تغییری در اعتباردهی کارگزاران نداریم

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۱۷
تغییری در اعتباردهی کارگزاران نداریم

گروه بورس|

در آخرین روز کاری هفته گذشته بازار سهام، خبری مبنی بر راه‌اندازی سامانه جدید معاملاتی تحت عنوان«سامانه مدیریت ریسک» توسط دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در بازار منتشر شد که به عقیده برخی از صاحب‌نظران بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل»، راه‌اندازی سامانه جدید به نوعی یکی از استراتژی‌های جدید بورس در راستای کنترل اعتبارات به شمار می‌رود. بر این اساس سهامداران بورس کشور در واکنش به این صحبت‌ها و دستورالعمل‌های جدید طی داد و ستد‌های 2روز اخیر وارد فاز احتیاط شدند و به نوعی دست به عصا به ادامه روند معاملاتی خود در بازار سهام پرداختند. در همین حال برخی از فعالان بورسی بر این باورند که اتخاذ سیاست‌های جدید در بازار سرمایه بدون در نظر‌ گرفتن حقوق سهامداران منجر به کاهش بیش‌از 700واحدی شاخص کل بازار سهام شده است. به هر حال روز گذشته روح‌الله میرصانعی تلقی برخی فعالان از تغییر یا حذف اعتبارات را سوءتفاهمی بزرگ دانست و تاکید کرد: اعتبارات کارگزاران به سهامداران پابرجاست. روح‌الله میرصانعی درباره این موضوع که انتشار پیام روز‌های اخیر شرکت‌های کارگزاری به سرمایه‌گذاران مبنی بر امکان خرید در هر روز کاری تنها به میزان مانده بستانکار حساب و حذف اعتبار به مشتریان منجر به افت قیمت‌ها و شاخص شده، توضیح داد: این برداشت برخی از فعالان سوءتفاهم بزرگی بوده که ناشی از برداشت‌های نادرست است. وی ادامه داد: دستورالعمل تخصیص اعتبار به مشتریان شرکت‌های کارگزاری که از سال 91 ابلاغ و اجرایی شده هیچ تغییر نکرده و همچنان اجرایی است. بنابراین کارگزاران می‌توانند به هر میزان و مانند گذشته به مشتریان خود اعتبار دهند. این مقام مسوول تاکید کرد: در این میان تنها قرار است با راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک، اعتبار کارگزاران به مشتریان ثبت شود تا از بروز مشکلات ناشی از بد حسابی برخی سهامداران یا اشتباه معامله‌گران جلوگیری شود.

تخصیص سیستمی اعتبار

میرصانعی ادامه داد: درحال حاضر نحوه اعتباردهی کارگزاران به مشتریان که گاهی با اشتباه مدیران و معامله‌گران همراه است، شفاهی بوده و در جایی هم ثبت نمی‌شود. اما با راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک هر کارگزاری می‌تواند به هر میزان به مشتریان اعتبار دهد و در این میان تخصیص اعتبار به جای شفاهی به صورت سیستمی خواهد بود. وی با بیان اینکه پیام صادره از سوی برخی شرکت‌های کارگزاری به مشتریان غیررسمی است در مورد زمان راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک هم تصریح کرد: پیام صادره غیررسمی بوده و سامانه مدیریت ریسک هم هنوز راه‌اندازی نشده است. درحال حاضر مرحله دریافت اطلاعات مربوط به مانده نقد و اعتباری مشتریان و انتقال به مدیریت فناوری بورس تهران طی می‌شود و قرار است بعد از تکمیل اطلاعات، سامانه نامک به صورت رسمی آغاز به‌ کار کند. به گزارش بورس پرس، پیام منتشر شده به این شرح است: سرمایه‌گذاران محترم در جهت اجرای فاز اول سامانه مدیریت ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار به اطلاع می‌رساند از روز یک‌شنبه یکم بهمن‌ ماه سال جاری خرید در هر روز کاری تنها به میزان مانده بستانکار حساب شما نزد کارگزاری در پایان ساعت اداری روز قبل و مبلغ حاصل از فروش طی همان روز میسر است. لازم به ذکر است، واریز وجه به حساب کارگزاری در صورت اعلام تا ساعت 16 قابل ثبت است.

