گامی دیگر برای فتح 100000 واحد

۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۴۶

گروه بورس|

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات آخرین روز‌ کاری خود با افزایش 297واحدی معادل 0.3درصد رشد، رقم 99هزار و 522واحدی را به خود اختصاص داد. از همین رو، نماگر بازار سهام در داد و ستد‌های دیروز‌ هم به صعود خود ادامه داد و گام دیگری برای فتح قله 100000 واحدی برداشت. با نگاهی به سایر بازار‌‌های مالی مشاهده می‌شود که نرخ دلار با کاهش اندک همراه شد و در رقم 4 هزار و 540 تومانی قرار گرفت، این در حالی است که نرخ ارز مبادله‌یی نیز رقم  3 هزار و 672 تومانی را به خود اختصاص داد که در صورت تداوم کاهش نرخ دلار و حرکت نقدینگی به سمت بورس تهران به‌طور قطع شاهد شکوفایی بورس کشور خواهیم بود. در بازار روز گذشته بازدهی

 20 صنعت اعم از استخراج نفت و گاز، انتشار، چاپ و تکثیر، شرکت‌های چندرشته‌یی مثبت بود و در مقابل 15 صنعت ازجمله زراعت، استخراج زغال‌سنگ، خودرو و ساخت قطعات و... بازدهی منفی را در معاملات روز ‌چهارشنبه کسب کردند.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران بورس تهران دیروز بیش از یک میلیارد و 273 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند. ارزش این مبادلات بیش از 3 هزار و 541 میلیارد ریال بود و در 76 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 102 و یک‌هزار و 204 واحد رشد کردند. بر این اساس، نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی جم، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را

بر شاخص ثبت کردند. این در حالی بود که دو نماد ملی مس و بانک ملت با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. علاوه بر این، در بازار چهارم بهمن ماه گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. همچنین دیروز صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای حفاری شمال، داروسازی اسوه، صنایع جوشکاب یزد، پشم شیشه ایران، گروه صنعتی بوتان، داروسازی امین و فنرسازی زر بود. در مقابل نمادهای گلوکوزان، توسعه شهری توس گستر، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، بورس اوراق بهادار تهران، معدنی دماوند، شیر پاستویزه پگاه خراسان و کشاورزی و دامپروری مگسال با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. افزون بر این، سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید اوراق مشارکت رایان سایپا، واحدهای صندوق پارند پایدار، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل بیشترین عرضه‌ها در سهام بانک کارآفرین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت شهرداری مترو انجام شد. براساس این گزارش، در پایان معاملات حق تقدم لیزینگ رایان سایپا با معامله 197 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با معامله 820 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 آیفکس در رقم 1090 واحد

در سویی دیگر، دیروز بازار بدهی فرابورس ایران میزبان دور جدیدی از اوراق اسناد خزانه اسلامی به تعداد ۱۰ میلیون ورقه در نماد «اخزا ۶۰۶» به ارزش 10هزار میلیارد ریال دارای سررسید ۲۲ مهر ۹۸ بود که هر ورقه آن در جریان عرضه، 771 هزار ریال قیمت خورد. بر این اساس، از روز چهارشنبه معاملات «اخزا ۶۰۶» با سررسید دو ساله در بازار ابزارهای نوین فرابورس ایران کلید خورد که با عرضه این سری از اخزاها تنها عرضه یک مرحله از اسناد خزانه اسلامی در قالب بودجه سال 1396 باقی مانده که نماد آن «اخزا ۶۰۵» است. همچنین، بازار اوراق با درآمد ثابت علاوه بر اینکه در روز گذشته شاهد عرضه اخزا 606 با دادوستد بیش از 85 هزار ورقه به ارزش 66 میلیارد ریال بود، در مجموع میزبان نقل‌وانتقال بیش از یک میلیون ورقه به ارزش افزون بر یک هزار و 133 میلیارد ریال بود که بیشترین حجم و ارزش این بازار به نماد «اخزا 602» اختصاص یافت. بر این اساس، در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز شاهد دست به دست شدن بیش از 77 هزار ورقه به ارزش افزون بر 55 میلیارد ریال بودیم که در این میان امتیاز تسهیلات مسکن دی‌ماه 96 با 761هزار ریال با بیشترین قیمت نسبت به سایر تسه‌ها معامله شد. از سوی دیگر نقل‌وانتقال‌های صورت گرفته در بازار پایه به مبادله بیش از 19 میلیون سهم به ارزش افزون بر 371 میلیارد ریال انجامید. در ادامه، معامله‌گران سهام در بازارهای اول و دوم دادوستد بیش از 110 میلیون سهم را در 41 هزار و 668نوبت معاملاتی رقم زدند که این مبادلات ارزش بالغ بر 303 میلیارد ریالی را به ثبت رساند. در مجموع فرابورس ایران، آخرین روز معاملاتی هفته را با مبادله بیش از 337 میلیارد ریال به ارزش افزون بر یک‌هزار و 942 میلیارد ریال پشت‌سر گذاشت و این در حالی است که شاخص کل فرابورس ایران نیز با بیش از  2 واحد رشد در پله 1090 واحدی قرار گرفت.

 

 

ارسال نظر