امروز؛ آغاز مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۱۷
امروز؛ آغاز مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت

16 گروه امروز و 4 گروه تا پایان سال سود سال مالی 95 را دریافت می‌کنند

گروه بورس| مسعود کریمی|

روز گذشته مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، از پرداخت کامل سود سهام عدالت دهک‌های پایین درآمدی در دهه فجر خبر داد. وی با اشاره به تصمیمات جدید دولت درخصوص پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت گفت: پرداخت کامل سود سهام عدالت برای اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین درآمدی در دهه فجر امسال صورت می‌گیرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در این مرحله کل سود سهام عدالت طبقات پایین درآمدی پرداخت شود، افزود: مشمولانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند در دهه فجر امسال، باقی‌مانده سود سهام عدالت خود را به میزان 100 هزار تومان برای هر فرد دریافت خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست توزیع سود سهام عدالت، این دسته از مشمولان سود 50 هزار تومانی دریافت کرد‌ه‌اند، گفت: سود سهام عدالت بقیه مشمولان نیز به مرور پرداخت خواهد شد؛ چراکه ما سود شرکت‌های مشمول سهام عدالت را به مرور دریافت می‌کنیم و تخصیص خواهیم داد.

علاوه بر این روز‌ چهار‌شنبه نشست خبری معاون وزیر اقتصاد درخصوص «جزئیات مرحله تکمیلی پرداخت سود سهام عدالت» با حضور اصحاب رسانه در سازمان خصوصی‌سازی کشور برگزار شد. در این نشست میرعلی اشرف عبداله ‌پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی، از پرداخت حدود 600 میلیارد تومان سود به برخی مشمولان سهام عدالت طی روز جاری خبر داد، این در حالی است که در نوبت گذشته حدود یک هزار میلیارد تومان سود به حساب مشمولان دارای شماره شبا واریز شد. معاون وزیر اقتصاد درخصوص تسویه کامل برای گروه‌هایی که امروز سود سهام عدالت به آنها تعلق نمی‌گیرد نیز به «تعادل» گفت: در مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت به مشمولان با موفقیت انجام شد. این درحالی است که از این پس وارد مرحله تکمیلی می‌شویم. وی خاطرنشان کرد: برای عده‌یی در نوبت اول، یک‌سوم سود پرداخت شد. افرادی که در یک‌سوم سود شرکت نکرده‌اند یا به عبارتی کد شبا ارائه نکرده بودند در نوبت دوم به‌طور کامل سود خود را دریافت خواهند کرد. پوری‌حسینی عنوان کرد: در این مرحله گروه، گروه سود‌ها تسویه می‌شود، به‌طوری که از

 20 گروه سهام عدالت، تسویه‌حساب 16 گروه در روز جاری صورت می‌گیرد و 4 گروه مابقی به مرور تسویه خواهند شد. بر این اساس، در صورتی که، از این پس اطلاع‌رسانی‌ درخصوص پرداخت سود سهام روستاییان یا عشایر صورت گرفت، نکته‌یی جدید برای مشمولان محسوب نمی‌شود. رییس سازمان خصوصی‌سازی اذعان داشت: چهار گروه مشخص که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، امروز سود دریافت نخواهند کرد و متعاقبا در مورد این گروه‌های باقی‌مانده که نهایتا تا پایان سال تسویه خواهند شد اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد اما در این بین، احتمال اینکه با تاخیر 10 یا 20 روزه سود این دست از مشمولان واریز شود نیز وجود دارد. در همین حال، پرداخت سود سهام عدالت را می‌توان در دو مرحله ابتدایی و تکمیلی تعریف کرد که مرحله تکمیلی از امروز پنج‌شنبه 12 بهمن‌ ماه شروع خواهد شد. وی گفت: سود‌هایی که در مرحله تکمیلی واریز می‌شود به‌عنوان سود تسویه‌حساب تلقی می‌شود و به افرادی که از امروز سود تعلق می‌گیرد، دیگر طلبی بابت سال 95 از خصوصی‌سازی نخواهند داشت.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگر «تعادل» مبنی بر اینکه دلایل میزان عرضه سهام توسط خصوصی‌سازی به اندازه 10 ماه گذشته، طی دو ماه آینده چیست، اظهار داشت: مقداری از عرضه‌ها همه سال‌ها به این شکل است به این معنا که اغلب شرکت‌ها سال مالی آنها 29 اسفند ماه است و در تیر ماه اقدام به برگزاری مجمع می‌کنند این در حالی است که با برگزاری مجمع قیمت‌های موجود در خصوصی‌سازی ابطال می‌شود و ‌باید قیمت‌گذاری‌ها دوباره صورت بگیرد. وی افزود: این پروسه حدود یک یا دو ماه به طول خواهد انجامید که شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی صورت‌های مالی خود را ارائه دهند و پس از دریافت این صورت‌های مالی، کارشناسان حدود دو ماه برای بررسی نیاز به زمان دارند. پوری‌حسینی اذعان داشت: معمولا از آبان‌ ماه به بعد این اتفاق می‌افتد که صورت‌های مالی حسابرسی شده و کارشناسی شده را به هیات واگذاری جهت تصویت قیمت ارسال شود. بر این اساس، از آذر ماه عملا این اتفاق خواهد افتاد که واگذاری‌ها شروع شود. رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه پاسخ به «تعادل» عنوان کرد: در سال جاری مقداری تاخیر در این روند ایجاد شد. این در حالی است که تغییر دولت دلیل تاخیر در این پروسه محسوب می‌شود چراکه هر دو وزیر هیات واگذاری در دولت دوازدهم تغییر کردند. وی تصریح کرد: در هیات واگذاری چهار عضو وجود دارد که دو عضو آن دولتی و اعضای دیگر از بخش خصوصی هستند که درنهایت با تغییر افراد و ارائه گزارش‌های کلی به آنها حدود دو ماه زمان استفاده شد. بر این اساس، مزایده‌ها به‌صورت اتوماتیک به دی ماه منتقل شد و در حال حاضر هیات واگذاری با سرعت خوبی در حال فعالیت است.

