صادرات به نرخ ارز کشور‌های هدف

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۳۸
صادرات به نرخ ارز کشور‌های هدف

گروه بورس  

روز سه‌شنبه عرضه اولیه سهام «شوینده» در شرکت بورس تهران به‌عنوان پانصد و نوزدهمین شرکت پذیرفته شده با حضور مدیران بورس و ناشر این سهام برگزار شد. بر این اساس، 10درصد از سهام مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر معادل  100 میلیون سهام به تعداد 629 سهم و به شیوه ثبت سفارش با قیمت 273 تومان در داد و ستد‌‌های روز گذشته کشف قیمت و معامله شد. گفتنی است با عرضه اولیه این شرکت در بورس تهران، تعداد شرکت‌های فعال در بورس به 325 عدد رسید و به ارزش بازار نیز افزوده شد. در همین رابطه، داراب وکیلی مدیرعامل شرکت گروه مدیریت صنعت شوینده، درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در روند فعالیت این شرکت به «تعادل» گفت: گروهی تحت عنوان گروه مدیریت رسیک در راستای کنترل افزایش نرخ ارز ایجاد شده است. در عین حال، اغلب فعالیت شرکت در حوزه صادرات صورت می‌گیرد. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیر تحریم‌ها در روند فعالیت شرکت نیز اظهار داشت: شرکت در شرایط تحریم به فعالیت صادراتی خود در بازار‌‌های هدف که کشور‌های اطراف را شامل می‌شود، ادامه داده است. وکیلی بیان کرد: در این حوزه تا‌کنون مشکلی ایجاد نشده است و پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه‌دار باشد. مدیرعامل شرکت گروه مدیریت صنعت شوینده در ادامه اذعان داشت: کالا‌‌ها به نرخ ارز روز کشور هدف صادر می‌شوند. در این بین، برخی صادرکنندگان به ریال صادرات خود را انجام می‌دهند، این در حالی است که چنین روندی در سیاست‌های شرکت نیست و صادرات فقط به نرخ ارز رایج کشور هدف صورت می‌گیرد تا تغییرات نرخ ارز کمترین تاثیر را در روند فعالیت شرکت ایجاد کند. وکیلی در پاسخ به سوال دیگر «تعادل» درخصوص نام کشور‌‌های هدف در حوزه صادرات نیز بیان کرد: منطقه اوراسیا، روسیه، بلاروس، گرجستان، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، ارمنستان، قرقیزستان و در کشور‌های حوزه خلیج، عراق و افغانستان و پاکستان صادرات صورت می‌گیرد. در این بین برای مناطق عمان و حوزه آفریقا در حال پیگیری ایجاد روند فعالیت و توسعه هستیم. همچنین، جعفری مشاور عرضه اولیه این شرکت بیان کرد: نوسانات ارزی تداخلی در فعالیت‌های شرکت ندارد، باتوجه به اینکه بخش قابل‌توجه و حدود ۲۳درصد از محصولات شوینده صادر می‌شود، نیازهای ارزی به خوبی جبران می‌شود.

 قیمت‌گذاری براساس «NAV»

حسینی‌مقدم معاون شرکت بورس تهران با اشاره به برنامه‌های بورس برای عرضه اولیه سهام شرکت‌های خصوصی نیز اذعان داشت: گروه مدیریت صنعت شوینده با کیفیت شفافیت بالایی به بازار سهام معرفی شده است. این درحالی است که اغلب شرکت‌های تابعه این شرکت سرمایه‌گذاری روی تابلو بورس تهران حضور دارند و جزو شفاف‌ترین شرکت‌ها و کم‌حاشیه‌ترین سهم‌های بازار سهام تا به امروز بوده‌اند. وی افزود: مطالبه بورس و فعالان بازار سرمایه از ناشران شرکت‌های جدید همواره تداوم شفافیت در اطلاعات و همچنین بهبود و نقدشوندگی سهام در بازار است. این مقام مسوول با اشاره به حضور شرکت‌های گلتاش، ساینا و پاکسان در بورس و فرابورس به‌عنوان شرکت‌های تابعه «شوینده» عنوان کرد: تا قبل از آماده‌سازی عرضه اولیه سهام «شوینده» تلاش شد تا همه شرکت‌های این گروه ازجمله شرکت‌های غیربورسی نیز صورت‌های مالی خود را در راستای ایجاد شفافیت مالی به بازار اعلام کنند. بر همین اساس فرآیند قیمت‌گذاری این شرکت متفاوت از سایر سهم‌ها بوده و براساس ارزش خالص دارایی‌ها «NAV» ارزش‌گذاری شده است. حسینی‌مقدم بر لزوم بهبود نقدشوندگی سهام در گروه «شوینده» تاکید کرد و گفت: موضوع بازارگردانی سهام باید به‌طور جدی پیگیری شده تا علاوه بر ایجاد جذابیت و رونق مانع از دستکاری قیمت در بازار شود.

 شرکتی صادرات‌محور

در سویی دیگر، داراب وکیلی مدیرعامل شرکت گروه مدیریت صنعت شوینده، با بیان اینکه این شرکت در سال 83 تاسیس و هم‌اکنون از سرمایه یکصد میلیارد تومانی برخوردار است، گفت: این شرکت در حوزه محصولات شوینده جزو برندهای برتر بوده به‌طوری که در زمینه صابون، خمیردندان و شامپو از برندهای اول و در زمینه مایعات دستشویی جزو برندهای دوم است. مدیرعامل شوینده بیان کرد: تولید محصولات صنعتی، دسترسی آسان به حمل و نقل ریلی، آزمایشگاه‌های پیشرفته و سخت‌افزار نوین از مزیت‌های این شرکت در میان شرکت‌های همتا به‌شمار می‌رود.

وی درخصوص فرآیند عرضه اولیه شوینده عنوان کرد: باتوجه به ارزش‌گذاری این سهم براساس NAV سقف مظنه قیمت در عرضه اولیه روز سه‌شنبه حدود 60درصد ارزش خالص دارایی‌های شرکت تعیین شده است و به هیچ عنوان قابل مقایسه با نحوه کشف قیمت سهام «برکت» نیست.

به گفته وی، سود هر سهم بعد از کسر مالیات «شوینده» برای سال مالی 96 مبلغ 693ریال پیش‌بینی شده و از این رقم معادل 415 ریال سود نقدی به‌ازای هر سهم برای تقسیم در مجمع سهامداران پیشنهاد خواهد شد. وی درخصوص پاکسان ایروان بیان کرد: پاکسان ایروان به دلایل وضعیت خاص اقتصادی در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را متوقف کرد. هم‌اکنون با مذاکرات صورت گرفته این شرکت در حال راه‌اندازی مجدد است. یکی از مزیت‌های پاکسان ایروان معافیت از هزینه گمرکی است. ظرفیت تولید این شرکت ۷ هزار و ۷۰۰تن در سال است. وی افزود: در زمینه بازارگردانی سهم، صندوق بازارگردانی اختصاصی بهشهر حضور مستمر دارد، همچنین در مجموعه وصنا بازارگردانی و حمایت قابل‌توجهی از سهم‌های بهشهر صورت می‌گیرد.

 

 

ارسال نظر