ورود مسکن به بورس کالا امکان‌پذیر است

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۴۶
ورود مسکن به بورس کالا امکان‌پذیر است

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه پیوند با بازار سرمایه سایر کشورها در برنامه بورس کالاست اما تاکنون محقق نشده است، گفت: ورود مسکن به بورس در پروژه‌های انبوه‌سازی، فروش‌های متری، فروش اوراق سلف موازی و تایم شرینگ‌ها امکان‌پذیر است. حامد سلطانی‌نژاد درباره ارتباط با بورس جهانی در شرایط پسابرجام اظهار داشت: هنوز با بورس‌های سایر کشور‌ها ارتباط نداریم. پیوند با بازار سرمایه سایر کشور‌ها در برنامه بورس کالاست اما تاکنون محقق نشده است. وی ادامه داد: در این باره چند سناریو مطرح شده که یکی از آنها این است برای کشورهایی که بورس کالا ندارند مانند کشور عراق، ما این بازار را در آن کشور راه‌اندازی کنیم یا اینکه بورس کالای ایران در آن کشور شعبه‌یی داشته باشد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه پس از برجام برای پیوند با بورس کالای چند کشور مذاکراتی انجام شد که همچنان در جریان است، افزود: باید در این زمینه با احتیاط بیشتری به این عرصه ورود پیدا کرد و نمی‌توان قبل از نهایی شدن مذاکرات در این باره پیش‌بینی کنیم. سلطانی‌نژاد همچنین درباره عملکرد بورس کالا در حوزه صادرات گفت: سالانه چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵درصد از معاملات بورس کالا ازجمله معاملات سنگ‌آهن و قیر و گوگرد در رینگ صادراتی انجام می‌شود. به گزارش ایلنا، مدیرعامل بورس کالا همچنین در پاسخ به این سوال که باتوجه به مخالفت‌هایی که در اتحادیه مشاوران املاک وجود داشت، آیا طرح راه‌اندازی بورس مسکن متوقف شده است، اظهار داشت: اینکه عده‌یی بدانند با چه چیزی مخالفت می‌کنند هم نکته قابل‌توجهی است. مسکن برای ورود به بازار سرمایه باید به واحدهای ایکوآل و استاندارد تبدیل شود و ورود مسکن به بورس در پروژه‌های انبوه‌سازی، فروش‌های متری، فروش اوراق سلف موازی و تایم شرینگ‌ها امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه امکان عرضه و فروش املاک دولتی هم در بازار سرمایه وجود دارد، ادامه داد: هر چند این امکان در بورس وجود دارد اما دولت سامانه‌یی تحت‌عنوان «تدارک» را دراختیار دارد که عمده اموال دولتی از طریق همین سامانه به فروش می‌رسد که می‌توان بین سامانه تدارک و بورس هم ارتباطی برقرار کرد چراکه بورس سیستم حراج دارد و می‌تواند تجربیات تسویه پایاپای را در این حوزه به کار گیرد. سلطانی‌نژاد گفت: درخواست ورود مسکن به بازار سرمایه ارائه شده است اما هنوز به یک مدل نهایی نرسیده‌ایم. البته در حوزه مسکن به دلایل مختلف تاکنون طرح‌های دارای بازار ثانویه طرح‌های موفقی نبودند.

 

ارسال نظر