انتشار اوراق با شاخص ارزی در دستورکار

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۰۲
انتشار اوراق با شاخص ارزی در دستورکار

معاون بورس تهران با بیان اینکه انتشار اوراق بهادار با شاخص ارز درحال بررسی توسط سازمان بورس و بانک مرکزی است، گفت: در زمان پذیرش«های وب» نحوه جریان درآمد این شرکت مطابق استاندارد بررسی شد که در نهایت سود شرکت جابه‌جا می‌شود. روح‌الله حسینی‌مقدم پیرامون آخرین اقدام‌ها برای انتشار اوراق بهادار ارزی گفت: آنچه بورس تهران پیش از این در مورد امکان انتشار اوراق مشارکت ارزی پیگیری کرده هم‌اکنون مطرح نیست و نسبت به طرح جدیدی که بانک مرکزی و سازمان بورس دنبال می‌کند هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. معاون بورس تهران عنوان کرد: در بحث انتشار اوراق ارزی در بازارهای بین‌المللی نیاز به شناسایی بازارها و کمک تامین سرمایه‌های بین‌المللی است از طرفی روی نرخ اوراق با توجه به نوسان‌های نرخ ارز و به صرفه بودن آن برای تامین مالی همواره محل بحث خواهد بود.

 به گفته وی، بورس تهران برای امکان انتشار اوراق بهادار ارزی تا حدی پیش رفت که عده‌یی از ناشران برای انتشار این اوراق و شناسایی بازار آن اعلام آمادگی کردند، این درحالی است که بانک مرکزی نیز از اینکه یک شرکت ایرانی که در بازارهای بین‌المللی اقدام به تامین مالی کند به طور حتم استقبال خواهد کرد. به گزارش فارس، این مقام مسوول با بیان اینکه اوراق مشارکت ارزی که سابق بر این منتشر شده بود درحال حاضر سررسید شده‌اند، عنوان کرد: درحال حاضر شرکت‌های ایرانی به دنبال یافتن مسیری در بازارهای بین‌المللی برای تامین مالی با نرخ پایین هستند و بورس تهران بنا داشت در آماده‌سازی برای انتشار اوراق بهادار ارزی در بازارهای بین‌المللی به این شرکت‌ها کمک کند. وی ادامه داد: این فرآیند رتبه‌بندی خاص خود را می‌طلبد و حال آنکه هم‌اکنون 3 شرکت رتبه‌بندی بزرگ اصلی دنیا با ایران کار نمی‌کنند اما موسسه‌های رتبه‌بندی اروپایی و آسیایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی ابراز علاقه کرده و درحال همکاری با شرکت‌ها هستند. معاون بورس تهران عنوان کرد: به نظر می‌رسد، انتشار اوراق بهادار ارزی با شاخص ارز هم‌اکنون موضوع مورد بررسی میان سازمان بورس و بانک مرکزی است که همچنان دنبال می‌شود. وی پیرامون برخی انتقادها در زمینه پذیرش شرکت‌های خصوصی و عرضه‌های اولیه پر ایراد سهام شرکت‌هایی همچون«های وب» گفت: بورس تهران بازاریابی خوبی برای پذبرش شرکت‌های خصوصی جدید و بزرگ انجام داده که خوشبختانه باعث افزایش درخواست‌ها برای پذیرش در بورس شده است. به باور حسین مقدم برخی از شرکت‌های بخش خصوصی در بیرون از بورس از شاکله‌یی برخوردارند که شاید به طور کامل شفاف نباشند و فرآیند آماده‌سازی و شفاف کردن آنها زمانبر باشد اما در بورس تهران و سازمان بورس تلاش می‌شود حداقل‌های شفافیت در شرکت‌ها رعایت شود. این مقام مسوول با بیان اینکه در بورس تهران تاکنون مساله خاصی در مورد عدم رعایت شفافیت وجود نداشته، پیرامون تفسیرهای مختلف از نحوه شفاف‌سازی گزارش‌های مالی شرکت داده گستر عصر نوین گفت: در مورد ناشر «های وب» نحوه تفسیر از استانداردهای حسابداری مطرح است نه اینکه در روزی که این ناشر در بورس پذیرش شده موارد نحوه شناسابی درآمد دیده نشده باشد. وی ادامه داد: تفسیر استاندارد حسابداری از نحوه شناسایی درآمد برای این ناشر همواره به شکل خطی مطرح شده هر چند باید جامعه حسابداران رسمی در این مورد اظهارنظر کند که بورس تهران منتظر این نظر است. معاون بورس تهران تصریح کرد: در زمان پذیرش شرکت داده گستر عصر نوین با توجه به استانداردهایی که وجود داشت، نحوه جریان درآمد این شرکت بررسی شد که در نهایت فقط سود شرکت جابه‌جا می‌شود. به عبارتی سودی که امسال این شرکت در سال 96 شناسایی کرده در سال 97 یا 98 شناسایی خواهد کرد و به این ترتیب خللی در قرارداد و بحث درآمدی شرکت وجود نخواهد داشت. حسینی‌مقدم گفت: تلاش می‌شود، بورس تهران با برخورداری از کمترین حاشیه ضمن برطرف کردن سریع مشکلات از پدید آمدن مخاطرات برای سهامدار جلوگیری کند.

