همچنین در پی عرضه ۸۹۶ هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی طی معاملات هفته گذشته، رکورد عرضه این محصول در بورس کالای ایران شکسته شد. علاوه بر این در تالار محصولات کشاورزی ۸ واحد پرورش مرغ مادر گوشتی به اسامی سفید بالان ارومیه، ماکیان مهر گنبد، اجداد ارم، طاهر عصایی، صفایی جوان، آرتا جوجه سبلان، گسترش و توسعه صنایع بهپرور و کیمیا جوجه آمل نسبت به عرضه ۸۹۶هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی به صورت سلف و نقدی و با قیمت پایه ۱۶۵۰۰ریال اقدام کرده‌اند. افزون بر این، رکورد عرضه روزانه جوجه یک روزه در بورس کالای ایران در حالی شکسته شد که انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه برای رعایت نوسانات معقول قیمت این محصول در ایامی که تقاضای این نهاده افزایش پیدا می‌کند در ۲۹بهمن امسال با صدور اطلاعیه‌یی از عرضه حداقل ۳۰درصد از تولید ماهانه خود در بورس کالای ایران خبر داده بود. این گزارش می‌افزاید، این تصمیم انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه، با این هدف گرفته شد تا ضمن افزایش شفافیت قیمتی و ایجاد تعادل هر چه بیشتر در معاملات، سهم بیشتری از بازار سنتی جوجه یک روزه به عرضه در بورس اختصاص یابد که در نتیجه آن هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا با بازار بورس و مزایای آن آشنایی بیشتری پیدا خواهند کرد.

 افزایش قیمت زغال سنگ

افزون بر این، با بازگشت چینی‌ها به بازار پس از تعطیلات اخیر، بازار زغال‌سنگ دستخوش جو روانی حاکم بر بازارهای فولاد شده و قیمت‌ها بالا رفته است. فعالان بازار حال نمی‌دانند این بهبود موقتی است یا تداوم خواهد داشت. این درحالی است که برخی کارخانه‌های چینی که قبل از تعطیلات زغال سنگ کافی نخریدند حال در تلاشند نیاز روزانه خود را تامین کنند و همین رشد شدید تقاضا بر بازار اثر گذاشته است. همچنین، در راستای رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها، زغال‌سنگ صادراتی چین هم بالا رفته است. کک متالورژی خلوص ۶۴ درصد چین

۵ دلار بالا رفته ۳۶۰دلار هر تن فوب شده است.

 انعقاد ۱۸هزار قرارداد آتی سکه

علاوه بر این، معامله گران بازار آتی سکه طی هفته گذشته ۱۸هزار و ۷۷۲ قرارداد برای تحویل ماه‌های آینده به ارزش ۳هزار و ۹۵میلیارد ریال منعقد کردند. همچنین در قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفند ماه امسال ۳۰۴ قرارداد منعقد شد که قیمت تسویه سکه روی رقم یک میلیون و ۵۳۳ هزار تومان قرار گرفت. در سررسیدهای اردیبهشت و تیرماه سال آینده نیز به ترتیب ۱۵۲و ۱۳۶ قرارداد به ثبت رسید که بهای سکه برای تحویل اردیبهشت ماه یک میلیون و ۵۵۶ هزار تومان و برای تحویل تیرماه سال آینده یک میلیون و ۵۸۲ هزار تومان بود. افزون بر این، دو سررسید دورتر بازار که به طور معمول بیشترین حجم قراردادها به این دو سررسید اختصاص دارد، موعد تحویل شهریور و آبان ماه سال آینده هستند که روز گذشته در سررسید شهریور یک هزار و ۱۹۵ قرارداد و در سررسید آبان ۹۷ بالغ بر ۱۶هزار و ۹۳۵قرارداد بر تابلو معاملات درج شد. بهای سکه در قرارداد تحویل شهریور سال آینده یک میلیون و ۶۱۹ هزار تومان معامله شد و در قرارداد آبان ماه سال ۹۷ نیز معامله‌گران شاهد ثبت سکه یک میلیون و ۶۵۹ هزار تومانی بر تابلو معاملات بودند.

 

ارسال نظر