پیوند سرمایه‌گذاران بورسی و صاحبان ایده

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۱۰
پیوند سرمایه‌گذاران بورسی و صاحبان ایده

سود معاملاتی تجاری‌سازی ایده‌ها متعلق به مخترعان، سرمایه‌گذاران و خریداران است

 

گروه بورس|

دومین نشست مخترعان منتخب بازار دارایی فکری با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد و طی آن ۸ قرارداد سرمایه‌گذاری (خرید اختراع) منعقد گردید. در این نشست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: امروز برای بازار سرمایه ایران پیام مهمی دارد و گام‌های اثرگذاری در راه توجه به فکر ناب و عدم تکیه صرف به تولید سنتی و استخراج منابع زیرزمینی برداشته شده است. شاپور محمدی در این نشست درخصوص اهمیت توجه ویژه به اختراعات و ایده‌های نو گفت: خوشبختانه ما در بازار سرمایه به اختراع‌ها از نظر مبالغ ریالی نگاه نمی‌کنیم؛ چراکه این اختراعات فارغ از مزایای مالی، در آینده دوام شرکت‌های بزرگی را در پی خواهند داشت. محمدی با اشاره به اینکه شرکت‌های بورسی زمانی قیمت سهام‌شان معنا پیدا می‌کند که متکی به ارزش و خلق ارزش باشند، افزود: تحولاتی که در کشور ما اتفاق می‌افتد نویدبخش آن است که تکیه ما به ارزش‌های خلق شده در تابلو سهام باشد. وی با اشاره به اینکه تاکنون در کشور ما منابع طبیعی، مزیت نسبی بوده است، گفت: در صورت استفاده از دانش پژوهشگران و دانشمندان کشور و همچنین استفاده از طرح‌ها و اختراعات آنها، می‌توانیم مزیت نسبی خود را به سمت این توانایی‌ها ببریم و به آن افتخار کنیم. محمدی در ادامه به انجام مکاتباتی با شرکت‌های بزرگ بورسی با همکاری فرابورس ایران اشاره کرد و گفت: ما قصد داریم تا با همکاری فرابورس از شرکت‌های بزرگ بورسی کمک بگیریم تا مشارکت ما صرفا در قیمت‌گذاری این اختراعات نباشد و این شرکت‌ها بتوانند در خرید و سرمایه‌گذاری برای این اختراعات نیز مشارکت کنند. وی با بیان اینکه پیوند سرمایه‌گذاران بورسی و صاحبان ایده موجب سود دوطرفه می‌شود، خطاب به شرکت‌های بورسی گفت: این شرکت‌ها باید آگاه باشند سود معاملاتی که با تجاری‌سازی ایده‌ها انجام می‌شود تنها متعلق به مخترعان نیست و سرمایه‌گذاران و خریداران نیز از انجام این معامله منتفع می‌شوند.

 توسعه بازار دارایی‌های فکری

افزون بر این، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه چهار سال پیش مفاهیمی مانند استارت‌آپ، سرمایه‌گذاری جسورانه، اختراعات، تجاری‌سازی و بازار دارایی‌های فکری فرابورس به این شکل و به صورت توسعه یافته وجود نداشت، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تمام این حوزه‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته و علاوه بر اینکه بسیاری از ارکان به‌دنبال توسعه و پیشرفت حوزه دانش‌بنیان هستند، جهت‌گیری‌های دولت نیز به سمت توسعه بازار دارایی‌های فکری است. سورنا ستاری در این نشست به همکاری این معاونت با فرابورس ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم باتوجه به همکاری خوبی که با سازمان بورس و فرابورس داشته‌ایم اقدامات بهتری در جهت توسعه بازار دارایی‌های فکری و تجاری‌سازی محصولات اختراعات به فروش رفته داشته باشیم. ستاری همچنین تاکید کرد که سرمایه‌گذاری جسورانه باید جایگزین ابزاری مانند پرداخت وام شود زیرا در این حوزه نمی‌توانیم از نتیجه نهایی موضوع اطمینانی داشته باشیم. وی خطاب به مخترعان و صاحبان ایده گفت: مخترعان نیز باید بدانند که یکی از اصلی‌ترین روش‌های تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، یافتن سرمایه‌گذار در حوزه جسورانه است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اختراعات در بدو اختراع به فروش می‌رسند، گفت: با این حال تکیه ما بر اعداد و ارقام این معاملات نیست بلکه انجام این معاملات به خودی خود اتفاق بسیار بزرگی است.

