افزایش حجم و ارزش بورس‌تهران

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۱۱

گروه بورس|

در دادوستدهای نخستین روز هفته شاخص کل بورس با رشد 81 واحدی به کار خود پایان داد. بر این اساس در داد و ستدهای روز گذشته سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک میلیارد و سه میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را به ارزش 2 هزار و 559 میلیارد ریال در 99 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. همچنین در روز جاری شاخص کل 81 واحد بالا رفت و به رقم 98 هزار و 429 رسید. شاخص بازار اول نیز روز گذشته 104 واحد صعودی شد اما شاخص بازار دوم 66 واحد افت کرد. افزون بر این نمادهای گل‌گهر، ملی مس، ایران خودرو، تاپیکو و پالایش نفت بندرعباس دیروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. در مقابل نمادهای فولاد مبارکه و بانک ملت بیشترین تاثیر منفی را بر این متغیر داشتند و مانع رشد بیشتر آن شدند. بر این اساس در بازار دیروز گروه‌های شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. همچنین صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای مدیریت صنعت شوینده بهشهر، لیزینگ خودرو غدیر، بین‌المللی توسعه ساختمان، فرآوری مواد معدنی ایران، سخت آژند، معادن بافق و کارخانجات تولیدی شیشه رازی بود. در مقابل نمادهای سبحان دارو، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، آبادگران ایران، سرمایه‌گذاری دارویی تامین، چرخشگر، پارس الکتریک و قند شیرین خراسان با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. به گزارش سنا، سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام نورد آلومینیوم، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، سهام مدیریت صنعت شوینده بهشهر، اوراق صکوک فولاد کاوه کیش، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک اجاره سایپا بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران برای خروج از اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت شهرداری تهران بیشترین عرضه‌ها و طولانی‌ترین صف‌های فروش را داشتند. در پایان معاملات نیزحق تقدم لیزینگ رایان سایپا با معامله 98میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و واحدهای صندوق امین یکم با معامله 362میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 کاهش نماگر آیفکس

در سویی دیگر در معاملات فرابورس ایران به ترتیب حجم و ارزش خرید و فروش سهام و انواع اوراق در مجموع بازارها با رشد 69 و 73 درصدی روبه‌رو شد.

بر این اساس دیروز در مجموع بازارهای فرابورسی شاهد جابه‌جایی 650 میلیون ورقه به ارزش بیش از 3 هزار و 291 میلیارد ریال بودیم که نسبت به آمار معاملات در آخرین روز هفته قبل از افزایش 69 و 73 درصدی حجم و ارزش دادوستدها حکایت داشت. در پایان معاملات دیروز بازار فرابورس شاخص کل افت 6 واحدی را تجربه کرد که عمده تاثیر منفی بر این نماگر از جانب نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «سرچشمه» تا سطح حداکثر 7 واحد رقم خورد. در مقابل تاثیر مثبت بر آیفکس از جانب نمادهای «ذوب»، «دماوند»، «هرمز» و «شراز» مانع از افت بیشتر این نماگر شدند.

 

ارسال نظر