نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۲۵

 افزایش ارزش سهام بازار مس: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش سهام بازار مس در سال جاری به ۱۶۱هزار میلیاردریال افزایش یافت. به گزارش رادیوسهام، مهدی کرباسیان عنوان کرد: ارزش سهام بازار مس در سال ۹۲ حدود ۱۱۱هزار میلیارد ریال بوده که در سال جاری این ارزش سهام به ۱۶۱هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. وی تصریح کرد: عملکرد مطلوب شرکت مس باعث خشنودی شرکت بورس و سهامداران شده است و خوشبختانه شرکت ملی صنایع مس ایران هم به لحاظ تولید، فروش و هم از نظر سودآوری وضعیت خوبی دارد. وی با اشاره به اینکه حوزه مس به مانند سایر صنایع معدنی مصداقی از اقتصاد مقاومتی است بیان کرد: طی سه سال گذشته دو کارخانه کنسانتره با اشتغال‌زایی تعداد افراد بیکار به بهره‌برداری رسید و یک گام به جلو برای جلوگیری از خام‌فروشی رفته است.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: بحران قیمت و تحریم قبل از برجام، فروش محصول کاتد از جمله مشکلات صنعت مس بود که با همه این مشکلات وضعیت مطلوبی را به خود گرفته است. کرباسیان ادامه داد: شرکت ملی مس و فولاد مبارکه دو شرکت هستند که عملکرد نمونه‌یی در کشور دارند و جزو پنج شرکت برتر در زمینه سهام و بورس هستند در حالی که شرکت‌هایی داریم که در حوزه سهامداری ظرف چهار سال گذشته گاهی تا ۹۰ درصد سهم را بین سهامداران تقسیم کرده و نقدیندگی را از شرکت خارج کرده‌اند. وی ادامه داد: و این در حالی است که شرکت مس و مبارکه حداقل سه بار افزایش سرمایه داشته است.

وی بیان کرد: منافع سهامداری و مسائل شرکت و نیز مسائل توسعه‌یی موجب شده مدیران شرکت طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و طرح‌های جدید را شروع کند و همه اینها دست به دست هم داده تا شرکت مس شرکتی موفق باشد. کرباسیان خاطرنشان کرد: با توجه به نمودار‌های شرکت مس، برای کاهش قیمت تمام شده کنسانتره تلاش شده است به‌طوری که شاهدیم که از سال ۹۲ از کیلویی ۳۵۱۵ به ۲۴۴۰ تومان کاهش پیدا کرده و کاتد نیز از کیلویی ۵۱۹۸ به ۳۹۰۰ تومان کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه در حوزه کرمان نزدیک به ۱۷ هزار نفر به‌طور مستقیم در حوزه شرکت‌های وابسته به مس فعال هستند، بیان کرد: امیدواریم که به همت کارکنان مس و مردم منطقه در کرمان و آذربایجان، این شرکت با قوت حرکت کند.

 نوسان شاخص‌های جهانی: شاخص‌ها در بازار امریکا شروع نسبتا پرباری را در آخرین روز کاری هفته داشتند در حالی که هنوز تاثیر تصمیم‌گیری در خصوص نرخ ارز وارد بازار نشده است. بر این اساس، دو سهم اپل و آمازون با شروع ساعات معاملاتی در مدار مثبت قرار گرفتند اما پس از گذشت ساعاتی از بازار، افت قیمت را ترجیح دادند. این در حالی است که، بازار امریکا در انتظار تصمیمات بانک مرکزی امریکا در خصوص نرخ بهره و آمار منتشر شده در خصوص نرخ بیکاری در این کشور است. بر اساس این گزارش، انتظار کارشناسان از آمار نرخ بیکاری در ماه ژانویه، ایجاد 180 هزار شغل جدید و نرخ بیکاری 4.1 درصدی است.

اسکات ردلر کارشناس اقتصادی در این خصوص اظهار داشت: افزایش قیمت سهام آمازون می‌تواند محرکی برای رشد قیمت سهام دیگر شرکت‌ها حداقل در بخش تکنولوژی باشد اما اگر نتیجه تصمیمات فدرال رزرو تا ساعات کاری بازار امروز شاخص‌ها را متاثر کند، بازار روند دیگری را از سر خواهد گرفت به گزارش سنا، اما در بازارهای آسیایی، روند کاهشی در شاخص‌های معاملاتی به چشم می‌خورد در حالی که تصمیمات بانک مرکزی ژاپن در خصوص تغییرات نرخ بهره بدون نتیجه باقی ماند. افزون بر این، شاخص آسیا پاسیفیک در این منطقه با افت همراه شد و بدترین عملکرد خود را نسبت به سپتامبر 2016 به ثبت رساند. همچنین، کاهش میزان درآمد شرکت اپل نسبت به پیش بینی‌ها و کاهش پیش بینی سود شرکت گوگل موجب برهم خوردن تعادل در بازارهای آسیایی شد. افزون بر این، در بازار امریکا، شاخص داوجونز افزایش 0.1 درصدی داشت در حالی که شاخص اس‌اند پی 0.06 درصد منفی شد. نزدک نیز با افت 0.3 درصدی رو به رو شد. همچنین، در بازارهای آسیایی نیز، شاخص نیکی ژاپن کاهش 0.9 درصدی را از آن خود کرد در حالی که شاخص تاپیکس 0.3 درصد منفی شد و بورس هنگ‌کنگ با رشد 0.1 درصدی شاخص هنگ‌سنگ رو به رو شد.

در ادامه شاخص CSI در چین افزایش 0.5 درصدی داشت و شاخص شانگهای نیز 0.3 درصد مثبت شد. بر اساس این گزارش، در بازار اروپا، شاخص یورواستاکس کاهش 0.8 درصدی را شاهد بود و فوتسی لندن نیز 0.5 درصد کاهش یافت. داکس آلمان 1.4 درصد فروریخت در حالی که کک فرانسه نیز با افت 0.5 درصدی آخرین روز معاملاتی را به پایان برد.

 

ارسال نظر