نگاه ویژه دولت به بورس‌کالای‌ایران

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۲۳
نگاه ویژه دولت به بورس‌کالای‌ایران

 نقش دولت در تنظیم بازار کالاها و همچنین سیاست خرید تضمینی که هم‌اکنون هزینه بالایی را به دولت تحمیل می‌کند باید به سمت بورس کالا حرکت کند که با تحقق این مهم، شاهد پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد و ارتباط نزدیک‌تر میان تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهیم بود.

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مطالب فوق در خصوص نقش بورس کالا در اقتصاد ملی نیز عنوان کرد: دولت نگاه ویژه‌یی به بورس کالا در تنظیم بازار کالاهای اساسی دارد بطوری که این بورس طی سال‌های گذشته اثر مهمی در اقتصاد ملی به شیوه تنظیم بازارها، شفاف‌سازی و کشف عادلانه قیمت‌ها ایفا کرده است.

کرباسیان با بیان اینکه تا قبل از راه‌اندازی بورس کالا در ایران، عمده کالاها به شیوه سنتی و با اعمال نفوذ کامل دولت قیمت‌گذاری و معامله می‌شد، بیان کرد: در چند سال گذشته تلاش شده است تا روند دادوستد کالاها به بورس کالا واگذار شود و کشف قیمت‌ها نیز به دور از نظام دستوری و براساس مکانیسم عرضه و تقاضا صورت گیرد. به گزارش ایرنا، وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه با تقویت بورس کالا در اقتصاد از تقلب و فساد جلوگیری می‌شود، اظهار داشت: با توسعه معاملات سلف و پیش فروش محصولات در بورس کالا، فروشنده و مصرف‌کننده برای فروش محصولاتشان، تامین منابع و مواد در آینده به اطمینان خاطر می‌رسند.

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی

کرباسیان ادامه داد: باید بتوان با تشکیل و توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کالاها، تولید محصولات را تضمین کرد که در این راستا نیاز است تا بیمه‌ها به بورس کالای ایران متصل شوند؛ در مجموع با توجه به کارکرد و ابزارهای مالی که بورس کالا ارائه می‌دهد، این بورس به یک تکیه گاه موثر برای صنایع مبدل شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: نقش دولت در تنظیم بازار کالاها و همچنین سیاست خرید تضمینی که هم‌اکنون هزینه بالایی را به دولت تحمیل می‌کند باید به سمت بورس کالا حرکت کند که با تحقق این مهم، شاهد پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد و ارتباط نزدیک‌تر بین تولیدکننده و مصرف‌کننده

خواهیم بود.

 عرضه خرما در تالار نقره‌ای

افزون بر این، مسعود کرباسیان اذعان داشت: اگر خرما مثل سایر محصولات در بورس کالا عرضه شود، دیگر شاید اصلا نیازی به خرید تضمینی آن وجود نداشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی که در ادامه برنامه‌های سفر خود به شهرستان‌های بم و نرماشیر در جلسه مشترک شورای اداری شهرستان‌های مذکور سخن می‌گفت، در پاسخ به یکی از دغدغه‌های طرح شده در جلسه در خصوص خرید تضمینی خرما، با بیان اینکه خرید تضمینی خرما از کشاورزان شرق استان کرمان تداوم خواهد یافت، اظهار داشت: موضوعی که در این ارتباط به ذهن می‌رسد این است که اگر خرما مثل سایر محصولات در بورس کالا عرضه شود، دیگر شاید اصلا نیازی به خرید تضمینی آن وجود نداشته باشد. مسعود کرباسیان از مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار خواست هر چه سریع‌تر مقدمات عرضه محصول خرما در بورس کالا را فراهم آورند.

کرباسیان اظهار داشت: رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه‌یی در خدمت رییس‌جمهور و با حضور استاندار کرمان، گزارشی از دستاوردهای سفر آقای روحانی به این استان را قرائت کرد که حاکی از آن بود که ۸۰ درصد تعهدات سفر پیشین تاکنون به انجام رسیده و مابقی هم در حال اجرا است، ضمن اینکه کارهای جدیدی هم در حال انجام است که قبلا تعهد نشده بود.

 بورس‌کالا وحفظ اصالت زعفران

در سویی دیگر، سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: هیچ محدودیتی برای عرضه زعفران در بورس کالا وجود ندارد. اکبر میرزاپور با اشاره به عرضه زعفران در بورس کالا اظهار کرد: امسال برای نخستین بار خرید توافقی زعفران برای حمایت از کشاورزان در بورس کالا عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید زعفران را دنیا داریم، تصریح کرد: از ابتدای امسال، میزان معاملات زعفران در بورس کالا بیش از یک تن بوده است.

میرزاپور در ادامه بیان کرد: عرضه این محصول در بورس به برند‌سازی این محصول کمک می‌کند، همچنین می‌تواند اعتماد در بازارهای صادراتی را دوچندان کند. به گزارش بورس کالا، وی اذعان داشت: هیچ محدودیتی برای عرضه زعفران در بورس کالا وجود ندارد.

 وی به مزایای عرضه زعفران در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به تعریف زنجیره کامل برای این محصول، زعفران باید در جایی کشف قیمت شود که بهترین محل از نظر قانون مداری باشد، بنابراین بورس کالا بهترین گزینه است تا بتوان برای این محصول ثبات قیمت ایجاد کرد. در نهایت خریدار، صادرکننده و مشتری خارجی از اصالت محصول اطمینان پیدا کرده و روند ثابت قیمتی را دنبال می‌کنند.

 

 

ارسال نظر