سهامداران در انتظار رشد بورس‌تهران

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۳۶

گروه بورس  

 شاخص کل بورس در هفته‌یی که گذشت 48 واحد رشد پیدا کرد. این در حالی است که سهامداران بورس تهران با توجه به پتانسیل‌های این بازار در انتظار افزایش چشمگیر نماگر‌ بازار سهام تا پایان سال هستند. بر این اساس در هفته‌یی که گذشت تعداد 3هزارو 315میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 8هزارو 625میلیارد ریال در بیش از 270هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 40، 40 و 43.6درصد کاهش را نسبت به هفته ماقبل‌ تجربه کردند.

این در حالی است که در این مدت تعداد 28میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 290میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 40 و 39درصد کاهش همراه شد. افزون بر این شاخص کل بورس نیز در پایان معاملات هفته منتهی 27 بهمن ماه امسال با 48واحد افزایش در ارتفاع 98 هزارو 347 واحد قرار گرفت. افزون بر این، شاخص بازار اول نیز در این مدت با 86 واحد افزایش به رقم 69 هزارو 855واحد و شاخص بازار دوم با 167واحد کاهش به عدد 209هزارو 451واحد رسیدند که به ترتیب با 0.1درصد افزایش و 0.1 درصد کاهش مواجه شدند. در سویی دیگر تعداد ۲۱۲میلیارد و ۵۴۸میلیون سهم و حق تقدم از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۱۹ روز معاملاتی در بورس و اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است. بر این اساس از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۱۹ روز معاملاتی تعداد ۲۱۲میلیارد و ۵۴۸میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۴۱ هزار و ۳۹۰میلیارد ریال در ۱۳میلیون و ۷۷۵ هزار و ۸۴۳دفعه در بورس و اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۱۲۵میلیارد و ۲۳۷میلیون سهم به ارزش ۲۷۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد ریال در ۵میلیون و ۷۳۷ هزار و ۸۸۰ نوبت در بازار اول؛ ۷۵میلیارد و ۴۴۸میلیون سهم به ارزش ۱۸۰ هزار و ۲۰۷میلیارد ریال در ۷میلیون و ۹۴۲ هزار و ۵۵۲ نوبت در بازار دوم؛ ۷۰ میلیون سهم به ارزش ۷۰ هزار و ۷۲ میلیارد ریال در ۲۰ هزار و ۹ نوبت در بازار بدهی؛ ۱۰میلیارد و ۳۶۸میلیون سهم به ارزش ۵۹۵ میلیارد ریال در ۲۱۰۵ نوبت در بازار مشتقه و ۱۳۹۸ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۴ هزار و ۷۵۶ میلیارد ریال در ۷۳هزار و ۲۹۷نوبت مورد معامله قرار گرفته است. گفتنی است، شاخص کل بورس نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد آغاز کرده است تاکنون با ۲۱ هزار و ۱۱۷ واحد افزایش معادل ۲۷ درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۹۸ هزار و ۳۴۷ واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۱۵هزار و ۳۹۶ واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۴۳هزار و ۸۱ واحد افزایش مواجه شده‌اند.

 امروز و فردا‌؛ 2‌عرضه اسناد خزانه اسلامی

در سویی دیگر بازار فرابورس ایران در حالی هفته معاملاتی گذشته را پشت سر گذاشت که شاهد نقل و انتقال یک‌هزار و 316 میلیون ورقه به ارزش 6 هزار و 497 میلیارد ریال بود، این ارقام اگرچه در مقایسه با هفته پیشین با افت همراه شد اما نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. بر این اساس در هفته منتهی به 27بهمن‌ماه شاخص کل فرابورس نیز با 0.4درصد رشد در نزدیکی پله 1108واحدی قرار گرفت تا با 2.2درصد رشد از ابتدای ماه جاری، بازدهی خود از ابتدای امسال را به 26.5درصد برساند. در همین حال ارزش بازار فرابورس در حالی 0.4درصد در آخرین روز معاملاتی هفته قبل افت کرد که از ابتدای بهمن‌ماه نزدیک به 7 درصد رشد را به ثبت رسانده و 28درصد از ابتدای سال 96 تاکنون افزایش یافته است. علاوه بر این نگاهی به عملکرد بازارهای فرابورسی نیز حاکی از آن است، حجم معاملات تنها در بازار دوم آ‌ن هم به میزان 36 درصد و ارزش معاملات تنها در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در حدود 300درصد رشد کرده است.

هفته گذشته همچنین ارزش خرد معاملات بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به رقم یک‌هزار و 970 میلیارد ریال رسید. گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان 324میلیارد ریال 16درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و در صدر صنایع فرابورسی ایستاد. گروه‌های فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و انبوه‌سازی به ترتیب در جایگاه دوم تا چهارم گروه‌های فرابورسی که با بیشترین درصد از ارزش کل معاملات روبه‌رو شدند، قرار گرفتند. این گروه‌ها به ترتیب سهم 14، 10 و 9 درصدی را به ثبت رساندند.

در حالی که هفته گذشته بازارهای فرابورس ایران به روند معمول معاملات خود ادامه دادند و شاهد رخداد خاصی در جریان بازار نبودیم اما در هفته پیش‌رو دو عرضه اسناد خزانه اسلامی مربوط به بودجه سال 96 در نمادهای «اخزا608» و «اخزا609» در بازار ابزارهای نوین مالی طی امروز و فردا انجام می‌شوند. بر این اساس کل اوراق «اخزا608» به تعداد 16 میلیون ورقه با تاریخ انتشار 11 آبان‌ماه جاری و تاریخ سررسید 11 تیرماه 98 است. همچنین تعداد کل اوراق «اخزا609»، 8 میلیون ورقه بوده و تاریخ انتشار و سررسید آن همانند «اخزا608» است. همچنین بر اساس اطلاعیه‌یی که سه‌شنبه هفته گذشته منتشر شد، نهم اسفندماه در تابلو (ب) بازار پایه شاهد عرضه بلوک مدیریتی غیرکنترلی شرکت سرمایه‌گاری کوه نور خواهیم بود. بر اساس این اطلاعیه شرکت آتیه پگاه تعداد 31میلیون و 600هزار و 595 سهم معادل 31.5 درصد از سهام این شرکت را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران به فروش می‌رساند. قیمت پایه هر سهم 3 هزار و 101 ریال تعیین شده حدود 3 درصد از قیمت پایه کل این عرضه است. از سوی دیگر 12 اسفندماه نیز در بازار دوم فرابورس 68.52 درصد از سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سلیم با قیمت پایه هر سهم 3 هزار ریال به فروش می‌رسد.

 

 

ارسال نظر