نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۲۹

 چشم‌انداز روشن تقاضای فولاد: با توجه به روند رو به بهبود تولید ناخالص داخلی اقتصادهای برتر دنیا، چشم‌انداز تقاضای فولاد برای سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال‌های گذشته کاملا خوش‌بینانه است. تقاضای فولاد در اروپا و امریکا در ثبات مطلوبی است و سایر اقتصادهای دنیا نیز عملکرد خوبی دارند. به گزارش بورس کالا، همچنین در ماه جاری مساله مازاد عرضه چین بر تقاضا اثر منفی نمی‌گذارد زیرا چینی‌ها به تعطیلات سال نو رفته‌اند و از عرضه صادراتی آنها در کل ماه کاسته می‌شود. از طرفی تقاضای داخلی چین نیز مطلوب بوده است. اگر چه توازن عرضه و تقاضا در بازار جهانی مقاطع مطلوب است ولی سمت عرضه سرعت بیشتری می‌گیرد. البته در کوتاه‌مدت افزایش عرضه مشکل‌ساز نخواهد بود ولی اگر در بلندمدت تقاضا موفق نشود خود را به میزان رشد عرضه برساند دردسرساز خواهد شد. تقاضای فولاد در امریکا ماه‌های اخیر در ثبات بوده و پتانسیل رشد در آینده را دارد. البته عرضه با توجه به تصمیماتی که آوریل ۲۰۱۷ در رابطه با تحقیق از وضعیت واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور اتخاذ شده محدود است. چون هنوز تصمیمات نهایی در مورد این بررسی‌ها و اینکه آیا واردات آن به امنیت ملی امریکا آسیب می‌زند یا نه اعلام نشده و وارد‌کننده‌ها عقب نشسته‌اند و این به تولید‌کننده‌های داخلی فرصت داده قیمت‌ها را بالا ببرند. این شرایط با اعلام نتایج نهایی تحقیقات فوق می‌تواند تغییر کند. در اروپا قیمت میلگرد با توجه به افت بازار فولاد ترکیه که یکی از صادر‌کننده‌های اصلی به اروپاست و همچنین افزایش ارزش یورو نسبت به دلار که واردات را ارزان‌تر می‌کند، پایین آمده است. با این حال چشم‌انداز تقاضای اروپا در کوتاه‌مدت و میان مدت خوش‌بینانه است و به بازار داخلی و صادراتی مقاطع آن اطمینان می‌دهد. در کشورهای امریکای لاتین نیز میزان تقاضای فولاد منطقی خواهد بود. همچنین در رابطه با قراضه، تقاضا در اروپا و امریکا خوب خواهد بود و احتمالا قیمت‌ها در سطوح بالا می‌مانند. تقاضای خوب فولاد قیمت قراضه را نیز این ماه بالا نگه می‌دارد. برای سه ماهه نخست سال جاری میلادی نیز انتظار می‌رود بازارهای جهانی فولاد در ثبات بمانند که البته استثنا نیز وجود دارد از جمله چشم‌انداز تقاضای فولاد خوش‌بینانه است و قیمت‌ها در ثبات نسبی خواهند بود از این رو چشم‌انداز فصل نخست سال کاملا رضایت بخش است.

  ضرورت افزایش تعامل با انجمن‌ها و بورس‌کالا: مجتمع‌های پتروشیمی با هماهنگی دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به دنبال ایجاد همگرایی بیشتر در مسیر عرضه محصولات خود هستند. به گزارش بورس کالا، دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با جدیت همکاری و تعامل خود با تشکل‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌های ذیربط را با هدف افزایش سطح همکاری‌ها و تعامل میان تولید‌کنندگان ومصرف‌کنندگان محصولات مختلف پتروشیمی در دستور کار خود قرار داده است. بر پایه این گزارش، روند تامین نیاز داخلی مجتمع‌های میان دستی و پایین‌دستی از سوی مجتمع‌های پتروشیمی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال انجام است و بر همین اساس شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز تلاش دارد تا گریدهای عرضه شده در بورس کالا را با همکاری مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی مدیریت کند تا کمبود‌های احتمالی برطرف شود. دراین میان همسو با برگزاری جلسه‌های مختلف با فعالان بخش خصوصی، جلسه‌های اثربخشی نیز با مدیران بورس کالای ایران به‌طور منظم برگزار