 تابلو دانش‌بنیان فرابورس

همچنین، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این نشست به ایجاد تابلو دانش‌بنیان در فرابورس اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این تابلو همه بسترهای لازم برای توسعه بازار دارایی‌ فکری ایجاد شده است. علیرضا دلیری برگزاری فستیوال‌های نوآورانه در کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: امروز به‌ جایی رسیده‌ایم که بازار دارایی فکری ازسوی معاونت علمی و فناوری و سازمان بورس و فرابورس در حال نهادینه شدن است. دلیری با اشاره به اینکه رویدادهای کارآفرینی در حال حاضر در تمام شهرستان‌های دوردست کشور در حال برگزاری است، گفت: در زمینه بازار دارایی‌ فکری در کشور باید بستر را

به نحوی گسترش دهیم تا جامعیت عمومی در همه استان‌های کشور داشته باشد و فعالیت در این بازار طوری نهادینه شود تا در تمام استان‌های کشور عمومیت پیدا کند. معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، موافقت خود را با این نگاه که فرابورس ایران می‌تواند بورس دانش‌بنیان کشور باشد اعلام کرد و گفت: نزدیک به 400 میلیارد تومان منابع به صندوق‌های دارای مجوز در کشور

تزریق ‌شده و تمام بسترهای ارتقا و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس فراهم ‌شده است؛ از این ‌رو امیدواریم بتوانیم اقتصادی همراه با موفقیت به همراه آوریم.

 تاسیس نخستین VC در حوزه مسکن

مدیرعامل فرابورس ایران در حضور مخترعان منتخب بازار دارایی فکری فرابورس ضمن اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور از دریافت موافقت اصولی تاسیس نخستین VC در حوزه مسکن، راه و شهرسازی خبر داد که ارزشی بالغ بر 500میلیارد ریال دارد. امیر هامونی پیشنهاد کرد که باتوجه به ارتباط طرح‌های بسیاری از مخترعان به حوزه‌های راه و ساختمان، در آینده فستیوال‌های راه و شهرسازی و همچنین صنعت ساختمان نیز برگزار شود و شرکت‌های فعال در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات که سهام‌شان در بورس معامله می‌شود می‌توانند در این فستیوال‌ها حضور یابند. هامونی همچنین درخواست پذیرش یک شرکت داخلی که داروی ضدسرطان تولید می‌کند و حاشیه سود خوبی دارد به فرابورس را خبر خوبی دانست و افزود: با یاری خداوند به‌زودی در تابلو اصلی بازار فرابورس، این شرکت پذیرش و در ادامه سهام آن عرضه می‌شود. وی با اشاره به اینکه در میان مخترعان برتر بازار دارایی فکری چند شرکت بورسی نیز وجود دارند، گفت: جای خوشحالی است که شرکت‌های بورسی هم برای ارتقای بهره‌وری خود وارد چنین عرصه‌هایی می‌شوند.

 238 اختراع در فهرست عرضه

در بخش دیگری از این نشست، رییس مرکز فن بازار ملی ایران از قرار گرفتن 238 اختراع در فهرست عرضه بازار دارایی‌ فکری خبر داد و گفت: علاوه بر آن موفق به انعقاد 21 قرارداد سرمایه‌گذاری در اختراعات به ارزش بیش از 165 میلیارد ریال شده‌ایم. اکبر قنبرپور با اشاره به اینکه بازار دارایی فکری با همکاری پارک فناوری پردیس، سازمان بورس و اوراق بهادار، اداره ثبت اسناد و املاک کشور و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و به میزبانی شرکت فرابورس ایران در خرداد 93 راه‌اندازی شد، گفت: هدف این بازار کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای نوآورانه مخترعان و کارآفرینان کشور از طریق فروش یا جذب سرمایه‌گذار به طرح‌هاست. رییس مرکز فن بازار ملی ایران درخصوص هدف برگزاری فستیوال‌های عرضه نوآوری گفت: با همکاری شرکت فرابورس ایران و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای افزایش شناخت مخاطبان و نیز بازاریابی و عرضه مناسب نوآوری‌های عرضه شده در این بازار، برگزاری رویدادهایی با عنوان فستیوال‌های عرضه نوآوری طرح‌ریزی شد.

 

ارسال نظر