 نرخ معقول 4000 تومانی

در سویی دیگر عبدالحسین رضوی‌امیری، کارشناس بازار سرمایه معتقد است، کاهش سود سپرده‌های بانکی سبب شد قسمتی از منابع از بازار پول به بازار ارز برود. او معتقد است اگر منابعی از سمت بازار ارز خارج شود به تناسب ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در بازارهای موازی پخش می‌شود. وی درباره تاثیر بازار ارز بر بازارهای موازی ازجمله بازار سرمایه اظهار کرد: طبیعی است که سرمایه‌های خارج شده از بازار ارز به بازاری سوق می‌یابد که بازده مناسب‌تری داشته باشد و با توجه به اینکه بسته سیاستی جدید بانک مرکزی بازارهای جدیدی ازجمله بازار سکه، طلا و سپرده بانکی را نیز هدف جذب سرمایه قرار داده است. این نقدینگی به چند قسمت شده و به سوی بازارهای مختلف سوق می‌یابد. وی ادامه داد: سرمایه‌گذارانی که ریسک‌گریز هستند به سوی بانک‌ها و سپرده‌ ارزی و ریالی می‌روند و مبالغ بسیار زیادی دوباره به سوی بانک‌ها گسیل می‌شود. اگر بانک‌ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند و به بازسازی وضعیت خویش بپردازند این اتفاق بسیار خوبی است و ما از آن استقبال می‌کنیم. اینکه نظرات دیگری در این خصوص مطرح شده است، قابل احترام است ولی آنچه به نظر من قابل قبول نیست، کاهش دستوری سود بانک‌ها بود که باعث خروج نقدینگی عظیم از سوی بانک‌ها به سوی عمدتا بازار ارز و افزایش قیمت سایر کالاهای سرمایه‌یی و مسکن شد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز ادامه داد: با ورود سفته‌‌بازان به میدان ارز، کنترل ارزی خارج شد که اگر تصمیم اخیر دولت تداوم داشته باشد از شدت این روند کاهش یافته و نرخ معقول‌تری برای دلار به دست خواهد آمد که حدود ۴۰۰۰تومان است. رضوی‌امیری افزود: قسمت دوم این نقدینگی به سمت بازار مسکن رفته و شاهد رشد معقول مسکن بودیم. اگرچه در قیمت آپارتمان‌های بزرگ و شمال شهر هنوز حباب بسیار زیادی وجود دارد و قطعا طرح بازسازی بافت‌های فرسوده، مسکن ارزان‌قیمت را توسعه و از رکود خارج خواهد کرد.

 ضرورت اصلاحات اساسی

وی اضافه کرد: همان‌گونه که مشخص است، سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه طیف ریسک‌پذیرتری هستند. طیف کم ریسک آنها به صندوق سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند که عمدتا بانکی هستند و اکثر منابعی که از بازار جمع می‌کنند در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند یا اوراق مشارکت می‌خرند و درصد کمی را به سرمایه‌گذاری در بازار سهام اختصاص می‌دهند تا بتوانند سودی معادل یا کمی بالاتراز ۲۰درصد به صاحبان واحدهای صندوق خریداری شده، پرداخت کنند. به گزارش ایسنا، این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ولی جذب این نقدینگی در بورس کار سختی است و به نظر من با این شرایط صنایع منابع قابل قبولی جذب نخواهند کرد چراکه صنایع بورسی و خود بورس نیاز به اصلاحات اساسی دارند تا بتوانند اعتماد مردم را به سرمایه‌گذاری در سهام برآورده کنند.

رضوی‌امیری با اشاره به اینکه شفافیت و عملکرد مثبت صنایع و وابستگی به واردات و صادرات و فضای سیاسی و اقتصادی حاکم همه و همه بر بورس اثر مثبت دارد، اظهار کرد: مثلا شرکت‌های واردات محور از کاهش نرخ ارز سود خواهند برد و بر عکس شرکت‌های صادرات محور از افزایش نرخ ارز بهره‌مند می‌شوند به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند تحلیلگران حرفه‌یی است تا برای سرمایه‌گذاران به نحوی خرید و فروش و بازارگردانی و مشاوره دهند و به موقع سهم را بخرند و بفروشند و از صنعتی به صنعت دیگر بروند تا بتوانند با تمام اتفاقات احتمالی مواجه شوند و در پایان سود مناسبی چه از منظر بازده نقدی و چه از منظر بازده قیمتی کسب کنند تا در پروسه زمانی مشخص اعتماد به بورس بازگردد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طبیعی است به کارگیری مدیران توانمند و تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در صنایع ضروری و از واجبات است و سیاست‌های کلی و بودجه‌یی سیاسی و اقتصادی دولت و مجلس شورای اسلامی ‌باید همسو و پایدار در جهت رشد اقتصادی مناسب باشد و از افزایش قیمت‌ها پرهیز شود.

 

ارسال نظر