بورس تهران جان دوباره می‌گیرد؟

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۸۰
بورس تهران جان دوباره می‌گیرد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: کاهش شاخص بورس متاثر از فضای سیاسی بود

گروه بورس

کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی یکی از عوامل تاثیر‌گذار در روند ریزشی بازار سهام طی چند وقت اخیر محسوب می‌شود. از طرفی طی داد و ستد‌های روز گذشته در بازار‌های جهانی شاهد بازگشت اقبال به صنایع بزرگ و حرکت به سمت مدار صعودی در کنار افزایش قیمت‌ها بودیم. این رشد محتاطانه در صورت تداوم می‌تواند روزنه‌یی از امید را در تالار شیشه‌یی بورس تهران ایجاد کند چراکه اکثر صنایع قدرتمند بورسی تحت تاثیر قیمت‌‌های جهانی قرار دارند و مستقیما از نوسان‌های قیمتی منتفع یا متضرر می‌شوند. به هر حال در صورت تداوم افزایش نرخ‌ها از جذابیت بازار ارز که رشد حبابی آن در آستانه 4هزار و 800 تومان قرار گرفته است به طور قطع کاسته می‌شود و بازار سرمایه با توجه به زیرساخت‌ها، عوامل بنیادی و پتانسیل بالای شرکت‌‌ها به مدار صعودی بازمی‌گردد چراکه افزایش افسارگسیخته و غیرقابل کنترل نرخ ارز و هجوم سرمایه‌ها برای خرید دلار بیشتر از اینکه با شرایط اقتصادی منطبق باشد بر حسب اثرات روانی و هیجان ایجاد شده در این بازار‌‌‌ها صورت گرفته است.

 پیش‌بینی 100 هزار واحد

 محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص شرایط فعلی شاخص بورس نیز عنوان کرد: چند عامل در تغییرات شاخص بورس کشور در مدت اخیر تاثیرگذار بوده که می‌توان به افزایش قیمت جهانی نفت که در پیش‌بینی رشد درآمدهای کشور موثر است، اشاره کرد.  وی ادامه داد: قیمت فلزات اساسی مانند سنگ آهن، مس و فولاد درحال بازگشت به نرخ‌های قبل از رکود جهانی و منطقه‌یی در اقتصاد بوده که این موضوع در رشد درآمدهای کشور تاثیرگذار است. نماینده کرمان و راور در مجلس دهم تصریح کرد: باید توجه داشت، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده ۱۵میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به فروش می‌رسد که به طور طبیعی در سودآوری شرکت‌های بورسی که براساس قیمت‌های جهانی فعالیت دارند، تاثیرگذار است. به گزارش خانه ملت، پورابراهیمی اضافه کرد: قیمت سهام برخی شرکت‌های معدنی با توجه به افزایش نرخ جهانی برخی محصولات با افزایش روبه‌رو بوده البته در هفته گذشته شاخص بورس با روند کاهشی نیز روبه‌رو بوده که بخشی از آن متاثر از عوامل روانی و فضای سیاسی بود. وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود، شاخص بورس به بالای رقم ۱۰۰هزار واحد برسد، ادامه داد: اینکه تغییرات قیمت ارز روی نرخ کالاهای شرکت‌ها تاثیرگذار است یک موضوع بدیهی محسوب می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: برای تمامی صنایع تغییر قیمت دارایی پایه ناشی از تغییر قیمت دلار صورت خواهد گرفت همچنین برای صنایعی مانند پتروشیمی و سنگ آهن که رشد قیمت جهانی در افزایش سودآوری این صنایع نقش دارد، سودآوری با رشد مضاعف همراه خواهد شد.

 استراتژی دولت؛ توسعه بازار بدهی

از سویی دیگر علیرضا توکلی‌کاشی، مدیر سابق ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران، بازارپذیری اوراق بدهی را منجر به کشف نرخ آن و کاهش هزینه‌های مالی پیمانکاران در همکاری با دولت دانست. وی گفت: بازار‌پذیر شدن اوراق بدهی به کشف نرخ آن و کاهش هزینه‌های مالی پیمانکارانی که به جای طلب خود این اوراق را از دولت گرفته‌اند به ‌شدت کمک خواهد کرد و امیدواریم که در سنوات آتی هم هر چه اوراق توسط دولت منتشر می‌شود بلافاصله در بورس‌ها پذیرش شود تا مشکلات پیمانکاران و دارندگان کاهش یابد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: اخیرا وزیر اقتصاد از اوراقی که در دو سال اخیر منتشر شده و به دلایل مختلف وارد بازار نشده است، حمایت کرد تا بازارپذیر شوند و این اقدامی قابل تحسین از سوی یک مقام ارشد اجرایی بود. گفتنی است، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم 50 سالگی بازار سرمایه ایران اوراق اجاره، صکوک و بدهی را ازجمله ابزارهای مهم برای توسعه بازارها برشمرد و ابراز امیدواری کرد که بر تنوع اوراق افزوده شود. مسعود کرباسیان همچنین با بیان اینکه عده‌یی می‌گویند انتشار اوراق ایجاد بدهی می‌کند، گفت: هدف ما از انتشار اوراق انجام طرح‌های عمرانی، توسعه‌یی و زیربنایی است و اگر بدهی هم ایجاد کند نتیجه آن در راستای طرح‌های توسعه‌یی است. به گفته توکلی‌کاشی، دولت استراتژی بزرگ‌تر کردن بازار اوراق بدهی را در دستور کار قرار داده و در چشم‌اندازی که درخصوص این بازار در افق 1404 ترسیم شده، سهم این بازار از کل بازار بدهی باید تا 30درصد افزایش یابد؛ سهمی که درحال حاضر حدود 7درصد است. به گزارش سنا، مدیر سابق ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران خاطرنشان کرد: با بزرگ شدن بازار اوراق بدهی، فضا برای بخش خصوصی نیز بازتر خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند نسبت به تامین مالی از این بازار اقدام کند؛ به خصوص در شرایط فعلی که نرخ موثر سود در این بازار به ارقام حدود 16درصد رسیده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص میزان عرضه اوراق بدهی و دغدغه‌هایی که در باره عرضه بیش از ظرفیت بازار سرمایه وجود دارد، گفت: اعتقاد دارم که بورس خیلی بیش از میزان فعلی برای جذب این اوراق ظرفیت دارد و با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگی را در کشور داریم اینها به راحتی می‌توانند این اوراق را خریداری کنند. توکلی‌کاشی با بیان اینکه بعضا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قسمتی از منابع خود را در قالب سپرده به بانک‌ها برده‌اند، گفت: این ظرفیت اگر برای خرید اوراق دولتی استفاده شود، ظرفیت بسیار خوبی است.

 ضرورت نظارت بانک مرکزی

وی در پاسخ به این سوال که پایبندی به رعایت نرخ سود تا چه حد از سوی بانک‌ها وجود دارد، گفت: اگر بانک مرکزی نسبت به اجرای ابلاغیه‌یی که در شهریور صادر کرد، نظارت بیشتری داشته باشد قطعا بانک‌ها هم تخلف نمی‌کنند و نرخ‌های خود را محدود نگه می‌دارند. مدیر سابق ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران افزود: مشکلی که وجود دارد این است که گاهی نرخ سود توسط برخی بانک‌ها رعایت نمی‌شود؛ گمان‌ها هم بر این است که بانک مرکزی خطوط اعتباری را به اندازه کافی به بانک‌ها نمی‌دهد و همین باعث می‌شود، نرخ‌ها در بازار افزایش پیدا کند.

 

 

 

ارسال نظر