 سوءاستفاده‌های معاملاتی

در سویی دیگر حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان عنوان کرد: ساماندهی معاملات کارگزاری‌ها با نامک باعث می‌شود بسیاری از بی‌انضباطی‌های معاملاتی در این شرکت‌ها برطرف شود و مشتری‌ها براساس اعتبارهای تایید شده به معامله بپردازند. وی با اشاره به مطالب فوق بیان کرد: سامانه مدیریت ریسک معامله‌گران که از ماه جاری اجرایی می‌شود برای مدیریت کردن ریسک شرکت‌های کارگزاری توسط مدیران این شرکت‌هاست. این مکانیسم باعث می‌شود، ریسک صنعت کارگزاری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. وی در ادامه بیان کرد: براساس این سامانه، معامله‌گران ایستگاه‌های معاملاتی همچنین معامله‌گران معاملات برخط صرفا بر مبنای مانده حساب‌های مشتری یا میزان اعتباری که برای آنها توسط مدیران مشخص شده است، می‌توانند فعالیت داشته باشند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در ادامه افزود: امروزه یکی از مهم‌ترین مخاطراتی که شرکت‌های کارگزاری با آن مواجه هستند مربوط به عدم محدودیت معامله در ایستگاه‌های معاملاتی است. این موضوع می‌تواند ریسک نامحدودی را برای شرکت‌ها داشته باشد. در واقع مدیران شرکت‌های کارگزاری زمانی متوجه جزئیات خرید و فروش ایستگاه‌های خود می‌شوند که معاملات به پایان رسیده است. به گزارش سنا، مهرآور افزود: این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند که مدیران قبل از معامله بر عملکرد ایستگاه‌ها نظارت داشته و محدودیت‌هایی را برای آن تعریف کنند. در این صورت بسیاری از سوءاستفاده‌ها از این معاملات حذف می‌شود.

 

 کاهش ترافیک هسته معاملات

این کارشناس بازار سهام در ادامه بیان کرد: با ورود سامانه مدیریت ریسک معاملات(نامک) کلیه ایستگاه‌های معاملاتی که از نامک استفاده می‌کنند همانند معاملات آنلاین با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند که در پی آن تنها سفارشاتی قابل اجراست که منابع لازم از کارگزاری‌ها و حساب بانک‌ها تامین شده باشد که این یکی از مهم‌ترین مزایای این سامانه به شمار می‌رود. وی در ادامه افزود: دیگر مزیت آن جلوگیری از ورود سفارشات خرید غیرواقعی در لحظات ابتدایی بازار است. ثبت خرید غیرواقعی معمولا با هدف جای‌گیری مناسب در صف انجام می‌شود. از آنجا که با اجرای این سامانه معامله‌گر تنها متناسب با میزان مانده مجاز اجازه ورود سفارش به هسته معاملات را پیدا می‌کند بر این اساس در شرایط جدید این اقدام نیز منتفی می‌شود که در نهایت می‌تواند ترافیک در هسته معاملات را به میزان زیادی کاهش دهد.

 چک کردن دستورالعمل‌های اعتباری

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان درخصوص دیگر فازهای نامک نیز اینچنین گفت: البته این سامانه در چند فاز اجرایی می‌شود، توضیحات فوق مربوط به فاز اول این سامانه بود. در فاز دوم اقدام مهم‌تری صورت می‌گیرد که آن چک کردن دستورالعمل‌های اعتباری است که سازمان بورس اعمال می‌کند. وی در تشریح فاز دوم بیان کرد: در فاز دوم رعایت بهتر و دقیق‌تر دستورالعمل‌های سازمان بورس صورت می‌گیرد. هدف آن کاهش ریسک عدم رعایت دستورالعمل‌های اعتباری است. مهرآور ابراز کرد: این سامانه موجب می‌شود که بسیاری از دغدغه‌های مدیران شرکت‌های کارگزاری کم شود و این شرکت‌ها مسیر توسعه را راحت‌تر بپیمایند.

 

 

ارسال نظر