شاخص در آستانه سقف‌شکنی تاریخی

۱۳۹۶/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۰۵

گروه بورس   

شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در جریان معاملاتی روز گذشته با کاهش  166 واحدی همراه شد و رقم 99 هزار و 355 واحدی را به خود اختصاص داد. در دادوستدهای نخستین روز هفته سهامداران بورسی بیش از 951 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 2 هزار و 328 میلیارد ریال بود و در 64 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. بر این اساس، شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب

179 و 31 واحد افت را تجربه کردند. علاوه بر این، نمادهای فولاد مبارکه، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، چادرملو و فولاد خوزستان امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و تاپیکو نیز دیروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و مانع افت بیشتر آن شدند. به گزارش سنا، روز شنبه گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین صنایع بازار قرار گرفتند. براساس این گزارش، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای نورد و قطعات فولادی، پشم شیشه ایران، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، معدنی املاح ایران، گرانیت بهسرام، لوله و ماشین‌سازی ایران و فرآوری مواد معدنی ایران بود. در مقابل نمادهای سیمان قائن، لامیران، نورد آلومینیوم، سازه پویش، بیمه پارسیان، پتروشیمی فارابی و کاشی تکسرام با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین، سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک فولاد کاوه کیش، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، سهام سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا را داشتند. در مقابل سهام بانک کارآفرین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت شهرداری تهران بیشترین عرضه و سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند. در پایان معاملات نیز سرمایه‌گذاری توکا فولاد با معامله بلوکی به 90 میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با معامله بلوکی 345 میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 کاهش آیفکس

در سویی دیگر، هفتمین روز از بهمن ماه 96 درحالی برای بازار فرابورس ایران به پایان رسید که بیش از 428میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 195میلیارد ریال در مجموع بازارها دست به دست شد و شاخص کل نیز با 4.5 واحد افت در پله 1085 واحدی قرار گرفت. بر این اساس، سهامداران دیروز در بازار سهام مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، سه تابلو بازار پایه، مشتقه و SME بالغ بر 422 میلیون سهم به ارزش بیش از 661 میلیارد ریال را دست به دست کردند که 98درصد از حجم و 55درصد از ارزش کل معاملات در بازار فرابورس را شامل می‌شد. همچنین، دو نماد «ذوب» و «سمگا» به ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملات را در مجموع بازارهای اول و دوم فرابورس دراختیار گرفتند. علاوه بر این، همان‌طور که اشاره شد آیفکس روز گذشته افت 4.5 واحدی را تجربه کرد که عمده این ریزش از جانب نمادهای «زاگرس»، «مارون»، «خراسان»، «شراز» و «ذوب» رقم خورد. در مقابل نمادهای «بمپنا» و «هرمز» تا سطح 0.7 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند.

بر این اساس، در جریان بازار دیروز همچنین نمادهای «کاسپین»، «اتکام» و «غپاذر» بازگشایی شدند. نگاهی به معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس هم نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بیش از 4.6هزار ورقه به ارزش افزون بر 379 میلیارد ریال را در میان خود دست به دست کردند که «اخزا602» بالاترین حجم و ارزش معاملات را در میان سایر اوراق مورد معامله از آن خود کرد. خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن نیز در حالی بالغ بر 74 هزار ورقه تسه به ارزش 53 میلیارد ریال را معامله کردند که قیمت این اوراق روز گذشته در اغلب نمادها کاهش یافت و در بازه 714 هزار تا  739 هزار ریال نوسان کرد. تسه دی‌ماه 96 بالاترین میزان حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

 

ارسال نظر