امکان سرمایه‌‌گذاری جسورانه در سینما

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۰۴

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تشریح رویکردهای جدید اقتصادی در صنعت سینما، از راه‌اندازی «صندوق سرمایه‌گذاری سینما» و پذیره‌نویسی در بازار سرمایه در سال جدید سینمایى و تعامل «بنیاد سینمایى فارابى» با «صندوق اعتباری هنر» به عنوان موسسین صندوق خبر داد. علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان این خبر به سنا، گفت: در دولت دوازدهم با تاسیس «صندوق سرمایه‌گذاری سینما»، برای نخستین بار امکان «سرمایه‌‌گذاری جسورانه» در سینما فراهم می‌شود. تابش در ادامه درباره «صندوق سرمایه‌گذاری سینما» گفت: این صندوق‌ها معمولاً با هدف تامین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب ‌وکارهایی که مستعد جهش هستند انجام می‌شود و این موسسات در مراحل رشد اقتصادی مورد توجه سرمایه‌گذارانی قرار می‌گیرند که با ارزیابی موشکافانه خود، شرایط سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند و در گروه سهامداران آنها قرار خواهند گرفت. با توجه به نیاز ساماندهی و ایجاد ساختار هماهنگ تامین مالی در حوزه سینما، ساختار این صندوق‌ها بسیار به شفافیت‌های سرمایه‌گذاری افراد در این صنعت کمک شایانی خواهد کرد. وی در ادامه افزود: این صندوق که در حال اخذ موافقت اصولى و صدور مجوز پذیره‌نویسی زیرنظر سازمان بورس اوراق بهادار است، تمامی اقدامات و امور مربوط به سرمایه‌گذاری در آن مطابق با قوانین جاری کشور و سازمان بورس است. تابش درباره ویژگی‌های این صندوق گفت: یکی از ویژگی‌های بارز این صندوق، معافیت مالیاتی و قابل خرید و فروش بودن واحدهای آن در بازار سرمایه است که از خصایص ارکان اقتصاد مقاومتی است و همچنین به واسطه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی کاهش هزینه‌های دولت را در پی خواهد داشت. وی ادامه داد: اینکه سرمایه در یک بستر قانونی و با چشم‌اندازی شفاف و روشن جذب می‌شود و به واسطه وجود یک کمیته سرمایه‌گذاری با تجربه و متخصص سود مطلوبی برای خریداران واحدهای این صندوق پیش‌بینی می‌شود. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: وجود تمهیدات و ملاحظات قانونی از جمله متولی و حسابرس صندوق که از سوی سازمان بورس تایید می‌شود، شفافیت فعالیت صندوق و امنیت سرمایه سهامداران را به حداکثر می‌رساند.

تابش در ادامه گفت: مجموع این ویژگی‌های در کنار هم بسیار ارزشمند است زیرا تک تک این موارد در شرایط امروز سینمای کشور به صورت یکپارچه عملاً وجود ندارند. البته باید در خصوص این صندوق‌ها در نظر داشت که اساساً سرمایه‌گذاری جسورانه به‌طور معمول توسط اشخصاص و سرمایه‌گذاران حرفه‌یی و با تجربه صورت خواهد گرفت و علاقه‌مندان عام ندارد و به شکل سرمایه‌گذاری در بازارهای مرسوم چون طلا، ارز و مسکن نیست. مدیرعامل بنیاد فارابی با بیان اینکه در حال حاضر فرآیندهای مربوط به موافقت اصولی این صندوق در سازمان بورس اوراق بهادار در حال انجام است، خاطرنشان کرد: ان‌شالله به زودی شاهد آغاز فعالیت آن خواهیم بود و همچنین در کنار آن برای جذب منابع بخش ‌خصوصی در این صندوق تلاش خواهیم کرد.

 حرکت به سمت جهانی شدن

تابش افزود: صنعتی شدن سینما راهکاری برای رسیدن به توسعه اقتصادی در این هنر است و ما تلاش خواهیم کرد تا شرایط امروز سینما را با قواعد صنعتی شدن وفق دهیم، لذا در این مسیر نیازمند بازطراحی و تغییری در ساختار و مناسبات حاکم بر سینما هستیم. وی تصریح کرد: تقویت جریان حرفه‌یی سینما، تسهیل فرآیندها تولید اثر به ویژه در حوزه انیمیشن، حمایت از ایجاد سازمان‌های تهیه‌کنندگی از بارزترین مولفه‌های این مسیر در صنعتی شدن خواهند بود. این مقام آگاه ادامه داد: برای حرکت به سمت جهانی شدن باید با تحولات و تغییرات نوین همراه شد. در همین راستا ما به‌دنبال تقویت زیرساخت‎های تکنولوژیکی و فناوری‌های نوین در صنعت تصویر هستیم و به همین منظور بنیاد سینمایی فارابی ماموریت یافته تا در خصوص راه‌اندازی چنین مرکزی با هدف تامین زیرساخت‌های لازم برای استفاده از ظرفیت‌ها و تکنیک‌های جدید نظیر CGI، جلوه‌های ویژه و سایر تکنولوژی‌های جدید سینمایی شرایط را مهیا کند. تابش با اشاره به گستردگی فضای مجازی افزود: فضای مجازی بستر مناسبی برای صادرات محصولات ما رسانه‌یی جهت انتقال ارزش‌ها است، با همین رویکرد و توجه به پلتفرم‌های نوظهور نظیر VOD زمینه‌های خوبی را برای تحقق نهضت تولید محتوا فراهم آورده است. خوشبختانه بازارهای جدید در فضای مجازی به وجود آمده و طی سالیان گذشته تاکنون گسترش خوبی پیدا کرده است. نسل جوان در سینمای ایران با انرژی وارد شده که می‌توان با اتکا و اعتماد به دانش، خلاقیت و ارزش‌آفرینی این نسل و پتانسیل‌هایی که فضای دیجیتال در اختیار آنها گذاشته، پیوندی میان فضای مجازی و سینمای ملی به وجود آورند.

 

ارسال نظر