مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار‌نقره‌ای

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۴۵
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار‌نقره‌ای

گروه بورس|

در نخستین هفته بهمن‌ماه اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که استفاده از بورس کالا در تنظیم بازار مرغ، عرضه ۳۰ درصد تولید جوجه یک روزه در بورس کالا، پیگیری برای اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید از سوی کارگروه معدن مجلس و لزوم برنامه‌ریزی برای عرضه گندم و خرما در بورس کالا از مهم‌ترین آنها بود. در هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی از عرضه ۳۰درصد از تولید ماهانه جوجه یک روزه برای کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در هفته‌های آینده خبر داد. علی اکبر مهرفرد، با ارسال نامه‌یی مشترک به معاون امور تولیدات دامی، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و سرپرست اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران با موضوع «کنترل قیمت جوجه یک‌روزه» نوشت: با توجه به روند افزایشی قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت این نهاده با عنایت به هماهنگی‌های به عمل آمده و جلسات برگزار شده، ۳۰درصد از تولید ماهانه کلیه مزارع مرغ مادر باید در بورس کالا با قیمت پایه ۱۷۰۰۰ ریال عرضه شود. در صورت عدم رعایت، معاونت امور تولیدات دامی از صدور حواله جوجه‌ریزی برای واحدهای متخلف خودداری می‌ورزد.

 لزوم عرضه ۳۰ درصدی

انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه نیز برای رعایت نوسانات معقول قیمت این محصول در ایامی که تقاضای این نهاده افزایش پیدا می‌کند با صدور اطلاعیه‌یی خطاب به اعضای این انجمن، عرضه حداقل ۳۰ درصد از تولید ماهانه خود در بورس کالای ایران را خواستار شد. غلامعلی فارغی گفت: از آنجا که عرضه و معامله جوجه یک روزه در بورس کالا یکی از راهکارهای مهم خروج جوجه یک روزه از شمول قیمت‌گذاری است از این رو اعضای انجمن کماکان نسبت به عرضه منجر به معامله جوجه یک روزه در بورس تا سطح ۳۰ درصد از تولید ماهانه اقدام جدی کنند. وی افزود: این تصمیم با این هدف گرفته شد تا ضمن افزایش شفافیت قیمتی و ایجاد تعادل هر چه بیشتر در معاملات، سهم بیشتری از بازار سنتی جوجه یک روزه به عرضه در بورس اختصاص یابد که در نتیجه آن هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا با بازار بورس و مزایای آن آشنایی بیشتری پیدا خواهند کرد.

 حرکت به سمت مکانیسم بازار

در سویی دیگر نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرضه گندم در بورس کالا، آغاز مسیر اصلاح ساختاری طرح خرید تضمینی با عنوان سیاست قیمت تضمینی است و اصلی‌ترین ثمره اجرای این سیاست، اطمینان‌خاطر گندمکاران از فروش محصولاتشان و دریافت سریع مطالباتشان است. سید ناصر موسوی لارگانی افزود: با اجرای درست و عملکرد هماهنگ دستگاه‌های مرتبط، عرضه گندم در بورس کالا، رشد کشت این محصول را در سال‌های بعد به همراه خواهد داشت و در طرف مقابل شاهد حذف واسطه‌ها از بازار کشاورزی خواهیم بود. نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راهی جز حرکت در مسیر کشف واقعی قیمت‌ها در همه بازارها به خصوص بازار محصولات کشاورزی براساس مکانیسم عرضه و تقاضا نداریم و در این بین بهترین و تنها سازوکار در این مسیر، بورس کالاست.

 عرضه گندم و زعفران به نفع کشاورز

علاوه بر این نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معامله در بورس کالا با وجود اقتصاد تقریبا غیرشفاف کشور، با حداکثر شفافیت انجام می‌شود و همه این امکان را دارند که از این مزیت بورس استفاده کنند، گفت: نباید فراموش کنیم که گندم کالایی استراتژیک است و عرضه آن با قیمت مناسب در بورس کالا می‌تواند به نفع دولت و مردم باشد. حمید گرمابی تصریح کرد: خرید و فروش گندم با کیفیت‌های مختلف اما با قیمت یکسان نمی‌تواند خیلی کارآمد باشد از این رو باید با ورود گندم به بورس کالا، به نسبت کیفیت گندم‌ها، قیمت مناسب برای آنها در نظر گرفته شود. وی افزود: زعفران کالایی است که می‌تواند در بورس ارائه شده و با توجه به ارزش بالایی که دارد، با قیمتی واقعی و با رسیدن سود اصلی به زعفرانکار معامله شود.

 عرضه گندم و‌ خرما

همچنین، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است سازوکار بورس برای بیشتر تولیدات کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد به‌ویژه در شرایطی هستیم که تولید محصولات می‌تواند جنبه صادراتی داشته باشد و کشورهای همسایه به محصولات کشاورزی ایران نیاز دارند و اگر از طریق بورس کالا بتوانیم بخشی از تولید محصولات کشاورزی را عرضه کنیم، بخش صادرات را، هم تقویت کرده‌ایم. علیم یارمحمدی افزود: از وزیر جهاد کشاورزی که از عرضه گندم در بورس کالا خبر داده است، حمایت می‌کنیم چرا که این اقدام، مقدمه‌یی برای اصلاح خرید پرهزینه تضمینی است. نماینده مردم زاهدان به دولت پیشنهاد کرد تا برای عرضه خرما در بورس کالا برنامه‌ریزی کند تا کشاورزان این بخش نیز با انگیزه بیشتر و بدون حضور واسطه‌های پر شمار بتوانند از حاصل زحمات و دسترنج خودشان استفاده کنند.

