پنجاهمین سالروز عرضه سهام نفت پارس در بورس تهران

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۷۰

گروه بورس

همزمان با گرامیداشت پنجاهمین سالروز تاسیس بورس در ایران، بازگشایی معاملات روز یک‌شنبه 15 بهمن ماه بورس اوراق بهادار، در قالب مراسمی نمادین و با حضور مدیران بورس تهران و شرکت نفت پارس برگزار شد و زنگ آغاز معاملات به صدا درآمد. بر این اساس، شرکت نفت پارس با سرمایه بیش از 1250 میلیارد ریال و ارزش بازار بیش از 8570 میلیارد ریالی 50 سال در بورس تهران فعالیت دارد. این درحالی است که صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی با داشتن 8شرکت و ارزش بازار بیش از 350 هزار میلیارد ریال، به لحاظ ارزش بازار در رتبه 3 صنایع بورس تهران قرار دارد. در حال حاضر شرکت‌های توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا، گروه توسعه انرژی تدبیر، سرمایه‌گذاری ملی ایران، پارس بازرگان و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سهامداران عمده این شرکت به‌شمار می‌آیند.

 ضرورت افزایش سهام شناور آزاد

در این نشست روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به نیم قرن حضور نفت پارس در بورس بیان کرد: شرکت نفت پارس در سال ۱۳۴۶ در بورس تهران درج و پذیرش شد و به‌عنوان نخستین شرکت بورسی در ایران انتظارات زیادی برای شفاف بودن این شرکت از سوی فعالان بازار سهام و سهامداران وجود دارد. وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر سهام شناور آزاد شرکت نفت پارس ۱۱درصد است که مورد رضایت سهامداران این شرکت نیست و باید این درصد ارتقا یابد و به سطح ۲۰درصد به‌عنوان شرکت حاضر در بازار اول برسد. حسینی‌مقدم با اشاره به نقش حاکمیت شرکتی در شرکت‌ها اظهار داشت: حفظ حقوق صاحبان سهام خرد و کلان و ذی‌نفعان باید به‌عنوان یک اصل انکارناپذیر از سوی همه ناشران بورسی پیگیری و اجرا شود.

 رعایت اصول حاکمیت شرکتی

در سویی دیگر، حمیدرضا خلیلی مدیرعامل شرکت نفت پارس، با اشاره به تاسیس این شرکت از سال 1337 بیان کرد: طی سال‌های ابتدای فعالیت، نفت پارس توانست قرارداد همکاری در زمینه دانش فنی را با شرکت شل امریکا امضا کند. وی در ادامه بیان کرد: بعدها این همکاری تبدیل به مشارکت شد و شل مالک 25درصد از سهام شرکت نفت پارس شد. این مشارکت زمینه‌یی را فراهم کرد تا ما بتوانیم از لحاظ دانش فنی به سطح قابل‌قبولی برسیم و در حال حاضر برترین شرکت روانکار ایران باشیم. مدیرعامل این شرکت در ادامه با اشاره به مراحل بازسازی طی سال‌های گذشته بیان کرد: بزرگ‌ترین پروژه‌های شرکت مربوط به سال‌های 81 تا 89 بوده است که در این زمینه 200 میلیون دلار هزینه شده است.

وی در ادامه بیان کرد: سیستم‌های فرآیند به‌طور کامل بازسازی شده است. در همین زمینه نفت پارس تنها شرکتی است که از سیستم کنترل DCS استفاده می‌کند. خلیلی درخصوص برنامه‌های آتی شرکت گفت: توسعه بازارهای داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ماست، در این زمینه مشارکت با یک برند خارجی بسیار معتبر در حال پیگیری است که اثرات آن روی سودآوری به‌زودی اعلام می‌شود. همچنین طی سال آتی یک برند داخلی جدید معرفی می‌شود. وی در ادامه بیان کرد: در زمینه پروژه‌های فنی افزایش کیفیت پارافین تولیدی و ارتقای ارزش افزوده قابل‌توجه برای شرکت مدنظر است. همچنین اوایل سال آینده شرکت مراحل تعویض کوره‌های قدیمی را آغاز می‌کند که در این زمینه نیز منابع مالی هم‌اکنون تامین شده است. به گزارش سنا، وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه شرکت درراستای افزایش سهم شناور آزاد خود در بازار سهام چه برنامه‌یی را اجرا خواهد کرد تا به حداقل ۲۰درصد سهم شناور آزاد در بورس برسد، گفت: ارتقای سهم شناور آزاد در حال حاضر در دستور کار مدیران شرکت نفت پارس قرار گرفته و روز چهارشنبه هفته جاری در جلسه هیات‌مدیره شرکت درباره افزایش سهم شناور آزاد شرکت تصمیم‌گیری خواهد شد. وی همچنین اضافه کرد: رعایت اصول حاکمیت شرکتی و شفاف شدن صورت‌های مالی همیشه در شرکت به‌صورت سیستماتیک و با مکانیسم‌های پایدار به مرحله اجرایی می‌رسد تا منافع همه صاحبان سهام حفظ شود.

گفتنی است شرکت نفت پارس در پانزدهم آذر ماه سال 1337 به ثبت رسید و از سال 1346 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. موضوع فعالیت شرکت براساس اساسنامه شرکت عبارت است از: ایجاد کارخانجات تهیه مواد و محصولات نفتی و ساختمان تصفیه‌خانه‌های نفت در نقاط مختلف ایران و واردات مواد و محصولات نفتی، بسته‌بندی، توزیع، حمل، فروش و صادرات مواد و محصولات نفتی، تصدی هر نوع عملیات تولیدی و معاملات مربوط به آن که طبق تشخیص هیات‌مدیره شرکت متضمن منافع شرکت باشد یا به نحوی از آنجا موجبات ازدیاد حقوق شرکت یا اموال آن را فراهم کند.

 

ارسال نظر