احتیاط سهامداران در بورس تهران

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۱۸

گروه بورس|

 سهامداران تالار شیشه‌یی در ادامه روند داد و ستد‌های هفته جاری بازار سرمایه در دومین روز کاری هم با احتیاط به معاملات خود در بورس تهران پرداختند. بر این اساس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش 596 واحدی همراه شد و به رقم 98 هزار و 221 واحدی افت کرد. علاوه بر این، در معاملات دیروز سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 2میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند. براساس این گزارش، سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 2میلیون و 780هزار برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 10 هزار و 286 میلیارد ریال بود و در 67 هزار نوبت معاملاتی انجام شد که در نتیجه آن شاخص بازار دوم به رقم 208 هزار و 612واحد رسید. افزون بر این، نمادهای فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، گل‌گهر، بانک ملت، ایران‌خودرو و پالایش نفت بندرعباس امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص ثبت کردند. در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کرد. این در حالی است که، برترین گروه‌های

روز گذشته با بیشترین حجم و ارزش معاملات شامل خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی بودند.

همچنین، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی الوند، داروسازی اسوه، صنایع جوشکاب یزد، پارس خزر، معادن منگنز ایران، شیر پاستوریزه پگاه خراسان و کارتن ایران بود. در مقابل نمادهای ایران‌خودرو، نیرو محرکه، بورس اوراق بهادار تهران، لامپ پارس شهاب، پست بانک، شیشه و گاز و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

افزون بر این، دیروز اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا و سنگین‌ترین صف‌های خرید را داشتند. در مقابل نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، بانک کارآفرین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری مشهد با بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش مواجه شدند. در پایان معاملات روز یک‌شنبه ملی مس با معامله بلوکی 599 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات و پالایش نفت بندرعباس با معامله بلوکی 3 هزار و 990 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 افزایش ارزش معاملات فرابورس

در سویی دیگر، در نخستین روز کاری فرابورس ایران در دومین ماه از فصل زمستان شاهد افزایش ارزش معاملات به موازات سبزپوشی شاخص کل بودیم.

بر این اساس، روز یک‌شنبه 427 میلیون ورقه به ارزش بیش از 5 هزار و 465 میلیارد ریال در مجموع بازارها دست به دست شد که این میزان دادوستد در بیش از 49 هزار دفعه صورت گرفت. این در حالی است که، نسبت به روز معاملاتی ماقبل نیز در حالی که حجم دادوستدها اندکی کاهش یافت، اما ارزش آن با رشد چشمگیری روبه‌رو شد. سهامداران در مجموع بازارهای اول و دوم نیز 121 میلیون سهم به ارزش بیش از 404 میلیارد ریال را دست به دست کردند و نماد شرکت ذوب‌آهن بالاترین حجم معاملات را دراختیار گرفت. همچنین نماد «سمگا» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، سهامداران بازار پایه نیز 275میلیون سهم به ارزش بیش از 324 میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند و در تابلو الف این بازار نماد «کالا4» و در تابلو ب؛ نماد «لکما» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود رقم زدند.

همچنین، شاخص کل فرابورس روز گذشته با حدود 0.4واحد رشد در همان ارتفاع روز شنبه یعنی در نزدیکی ارتفاع 1084 واحدی قرار گرفت.

براساس این گزارش، نمادهای «مارون»، «بمپنا» و «هرمز» در حالی بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس به‌جا گذاشتند که نمادهای «میدکو»، «زاگرس»، «دماوند» و «شپاس» تا سطح 1.3 واحد تاثیر منفی بر این نماگر داشتند.

افزون بر این، در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 4.5میلیون ورقه به ارزش 4 هزار و 509 میلیارد ریال خرید و فروش شد و نماد «سخاب7» در صدر این بازار ایستاد و بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز تسه‌ها در قیمت‌های بین 729 هزار تا 749هزار ریال دادوستد شدند و تسه شهریورماه 96 بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را تجربه کرد. در حالی که بالاترین قیمت تسه در اختیار اوراق تسهیلات مسکن آذر 96 قرار گرفت، کمترین قیمت آن نیز به تسه بهمن‌ماه 94 اختصاص یافت.

 

ارسال نظر