استراتژی متفاوت سرمایه‌گذاران

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۸۷۰
استراتژی متفاوت سرمایه‌گذاران

گروه بورس   مسعود کریمی

سهامداران تالار شیشه‌یی حدود 2ماهی است که خرید و فروش سهام خود را با نگاهی به سایر بازار‌‌های مالی ازجمله بازار ارز که در این مدت وارد کانال 4000تومانی شده است، انجام می‌دهند. افزایش نرخ دلار بدون هیچ پشتوانه اقتصادی و صرفا به دلیل رفتار هیجانی روز به روز شدت پیدا می‌کند به گونه‌یی که در جریان معاملاتی روز سه‌شنبه بازار پول، نرخ دلار در مرز 5000تومان هم قرار گرفت که این مهم به طور کلی برای اقتصاد کشور به دلیل اینکه شرایط تورمی در بلندمدت ایجاد خواهد کرد، مناسب ارزیابی نمی‌شود. بر این اساس با توجه به اثر روانی رشد قیمت در بازار ارز متاسفانه روز به روز شاهد افزایش میزان سرمایه‌گذاری در این بخش و کاهش میزان دلار در بازار هستیم.

به هر حال اقبال فعلی در میدان فردوسی طی چند وقت آینده به خیابان حافظ باز‌ خواهد گشت چراکه در صورت افزایش نرخ دلار صنایع صادرات محور بازار سهام با رشد چشم‌گیری مواجه می‌شوند از طرفی با توجه به روی خوش قیمت‌‌های جهانی به صنایع کامودیتی محور و حجم قابل توجه این دست از صنایع در کلیت بازار پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم این مهم شاهد افزایش حرکت سرمایه‌ها در این مسیر هم باشیم. در عین حال با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال قرار گرفته‌ایم ممکن است طی چند وقت آینده شاهد خروج نقدینگی و تسویه اعتبارات در بازار سهام باشیم چراکه استراتژی سهامداران در بازار سرمایه متفاوت است زیرا برخی از سرمایه‌گذاران همانند سنت همیشگی اقدام به خروج سرمایه خود با توجه به تعطیلات سال جدید می‌کنند و برخی دیگر نیز با بررسی روند قیمت‌های جهانی و میزان نوسان نرخ ارز تصمیم به ماندگاری در بازار بورس کشور می‌گیرند.

 تشکیل بورس ارز

در همین رابطه علی صادقین، مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه با اشاره به تاثیر افزایش نرخ دلار در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: افزایش نرخ ارز همانند تیغ دو لبه در بازار سرمایه عمل می‌کند به گونه‌یی که این رشد قیمتی کمک شایانی به شرکت‌های صادرات محور بورس همانند صنایع پالایشگاه، پتروشیمی، فلزات، روی، مس، آلومینیوم می‌کند و اثر مثبتی در ریال دریافتی این دست از صنایع دارد. وی خاطرنشان کرد: اما در نقطه مقابل این افزایش نرخ ارز روی شرکت‌های واردات محور می‌تواند در مجموع برآیند منفی به ویژه برای خودرویی‌ها، دارویی‌ها، تجهیزات، ماشین‌آلات برقی و سایر گروه‌هایی که با ارز در ارتباط هستند، داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد: افزایش نرخ را می‌توان به عنوان افزایش هزینه تمام شده شرکت‌ها تلقی کرد که به تبع آن روی دستمزد‌ها و هزینه‌های جانبی شرکت‌ها در میان‌مدت اثر‌گذار خواهد بود.

علی صادقین گفت: با چنین احوالاتی رشد نرخ ارز در نهایت برآیند مثبتی در بر نخواهد داشت چراکه این امر تورم‌زاست. اما از لحاظ تحریک بخش‌های صادرات محور این افزایش قیمت ارز می‌تواند گزینه مناسب و تاثیر‌گذاری باشد. این تحلیلگر بازار سرمایه درباره میزان تاثیر این مهم در بخش صادرات محور‌ها و وارداتی‌ها نیز تصریح کرد: بخش قابل توجه صنایع بازار که البته شاخص‌ساز هم هستند، صادرات‌محورند. به این معنی که گروه‌های مرتبط در حوزه نفتی، پتروشیمی و گروه‌های مرتبط با حوزه‌های معادن و فلزات بخش قابل توجهی از مارکت بازار را به خود اختصاص داده‌اند. این مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه درخصوص اینکه چگونه می‌توان اثرات افزایش نرخ دلار را در بورس کشور کاهش داد نیز ابراز کرد: متاسفانه این مهم امکان‌پذیر نیست چراکه بسیاری از صنایع وارداتی کشور مرتبط با مواد اولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات سرمایه‌یی هستند که در نتیجه نمی‌توان این مهم را به طور کامل کنترل کرد. وی با ارایه راهکاری افزود: اما در صورتی که یک زیرساخت و بستر‌سازی در راستای تشکیل بازار ارز صورت بگیرد و در نهایت یک بورس ارزی راه‌اندازی شود که حداقل در حوزه شفاف‌سازی، خرید و فروش، تامین ارز برای صنایع مختلف همچنین بازرگانان و تجار بتوانند ریسک و نوسانات را کنترل کنند به طور قطع این روش برای مدیریت ارز تاثیر‌گذار خواهد بود.

علی صادقین عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا زمان انتشار گزارش‌های 12ماهه بازار سهام در یک فاز احتیاطی گام بردارد اما برآیند کلی به صورت کند می‌تواند در قالب افزایش تلقی شود. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: باید دید که بازیگران اصلی بازار روند افزایش نرخ دلار و قیمت‌های جهانی را برای پایان سال جدی می‌گیرند یا خیر. در صورتی که این مهم جدی و مستمر در پیش‌بینی‌های سهامداران لحاظ شود برای پایان سال خیلی انتظار خروج نقدینگی از بازار برای پایان سال نخواهیم داشت.

 حمایت واقعی دولت

در سویی دیگر علی‌رضا کدیور، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت درخصوص تاثیر رشد نرخ ارز در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: افزایش نرخ ارز هیچ‌گونه پشتوانه اقتصادی و بنیادی ندارد. این درحالی است که قیمت واقعی دلار با قیمت‌های فعلی بازار منطبق نیست. وی خاطرنشان کرد: با توجه به مطالب فوق در نتیجه ‌باید قیمت دلار کاهش پیدا کند. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اینکه آیا دلار 4هزار و 900 تومانی پایدار است یا خیر نیز عنوان کرد: قیمت دلار با چنین نرخی پایدار نیست. در صورتی که دلار 4هزار و 900 تومانی پایدار در نظر گرفته شود، قیمت سهام شرکت‌های بورسی اعم از صادرات‌محور‌ها مانند پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و پالایشگاهی‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند. علی‌رضا کدیور گفت: در صورتی که دلار با چنین ارقامی پایدار نباشد و افت کند باید میزان ریزش قیمتی را در نظر گرفت و بر آن اساس به تحلیل صنایع و شرکت‌های بورسی پرداخت.

وی معتقد است: درحال حاضر قیمت سهام شرکت‌ها با دلاری در محدوده 4هزار و 300 و 4هزار و 400تومان منطبق است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت درخصوص چگونگی مدیریت اثرات افزایش نرخ دلار در بورس کشور نیز تصریح کرد: مراوده با دنیای خارج چه به صورت صادرات و چه به صورت واردات، نوسان نرخ ارز و تاثیر آن روی درآمد، هزینه و سود شرکت‌ها امری کاملا طبیعی و ناخواسته است. این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه راهکاری ارایه کرد و اظهار داشت: بهترین استراتژی برای مدیریت این مهم این است که دولت مانع نوسان شدید نرخ ارز در بازار شود. این درحالی است که نرخ ارز ‌باید به گونه‌یی در بازار مدیریت شود که شاهد نوسانات شدید مثبت و منفی نباشیم. در واقع شرایط برای شرکت‌ها طوری تعیین شود که قابلیت پیش‌بینی داشته باشد. علی‌رضا کدیور بیان کرد: در صورتی که دلار در محدوده قیمتی فعلی نوسان کند حتی با فرض افت قیمت‌های جهانی شاخص افزایش پیدا خواهد کرد. اما در صورتی که دلار افت کند به دلیل اتفاقاتی که در قیمت‌ جهانی مواد خام(کاهش قیمت‌ها و پیش‌بینی ادامه‌دار بودن) درحال روی دادن است، شاخص به طور قطع ریزش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر