تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۱۳

 تغییر مسیر نقدینگی از بورس به ارز: التهابات ارزی اخیر بازار بورس را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد بخشی از نقدینگی از بازار بورس به بازار ارز منتقل شود که البته این موضوع تبعات مناسبی برای اقتصاد کشور به همراه ندارد. به گزارش خانه ملت رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موارد فوق و با تاکید بر لزوم تقویت بخش مولد اقتصاد کشور عنوان کرد: برای جلوگیری از رونق بازار سوداگری باید بازار سرمایه کشور تقویت شود به نحوی که این انگیزه در جامعه ایجاد شود که نقدینگی بیشتری به بازار بورس سوق داده شود. زارع تصریح کرد: افزایش قیمت جهانی فلزات، نفت همچنین نرخ ارز در رشد شاخص بورس موثر بوده اما نباید فراموش کرد زمانی می‌توان گفت شاخص بورس از رشد مطلوبی برخوردار بوده که افزایش شاخص متاثر از رشد سودآوری شرکت‌های بورسی باشد. وی ادامه داد: باید شرکت‌های بورسی صورت‌های مالی خود را براساس استانداردهای مالی بین‌المللی منتشر کنند تا زمینه جذب سرمایه‌های بیشتر در بورس فراهم شود. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اگر حمایت‌های بیشتری از بازار سرمایه انجام شود، زمینه تامین نقدینگی مورد نیاز برخی واحدهای تولیدی از طریق بازار سرمایه فراهم می‌شود.

 اختلافات ارزی؛ تهدید فرصت‌های سرمایه‌گذاری: یک کارشناس بازار سرمایه درخصوص اینکه در شرایط موجود بازار ارز چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا سپرده‌ها به سمت بازار سرمایه برود، گفت: از لحاظ اقتصادی دولت باید در جهت حفظ و حراست از منابع صادرکننده، تولیدکننده و صنعتگر نرخ ارز را آزاد کند همان‌طور که بانک مرکزی متعهد شده بود که ارز تک نرخی شود همچنین بورس ارز ایجاد شود. به گزارش ایسنا، فردین آقابزرگی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با این سیستم، دوگانگی و اختلاف بین ارز مبادله‌یی و ارز آزاد زیادتر می‌شود و یکی از منشأهای آن همین نرخ‌هایی است که در بازار پول تعیین می‌شود که نمونه آن را می‌توان گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰درصد دانست. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ثبات در تصمیمات اقتصادی اولویت اول دولت باید باشد. هنوز 6 ماه نگذشته که سود سپرده‌ها با قاطعیت کاهش پیدا کرد اما حالا که بازار ارز به درستی نرخ و جایگاه خود را پیدا می‌کند ما می‌خواهیم این موضوع را تغییر دهیم. انتشار گواهی سپرده بازار سرمایه و بورس را نیز با مشکلاتی مواجه می‌کند کما اینکه انتشار گواهی سپرده ریالی نرخ اسناد خزانه اسلامی را بالا برده است. آقابزرگی افزود: تا پیش از این افرادی که انتظار ثبات در اقتصاد با نرخ ۱۵درصد سود بانکی را داشتند، می‌بینند که همان بانک‌ها سود ۲۰درصد می‌دهند. مسلما اکثر این افراد پول خود را از حساب‌های ۱۵درصدی خارج کرده و وارد حساب‌های ۲۰درصدی می‌کنند و در واقع باید بگوییم نه تنها بازار ارز از حالت به وجود آمده خارج نمی‌شود بلکه فقط پول‌ها در حساب‌های بانکی از یک حساب به حساب دیگر جابه‌جا می‌شود. وی تاکید کرد: ما باید بگوییم تصمیماتی که درباره نرخ سود سپرده‌های بانکی گرفته می‌شود، نرخ اسناد خزانه اسلامی را تغییر می‌دهد و روی تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد.