می‌شود که پیامد آن تنظیم بازار و رونق معامله‌ها بوده است. گفتنی است که دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی دردی ماه امسال جلسه‌یی با مجتمع‌های پتروشیمی، انجمن‌های صنفی، مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی و شورای رقابت برای هماهنگی در راستای تنظیم بازار برگزار کرد و پیگیری این جلسه‌ها در ماه جاری نیز تداوم داشت. همچنین برگزاری جلسات کارگروه ساماندهی تعاونی‌ها با حضور نمایندگان اداره کل تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و نیز بورس کالا جهت رسیدگی و تصمیم‌گیری یکپارچه در مورد مسائل تعاونی‌های تامین نیاز از دیگر جلسه‌های مهم برگزار شده بود.

 چالش‌هایی در بازار سهام امریکا: تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که نوسانات شدید شاخص سهام و کسری بودجه فدرال از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات رییس جدید فدرال رزرو امریکا به شمار می‌رود. به گزارش بورس‌کالا، وقتی نشست ماه گذشته فدرال رزرو امریکا به پایان رسید، شاخص سهام امریکا نزدیک به یک رکورد بی‌سابقه قرار داشت و بازار سهام با هیچ گونه نوسان شدیدی روبرو نبود و سیاست‌گذاران پولی امریکا منتظر آن بودند که جرومی پاول به عنوان رییس جدید فدرال رزرو فعالیت خود را آغاز کند. دوره ریاست جانت یلن رییس سابق فدرال رزرو در حالی به پایان رسیده است که به نظر می‌رسد رییس جدید با چالش‌های مهمی روبه‌رو شده است. افت شدید شاخص سهام در بازارهای مالی امریکا مهم‌ترین چالش جرومی پاول به شمار می‌رود. همین طور طرح دولت ترامپ برای کاهش مالیات‌ها و اختصاص میلیاردها دلار به پروژه‌های زیرساختی می‌تواند موجب تشدید کسری بودجه دولت فدرال شود. به نظر می‌رسد دیدگاه‌های جرومی پاول درباره اوضاع مالی و اقتصادی امریکا در نشستی که ۲۸ فوریه با نمایندگان سنا و کنگره خواهد داشت، مشخص خواهد شد. نخستین نشست فدرال رزرو به ریاست پاول نیز قرار است ۲۰ و ۲۱ مارس برگزار شود و وی در نخستین کنفرانس خبری شرکت خواهد کرد. سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر این باورند که فدرال رزرو در نشست مارس نرخ بهره را افزایش خواهد داد. انتشار آمارهای جدید نرخ تورم امریکا نشان می‌دهد که فدرال رزرو احتمالا روند افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده را حفظ خواهد کرد. البته برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که مشکلات و چالش‌هایی که در بازار سهام امریکا به وجود آمده است شاید یک دردسر بزرگ برای فدرال رزرو باشد که قصد افزایش نرخ بهره را دارد. از سوی دیگر دولت ترامپ قصد دارد مالیات شرکت‌های بزرگ را کاهش دهد و از سوی دیگر میلیاردها دلار برای اجرای پروژه‌های زیرساختی هزینه کند که این مساله در نهایت موجب افزایش کسری بودجه خواهد شد. هفته گذشته دولت و کنگره امریکا توافق موقتی را بر سر هزینه‌ها امضا کردند که انتظار می‌رود با اجرای آن کسری بودجه امریکا هر سال هزار میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. باید منتظر برگزاری نخستین نشست فدرال رزرو بود تا واکنش پاول را به تحولات جدید اقتصادی و مالی امریکا مشاهده کرد.

 

ارسال نظر