از معاملات آرام تالار نقره‌ای تا ریزش شاخص بورس

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۴۳

گروه بورس  

شاخص کل بورس تهران در معاملات چهارمین روز‌کاری بازار سهام با ریزش 488واحدی رقم 98 هزار و 557 واحد را به خود اختصاص داد. از همین رو، شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 419 و 656 واحد نزولی شدند. افزون بر این، در دادوستدهای دیروز سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از 583 میلیون برگه دارایی مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر یک هزار و 462 میلیارد ریال بود و در 59 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. همچنین، شاخص کل نیز با تاثیر منفی نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گل‌گهر، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، ملی مس و چادرملو 488 واحد افت کرد و به رقم

98 هزار و 557 رسید. علاوه بر این، در روز گذشته گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. براساس این گزارش، صدرنشینی بازار با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای نورد و قطعات فولادی، بین‌المللی محصولات پارس، فیبر ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، نفت پارس، لوله و ماشین‌سازی ایران و سایپا آذین بود. در مقابل نمادهای سالمین، بیمه پارسیان، ایران ارقام، عمران و توسعه فارس، فرآورده‌های نسوز آذر، چدن‌سازان و سرامیک صنعتی اردکان با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. بر این اساس، سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید سهام نفت پارس، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، سهام آهنگری تراکتورسازی ایران، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل برترین عرضه‌ها در نمادهای کنتورسازی، بانک کارآفرین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری مشهد ثبت شد. در پایان معاملات روز سه‌شنبه حق تقدم لیزینگ رایان سایپا با معامله 61 میلیون حجمی بیشترین حجم معاملات و واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر با معامله 110 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 ریزش آیفکس

در سویی دیگر، معاملات فرابورس ایران در دهمین روز از بهمن ماه با نقل و انتقال بیش از 292میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 544 و افت نزدیک به

2 واحدی شاخص کل پایان یافت. در حالی حجم معاملات نسبت به روز ماقبل کاهش یافت که ارزش آن با رشد نسبی همراه شد. بر این اساس، روز سه‌شنبه سهامداران 276.5 میلیون سهم به ارزش 527میلیارد ریال را در مجموع بازار سهام (بازارهای اول، دوم، پایه الف، پایه ب، پایه ج، مشتقه و SME) دادوستد کردند.  همچنین، به ترتیب نمادهای «ذوب» و «زاگرس» در میان بازارهای اول و دوم بیشترین حجم و ارزش معاملات را دراختیار گرفتند. در بازار پایه نیز در میان سه تابلو معاملاتی این بازار نمادهای «لکما» و «خصدرا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. این در حالی است که، در پایان معاملات شاخص کل فرابورس تن به افت

 1.9 واحدی داد که عمده بار منفی بر آیفکس از جانب نمادهای «مارون»، «خراسان»، «شراز» و «شرانل» رقم خورد. در مقابل تاثیر مثبت از جانب نمادهای «زاگرس»، «دماوند» و «سرچشمه» تا سطح 1.7 واحد از افت بیشتر این نماگر جلوگیری کرد. در حال حاضر آیفکس در ارتفاع 1087 واحدی بوده و از ابتدای سال بازدهی 23درصدی را کسب کرده است.

 ثبت معاملات قیر، وکیوم باتوم

بر این اساس در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در روز سه‌شنبه یک‌هزار تن قیر، 820تن وکیوم باتوم و گوگرد و 45تن محصول شیمیایی معامله شد. این در حالی است که تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، معامله 25هزار و 562تن انواع مواد پلیمری را تجربه کرد. افزون بر این معامله 24 هزار و 990 تن قیر نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران به ثبت رسید.

این در حالی است که تالار محصولات کشاورزی نیز طی این روز شاهد داد و ستد 2 هزار و 331 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی، 14هزار و 600 تن گندم خوراکی و دوروم، 25 تن شکر، یک هزار تن روغن خام بود. بر اساس این گزارش، تالار محصولات صنعتی و معدنی هم معامله یک‌هزار تن سیمان تیپ5 و 110تن سولفور مولیبدن را تجربه کرد. همچنین بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی روز سه‌شنبه معامله 3هزار و 100 تن روغن پالم کشور مالزی را تجربه کرد.

 

 بررسی روند پلیمری‌ها

در سویی دیگر، حجم معاملات محصولات پلیمری در روز سه‌شنبه ۲۵ هزار و ۵۶۲ تن رقم خورد. بر این اساس، حجم عرضه‌ها ۴۴ هزار و ۶۵۷ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۴۵ هزار و ۲۲۹ تن رقم خورد. این در حالی است که، در گروه محصولات پلیمری، دیروز پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن، پلی‌پروپیلن‌ها، برخی گریدهای پی وی سی، پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹ و برخی گریدهای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری با رقابت ازسوی معامله‌گران خریداری شدند. به این ترتیب بازار محصولات پلیمری شاهد روز آرامی بود. در سویی دیگر، در گروه پلی‌پروپیلن‌ها؛ پلی‌پروپیلن فیلم H‌P 525 J جم با ۱۲۰۰ تن عرضه ۶۰۲۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۹۲۱ تومان و نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۴۱۳ تومان رقم خورد. بنابراین، در گروه بطری‌ها؛ پلی‌اتیلن ترفتالات بطری GB785 پتروشیمی تندگویان با ۳۹۶ تن عرضه ۹۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۵ هزار و ۶تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۱۲۱ تومان بود. همچنین پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3 پتروشیمی امیرکبیر با ۲ هزار تن عرضه ۳۸۱۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۵هزار و ۹۷۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۶هزار و ۳۰۱ تومان بود. افزون بر این، پلی‌اتیلن سبک خطی0209 AA این مجتمع هم با ۴۴۰۰تن عرضه ۶۴۴۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴هزار و ۸۷۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵هزار و ۲۳ تومان رقم خورد. در همین حال پلی‌اتیلن سنگین فیلم EX5 پتروشیمی جم، پلی‌وینیل کلراید S65 و پلی‌وینیل کلراید E6834 پتروشیمی اروند، پلی‌اتیلن سنگین فیلم F7000 پتروشیمی مهر، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام و پلی‌اتیلن سبک فیلم 2100‌TN00 پتروشیمی لاله وارد سیستم مچینگ شدند.

 

ارسال نظر