ریزش ادامه‌دار بورس تهران

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۶۹۹

گروه بورس    

در معاملات روز جاری سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از 649 میلیون برگه دارایی مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر یک هزار و 614 میلیارد ریال بود و در 60 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. در بازار روز شنبه گروه‌ فرآورده‌های نفتی، شیمیایی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. علاوه بر این صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای صنایع شیمیایی سینا، مدیریت صنعت شوینده بهشهر، ایرکا پارت صنعت، پارس الکتریک، رینگ‌سازی مشهد، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس و حمل و نقل پتروشیمی بود. در مقابل نمادهای فرآوری مواد معدنی، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت اصفهان، باما، معادن بافق و کاشی الوند با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. بر این اساس سرمایه‌گذاران بورسی امروز برای خرید سهام مدیریت صنعت شوینده بهشهر، اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک فولاد کاوه کیش، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران با عرضه‌های سنگین تلاش کردند از اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت شهرداری تهران خارج شوند. به گزارش سنا، حق تقدم لیزینگ رایان سایپا با معامله 42میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق مشارکت ملی نفت ایران با معامله 105میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل بورس با تاثیر منفی نمادهای ملی مس، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، مپنا، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت تهران و پتروشیمی خارک 516 واحد افت کرد و به رقم 97هزار و 782 رسید همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 503 و 386واحد افت کردند.

از سویی دیگر در پایان معاملات هفته منتهی به 18بهمن ماه 96 شاخص کل نسبت به هفته ماقبل با 0.2درصد افزایش همراه شد. بر این اساس در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل با 184واحد افزایش نسبت به هفته ماقبل به رقم 98317واحد رسید. براساس این گزارش شاخص بازار اول با 340واحد افزایش به رقم 69789 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 712واحد کاهش عدد 209617واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با 0.5درصد افزایش و 0.3درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. همچنین در 5 روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 14435میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته ماقبل 2درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد 5501 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 481هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 28درصد و 57.7 درصد افزایش را نسبت به هفته ماقبل تجربه کردند. این درحالی است که تعداد 47میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 475میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب هر دو با 39درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

 افت آیفکس

افزون بر این بازار فرابورس ایران مبادلات نخستین روز کاری هفته را با خرید و فروش بیش از 268میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 218میلیارد ریال پست سر گذاشت که این میزان دادوستد در بیش از 32هزار دفعه صورت گرفت. همچنین در جریان بازار روز شنبه نزدیک به 143میلیون سهم به ارزش بیش از 476میلیارد ریال در مجموع بازارهای اول و دوم دادوستد شد که بیشترین حجم و ارزش معامله به ترتیب به نمادهای«ذوب» و «سرچشمه» اختصاص یافت. علاوه بر این همزمان با معامله شاهد بازگشایی و توقف برخی نمادهای فرابورسی بودیم که براساس آن نمادهای«ذوب» بازگشایی و نمادهای «کشرق»، «غگلستا» و «حخزر»، «حسینا» متوقف شدند. در سویی دیگر نگاهی به پربازدیدهای روز شنبه بازار فرابورس هم نشان می‌دهد، نمادهای «زشگزا»، «زنگان» و «سمگا» به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی بودند و درحالی دو نماد «زنگان» و «بساما» بالاترین رشد قیمتی را تجربه کردند که نمادهای «کاسپین» و «فزرین» با بیشترین افت قیمتی روبه‌رو شدند. براساس این گزارش همزمان با معاملات بازارهای فرابورس شاخص کل نیز با افت 6 واحدی در ارتفاع 1097واحدی ایستاد که عمده بار منفی بر آیفکس از جانب نمادهای«زاگرس»، «شاوان» و «هرمز» تا سطح 3واحد رقم خورد. همچنین نماد «ذوب» که روز جاری بازگشایی شد تا سطح 1.2واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشت. در این میان سهامداران بازار پایه نیز اقدام به دادوستد 117میلیون سهم به ارزش نزدیک به 159میلیارد ریال کردند.

نگاهی به تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد 86 هزار ورقه تسه به ارزش 62 میلیارد ریال در این تابلو دست به دست شده و نماد تسه دی ‌ماه 96 بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است. همچنین تسه اردیبهشت 96 نیز بالاترین قیمت را در میان اوراق قابل معامله در این تابلو با قیمت پایانی هر ورقه 733هزار ریال کسب کرد. همچنین در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز سرمایه‌گذاران اقدام به جابه‌جایی نزدیک به 461هزار ورقه بدهی به ارزش 379میلیارد ریال کردند.

 

ارسال نظر