 4 گروه

رییس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص چهار گروهی که امروز سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنند نیز عنوان کرد: کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی، کارگران فصلی ساختمان، روستاییان و عشایر که از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیستند، افرادی که قبلا تحت حمایت سازمان خصوصی‌سازی بودند ولی الان وضع مالی‌شان بهتر شده و دیگر مددجو نیستند، چهار گروهی خواهند بود که امروز سود سهام عدالت به حساب آنها واریز نمی‌شود و این گروه‌ها تا پایان اسفندماه سال جاری سود سهام عدالت خود را دریافت خواهند کرد. وی افزود: به عده‌یی که تا زمان مرحله اول توزیع سود شماره شبا نداده بودند، اعلام شد که شماره بدهند، در نتیجه از آن زمان حدود دو میلیون نفر از

 ۱۵ میلیون نفری که شماره شبا نداده بودند، این شماره را در سامانه سازمان خصوصی‌سازی وارد کردند.

 16 گروه

پوری‌حسینی درباره افرادی که امروز پرداخت سود سهام‌شان تکمیل می‌شود، گفت: ۱۶ گروه به‌طور کامل سود سهام عدالت‌ خود را امروز دریافت می‌کنند که این گروه‌ها شامل کمیته امدادی‌ها و بهزیستی‌ها، ایثارگران، زنان سرپرست خانوار، خدام مسجد و امامزاده‌ها و اماکن متبرکه، بیماران خاص، مددجویان و کارکنان موسسات خیریه، فعالان قرآنی، قالیبافان، زندانیانی که آزاد شده‌اند و تحت حمایت بودند، تاکسیرانان و تعدادی گروه‌های دیگر می‌شود. وی افزود: به‌طور کلی ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت در دهه فجر به گروه‌های مختلف پرداخت می‌شود.

 جا‌ماندگان

معاون وزیر اقتصاد ابراز داشت: حدود

۱۲ میلیون نفر هنوز شماره شبا به خصوصی‌سازی ارائه نکرده‌اند، درصورتی که کد شبا از طرف مشمولان اعلام نشود، هیچ راهی برای توزیع سود سهام عدالت به آنها وجود نخواهد داشت. وی به جاماندگان سهام عدالت نیز تاکید کرد: خصوصی‌سازی باید سود یک سال مالی 1395 را پرداخت کند که همه افراد امیدوار شوند و بعدها پس از ساماندهی مشمولان فعلی درباره‌ جا‌ماندگان دیگر تصمیم‌گیری‌خواهد شد.

 تمکین در مقابل قانون

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره نامه احمد توکلی و شکایتش از سازمان خصوصی‌سازی و شخص رییس سازمان خصوصی‌سازی از بابت واگذاری المهدی پرسیده بود، تصریح کرد: من هم در فضای مجازی دیدم که ایشان نامه‌یی به دادستان فرستاده‌ و از دادستان خواسته‌اند که بنده و خریدار المهدی را محاکمه کنند. پوری‌حسینی با بیان اینکه آقای احمد توکلی یک بداخلاقی انجام داد، ادامه داد: ایشان قبلا علیه سازمان خصوصی‌سازی و هیات واگذاری در هیات داوری شکایت مطرح کردند که در هیات داوری حق به جانب سازمان خصوصی‌سازی گرفته شد اما ایشان باز هم شکایت کردند و دادگاه این‌بار شکایت آقای توکلی را رد دعوی بدوی صادر کرد، یعنی اعلام کردند که ایشان اساسا حق طرح شکایت از سازمان خصوصی‌سازی را ندارد. وی ادامه داد: بهتر است که شخصی مثل آقای توکلی در مقابل قانون تمکین کنند وگرنه اگر قرار باشد پرونده هر واگذاری تا ابد بسته نشود، شاید عده‌یی خسته‌ شده و بگویند که عطایش را به لقایش بخشیدیم. رییس سازمان خصوصی‌سازی در پایان افزود: این اقدام آقای توکلی از مصادیق مقاومت در برابر خصوصی‌سازی است و اگر ایشان به این کار اصرار داشته باشند، من هم علیه‌شان اعلام جرم خواهم کرد. اینکه در فضای مجازی نوشته‌اند کسی از دادستان تهران خواسته پوری‌حسینی را محاکمه کنند، جز خراب‌ کردن خصوصی‌سازی و مقاومت در برابر آن و کارشکنی چه معنی دارد؟ مگر می‌توان قبل از صدور حکم نهایی و محاکمه کسی را در رسانه‌ها متهم کرد؟

 

ارسال نظر