فاینکس، مهم‌ترین رویداد بازارهای مالی

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۲۲۷

در شرایط فعلی که بیش از نیم قرن از فعالیت بازار سرمایه می‌گذرد، نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه هم وارد دهه دوم فعالیت خود شده و 10 دوره از آن به صورت نسبتا منظم برگزار شده است. در حال حاضر این نمایشگاه به عنوان مهم‌ترین رویداد حوزه پولی و مالی کشور مطرح است.

بهنام بهزادفر، مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با بیان مطالب فوق عنوان کرد: بطور عموم روال مرسوم اصناف و صنایع مختلف فعال در دنیا این است که در طول سال با برگزاری نمایشگاه‌هایی منظم، هم آخرین رویدادها و دستاوردهای صنعت خود را به اطلاع عموم می‌رسانند، هم با جذب فراگیر و سیستماتیک مشتریان موجب رشد صنعت می‌شوند. بازارهای پولی و مالی نیز از این قاعده کلی مستثنی نبوده و نیستند.

مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ادامه داد: در شرایط فعلی که بیش از نیم قرن از فعالیت بازار سرمایه می‌گذرد، نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه هم وارد دهه دوم فعالیت خود شده و 10 دوره از آن به‌صورت نسبتا منظم برگزار شده و نام آن در حال حاضر به عنوان مهم‌ترین رویداد حوزه‌ پولی و مالی کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند محلی برای جذب مشتریان جدید توسط ارکان درگیر در بازار (کارگزاران در حوزه «بورس و بیمه» و بانک‌ها) باشد و به مکانی برای معرفی رخدادها و نوآوری‌های جدید بازار مالی توسط ارکان نظارتی نظیر سازمان بورس اوراق بهادار و بورس‌های کشور تبدیل شود، گفت: ذات نمایشگاه‌ها به گونه‌یی است که محلی برای برگزاری گردهمایی‌‌ها و مشورت‌های تخصصی است و البته که در چند سال گذشته نیز جایی مناسب برای عرضه و تقاضای نیروی کار متخصص در بازار سرمایه شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، در کشورمان با وجود گذشت نیم قرن از فعالیت بورس‌ها، هنوز فرهنگ‌سازی لازم برای بهره‌برداری از ابزارهایی همچون معاملات آتی سهام به ویژه معاملات آتی و اختیار معامله روی شاخص سهام

(Index Futures & Index Options)، فروش استقراضی (short selling)، قراردادهای مابه‌التفاوت (CFD)، ابزارهایی نظیر معاملات اجتماعی (social trading) و معاملات الگوریتمی (Algorithmic Trading) ‌صورت نگرفته و جای خالی این ابزارها احساس می‌شود و این نمایشگاه می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا اهالی بازار سرمایه با این ابزارها آشنا شوند و هم‌چنین در خصوص راه‌اندازی برخی از آنها نیز همفکری لازم صورت گیرد.

بهزاد فر با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار منتشره حدودا 11 میلیون کد سهامداری صادر شده که 14 درصد جمعیت 80 میلیونی کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: طبق مطالعه موردی صورت گرفته در کشور امریکا حدودا 55 درصد افراد در سال 2015 سهامدار در بازار سرمایه بودند که گاهی این نسبت در سالیان گذشته حتی 65 درصد نیز بود.

مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ادامه داد: ضریب نفوذ بازار سرمایه در سایر کشورهای پیشرفته نیز بیشتر از کشورمان است. این موضوع نشان می‌دهد مردم کشور هنوز با بازار سرمایه و مفاهیم سرمایه‌گذاری در بورس‌ها آشنایی کافی ندارند. طبیعتا فراگیر شدن این بازار می‌تواند موجب رشد و اعتلای همه ارکان درگیر شود.

وجود چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در نهایت ورود اشخاص بیشتری به بازار سرمایه را رقم بزند و به توسعه آن کمک کند. گفتنی است، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس بانک و بیمه از 27 الی 30 فروردین 1397 برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر