فتح قله 99000 واحدی

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۷۴
فتح قله 99000 واحدی

گروه بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز‌ کاری دی ‌ماه در نیم ساعت ابتدایی معاملات برای نخستین ‌بار توانست سقف‌شکنی کند و وارد کانال 99000واحدی شود اما این رویداد بزرگ طولی نکشید که به پایان رسید.

در همین حال طی داد و ستد‌های دیروز دماسنج بازار سهام با افزایش 596 واحدی همراه شد و شاخص کل توانست رقم 99هزارو 224واحدی را برای نخستین بار به خود اختصاص دهد. این صعود درحالی رخ داده که بازار سرمایه در آستانه 50 سالگی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که روند رو به رشد بازار همچنان ادامه‌دار باشد. بر این اساس در سایر بازار‌های مالی ازجمله بازار پول، نرخ دلار در رقم 4هزار و 553 تومان و در نقطه مقابل نرخ ارز مبادله‌یی نیز در رقم 3هزار و 667 تومان قرار گرفته است. این درحالی است که در جریان معاملاتی چهارمین روز ‌کاری تالار شیشه‌یی بازدهی 24صنعت ازجمله صنایع زراعت، شرکت‌های چند رشته‌یی، محصولات کاغذی و... مثبت بوده است. در این بین 9صنعت بورسی اعم از صنایع بیمه و صندوق بازنشستگی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، ساخت دستگاه‌های ارتباطی بازدهی و... منفی را برای خود ثبت کردند.

براساس این گزارش در داد و ستدهای روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک میلیارد و 260میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند. ارزش معاملات روز سه‌شنبه هزار و 942میلیارد ریال بود که در 64 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. همچنین در بازار روز دوشنبه  شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 578 و 456واحد بالا رفتند.

افزون بر این نمادهای گسترش نفت وگاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، گل‌گهر، ملی مس، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و چادرملو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. این درحالی است که نمادهای گسترش نفت وگاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، گل‌گهر، ملی مس، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و چادرملو امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند. نماد بانک ملت بیشترین تاثیر منفی را بر این متغیر داشت. همچنین دیروز گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

بر این اساس صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای قند هکمتان، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، نفت سپاهان، گرانیت بهسرام، فولاد آلیاژی ایران، فنر‌سازی زر و نورد آلومینیوم بود. در مقابل نمادهای پتروشیمی فارابی، قند مرودشت، صنعتی بهشهر، بیمه پارسیان، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، گروه صنعتی بوتان و سیما خاش با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. سرمایه‌گذاران بورسی روز گذشته برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت رایان سایپا، سهام پتروشیمی کرمانشاه، فولاد آلیاژی ایران، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا را ثبت کردند.

در مقابل سهام بانک کارآفرین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت شهرداری تهران بیشترین عرضه‌ها را به خود دیدند. در پایان معاملات حق تقدم لیزینگ رایان سایپا با معامله 208میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و معامله بلوکی فولاد مبارکه اصفهان با معامله 260میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 فرابورس میزبان عرضه «اخزا 606»

در سویی دیگر، معاملات سومین روز از بهمن ماه با دادوستد 342میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 551 میلیارد ریال در فرابورس ایران دنبال شد و شاخص کل نیز برای چندمین روز متوالی در محدوده سبز باقی ماند. بر این اساس در جریان بازار دیروز آیفکس با 2.6واحد رشد موجب افزایش خود تا ارتفاع 1087واحدی شد که عمده بار مثبت بر آن از جانب 3نماد «میدکو»، «شراز» و «هرمز» تا سطح حداکثر یک واحد رقم خورد. در سمت مقابل نماد «زاگرس» تا سطح 0.9واحدی تاثیر منفی بر این نماگر داشت. همچنین نگاهی به تابلو نمادهای پربازدید نشان می‌دهد نمادهای «ذوب»، «زشگزا»، «زنگان» و «سمگا» به ترتیب به عنوان نخستین تا چهارمین نماد پربیننده بازار امروز فرابورس بودند و درحالی نمادهای «زشگزا»، «بالاس» و «ریشمک» بیشترین افزایش قیمت را در بازار تجربه کردند که 3 نماد «زنگان»، «غپاذر» و «بهپاک» با بالاترین میزان افت قیمتی روبه‌رو شدند. علاوه بر این سهامداران به دادوستد حدود 134میلیون سهم به ارزش 447میلیارد ریال در مجموع بازارهای اول و دوم پرداختند و نمادهای «ذوب» و «زاگرس» به ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفتند. بر این اساس رصد معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز نشان می‌دهد، تعداد 418هزار ورقه به ارزش بیش از 400میلیارد ریال در این بازار دادوستد شده و نماد «اخزا 602» در صدر این بازار به لحاظ کسب بالاترین حجم و ارزش معاملات ایستاده است.

این درحالی است که امروز(چهار‌شنبه) در این بازار «اخزا 606» با تاریخ انتشار 22مهر جاری و تاریخ سررسید بیست‌و‌دوم مهر ماه سال 98 برای نخستین ‌بار عرضه می‌شود. تعداد کل این اوراق 10میلیون ورقه بوده و ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال است. افزون بر این در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز 97هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 70میلیارد ریال دادوستد شد و قیمت این اوراق در بازه 707هزار تا 741هزار ریال نوسان کرد.

 

ارسال نظر