افزایش ارزش بورس‌های دنیا در سال ۲۰۱۷

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۴۴

طبق اعلام فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، ارزش بورس‌های دنیا در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با ۲۰۱۶ با افزایش 15.5درصدی مواجه شده است. براین اساس، ارزش بازارهای سهام در دنیا در سال ۲۰۱۷ به بیش از 80.84تریلیون دلار بوده رسید. بر اساس تقسیم بازدهی در بازارهای جهانی، قاره آسیا بهترین عملکرد را در میان دیگر رقبا داشته است. ارزش بازار در بازارهای آسیایی در سال ۲۰۱۷ به 28.9تریلیون دلار رسیده است و نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد 25.7درصدی داشته است. همچنین، بازارهای امریکا نیز در سال ۲۰۱۷ با رشد همراه شدند و نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد 17.89درصدی را در بازدهی به ثبت رساندند و ارزش بازار آنها به 36.5تریلیون دلار رسیده در حالی که بازارهای اروپا، آفریقا و خاورمیانه با روند نزولی 3.9درصدی همراه بوده‌اند و ارزش بازار 15.3تریلیون دلاری را از آن خود کرده‌اند. افزون بر این، اقتصاد بلاروس به عنوان شکوفاترین اقتصاد در سال ۲۰۱۷ شناخته شد و ارز این کشور و بورس آن با رشد ۱۲۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ مواجه شدند و ارزش این بازار به 157.6 بیلیون دلار رسید.

 رشد بورس بلاروس

افزون بر این، از سال گذشته میلادی، بورس بلاروس در مسیر رشد قرار داشت و سال ۲۰۱۶ نیز با رشد ۱۳۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ همراه شده در واقع این بازار دو سال متوالی در رتبه بهترین بازدهی در دنیا قرار گرفت. به گزارش ایبِنا، در راستای افزایش ارزش بازار، بورس بلاروس پس از بازارهای سیشل و ویتنام در رده دهم جدول قرار گرفت و توانست با رشد 44.3درصدی ارزش بازار به عنوان دهمین بورس جهان شناخته شود.

 ریزش بورس سیدنی

در این میان، بورس سیدنی بیشترین میزان افت را در مقایسه با ۲۰۱۶ تجربه کرد و افت 23.9درصدی را شاهد بود. ارزش بازار این کشور افت شدیدی را از 134.5میلیون دلار در دسامبر ۲۰۱۶ تا مرز 102.4 میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تجربه کرد.

 روزهای منفی بورس قطر

اما در خصوص بازارهایی که با از دست دادن ارزش همراه شده‌اند پس از سیدنی می‌توان به قطر اشاره داشت که با کاهش 15.7درصدی ارزش بازار همراه شد و پس از آن بورس عمان که کاهش 8.6درصدی ارزش بازار را در سال ۲۰۱۷ به ثبت رساند.

 رشد بورس نیویورک

براساس این گزارش، بورس نیویورک که در میان بازارهای جهانی بیشترین ارزش بازار را دارد در سال گذشته نیز موقعیت خود را حفظ کرد و با رشد 22.8تریلیون دلاری همراه شد و این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ افزایش ارزش بازار در این بورس 19.5تریلیون دلار بود شاهد رشد ۱۲. ۸ درصدی هستیم.

بورس نزدک او‌ام اکس را به عنوان یکی دیگر از بازارهای امریکا می‌توان نام برد که ارزش بازار آن در سال ۲۰۱۷ با رشد 29.1درصدی همراه شد و تا پایان سال به ارزشی بالغ بر

۱۰ تریلیون دلار رسید.

 بورس ژاپن در رده سوم دنیا

این گزارش می‌افزاید: از لحاظ اندازه ارزش بازار، گروه بورس ژاپن در رتبه سومین بازار دنیا قرار گرفت و توانست به ارزش بازاری بالغ بر 6.2تریلیون دلار دست یابد.

 

ارسال نظر