 کاهش فساد

افزون بر این مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران گفت: عرضه گندم در بورس کالا طی سال آینده مانع از ایجاد فساد و مشکلات احتمالی در فرآیند خرید گندم از کشاورزان می‌شود. محمد حسنی‌سعدی افزود: گندم طی سال آینده در بورس کالا عرضه می‌شود که بسیاری از مسوولان کشور به دلیل داشتن مزایای بسیار با عرضه آن موافقت کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه با تحقق این مهم، کشاورزان در زمان سریع‌تری به بخش زیادی از مطالبات خود دست می‌یابند، گفت: علاوه بر این از فساد و مشکلات احتمالی در فرآیند خرید گندم از کشاورزان جلوگیری شده و بر کیفیت گندم نیز نظارت بیشتری صورت خواهد گرفت.

 صادرات مواد معدنی با سازوکار بورس کالا

افزون بر این، مدیر بازرگانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو گفت: وضع عوارض صادراتی بر محصولات سنگ آهنی مغایر با سیاست توسعه است و در قانون، استفاده از ظرفیت بورس کالا در صادرات مواد معدنی پیش بینی شده است. محمد برقی با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر تشویقی برای صادرات محصولات معدنی به ویژه سنگ آهن اظهار داشت: تنها راه پیش روی علاقه‌مندان به توسعه تولید، تامین مالی از طریق صادرات است تا با استفاده از درآمد ارزی حاصله، به خرید تجهیزات و ماشین آلات بپردازند.

وی با اشاره به نقش بورس در حوزه صادرات سنگ آهن گفت: وقتی در فرآیند عرضه

سنگ‌آهن در بورس کالا، مشتری برای محصول پیدا نشد، مازاد محصول عرضه شده در بورس کالا به عنوان محصولی که امکان صادرات دارد، باید بدون هیچ گونه عوارضی قابلیت صادرات داشته باشد و این موضوع را قانونگذار پیش بینی کرده اما متاسفانه هرازگاهی برخی تصمیم‌ها فضای کسب و کار این صنعت را دچار چالش می‌کند. وی افزود: بورس کالا به عنوان یک مرکز انسجام‌دهنده بازار عرضه و تقاضا خوب است به این ترتیب که بورس کالا به عنوان یکی از راهکارهای خرید و فروش کالا از سوی تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد.

 اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید

در سویی دیگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید به ویژه عرضه محصولات معدنی از طریق بورس کالا اقدامی راهگشا در حوزه معدن است زیرا باعث شفاف‌سازی در بازار شده و به کشف واقعی قیمت‌ها کمک می‌کند. همچنین به شکسته شدن انحصار و تنظیم بازار این محصولات خواهد انجامید. سیدمهدی مقدسی گفت: برای جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه و صادرات آن، عرضه در بورس کالا طبق ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را می‌توان یکی از راه‌های مناسب برای این موضوع دانست بطوری‌که اجرای این ماده قانونی به تشخیص نیاز داخل به سنگ آهن از بستر بورس کالا منجر می‌شود. مقدسی گفت: در حال حاضر در جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس و به ویژه کارگروه معدن به صورت جدی در حال پیگیری اجرای دقیق و کامل ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر هستیم تا محصولات معدنی به ویژه سنگ‌آهن براساس این ماده قانونی در بورس کالا عرضه شود.

 جلوگیری از ایجاد انحصار

همچنین عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس گفت: در آینده نزدیک کمیته معدن با حضور جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشستی را برای بررسی بیشتر ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید برگزار خواهد کرد.

 عبدالله رضیان گفت: باید شرایط مناسبی را برای این بخش از صنعت ایجاد کنیم تا جلوی رانت و خام فروشی گرفته شود و بورس کالا بهترین مکان برای تنظیم این موضوع است. رضیان درباره عرضه محصولات معدنی در بورس کالا اظهارداشت: از مزیت‌های بورس این است که می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی در بازار، درآمدهای دولت که حقوق بیت المال است را مدیریت کرده و از ایجاد انحصار و رانت جلوگیری کند.

 تعادل بازار با خرید توافقی

علاوه بر این، رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ۶۰ تن زعفران به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است. علی اوسط هاشمی با اشاره به اینکه خرید توافقی زعفران تازمانی که بازار این محصول ارزشمند، به تعادل برسد، ادامه دارد، افزود: هر مثقال زعفران در خرید توافقی ۴۲۰۰ تا ۴۷۰۰ تومان بود که هم‌اکنون با قیمت ۵۳۰۰ تومان خریداری می‌شود.

رییس سازمان مرکز تعاونی روستایی تصریح کرد: اجرای طرح خرید توافقی زعفران سبب شد تا نقش سود جویان در بازار زعفران پایان یابد و دست آنان از دلالی این محصول ارزشمند کوتاه شود.

 

ارسال نظر