 تاثیر نرخ ارز در نوسان بورس: با توجه به اینکه نزدیک به ۵۰ درصد شرکت‌ها محصولات خود را براساس نرخ دلار می‌فروشند، نوسان این متغیر در بازار سرمایه اثرات کلانی دارد. رضا رحمتی درباره دلایل تاثیرپذیر معاملات بورس از نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: بررسی تاثیرپذیری شرکت‌های حاضر در بازار سهام از نوسانات نرخ ارز نشان می‌دهد حدود ۵۰ درصد شرکت‌های بورس ازجمله شرکت‌های وابسته به کالاهای«فلزی، معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و سیمانی‌ها» محصولات خود را براساس نرخ دلار می‌فروشند که این موضوع موجب می‌شود تا سودآوری این شرکت‌ها و در نتیجه قیمت سهام آنها در تالار شیشه‌یی از این مولفه اثرپذیر باشد. به گزارش ایبنا، وی افزود: بر این اساس هر چه صادرات شرکت‌ها بالاتر باشد در پی آن افزایش نرخ دلار می‌تواند پیام خوب و مثبتی برای شرکت‌های صادرات محور باشد. رحمتی ادامه داد: در مقابل اما در صورتی که یک بنگاه اقتصادی برای تامین مواد اولیه و نیز خرید تجهیزات و تکنولوژی تولید نیاز به ارز برای واردات داشته باشد، تغییرات نرخ ارز می‌تواند تولید این شرکت را دستخوش تغییراتی کرده و بهای تمام شده تولیدات آن را افزایش دهد و بر این اساس سهام این بنگاه در بازار سرمایه دستخوش تغییرات منفی شود. وی گفت: در این میان ازجمله شرکت‌هایی که برخی مواد اولیه خود را از خارج وارد می‌کنند و افزایش نرخ ارز می‌تواند بر سودآوری آنها اثر منفی داشته باشد، می‌توان به صنایعی ازجمله صنایع غذایی، دارویی‌ها و خودرویی‌های اشاره کرد که بخشی از ارز مورد نیاز خود را به‌ صورت مبادله‌یی و بخشی دیگر را آزاد می‌گیرند. بنابراین افزایش نوسانات و رشد نرخ دلار طبیعتا هزینه این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد. رحمتی اظهار کرد: البته هر چند این موضوع به صورت کوتاه‌مدت می‌تواند بر کاهش قیمت سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه اثر منفی بگذارد اما در بلندمدت افزایش هزینه‌ها موجب افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها شده و در نتیجه این دسته از شرکت‌ها نیز سودآوری خود را حفظ کرده و این موضوع حتی به افزایش جذابیت قیمت سهام این صنایع در بورس منتهی شود. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت نوسان نرخ دلار و تاثیر آن بر صنایع بورسی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود می‌توان چند سناریو برای نوسانات نرخ دلار و اثر آن بر معاملات بورس عنوان کرد. نخست اینکه افزایش نرخ دلار ادامه پیدا کند که این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای شرکت‌های صادرات محور باشد. وی اضافه کرد: از سوی دیگر در صورت کاهش نرخ دلار با توجه به قیمت‌های فعلی سهام شرکت‌ها در بازار از یک سو و نیز وضعیت جهانی کالاها همچنین تعادل قیمت نفت کاهش قیمت دلار نمی‌تواند اثر چندانی بر قیمت سهام بگذارد ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد، قیمت دلار افت چشمگیری در پیش بگیرد. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که نوسانات نرخ ارز تا چه اندازه بر خروج نقدینگی از بازار سهام به سمت بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود نیز گفت: با توجه به قیمت‌های فعلی ارز همچنین تاکیدات رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت مبنی بر کاهش نرخ دلار در روزهای پیش رو به نظر می‌رسد نقدینگی این ریسک را قبول نخواهد کرد که از بورس به سمت بازار ارز برود.

 

ارسال نظر