رفت و برگشت شاخص بورس تهران

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۴۵
رفت و برگشت شاخص بورس تهران

گروه بورس  مسعود کریمی

 در جریان معاملاتی آخرین روز‌ کاری دی ماه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در 30دقیقه ابتدایی معاملات توانست برای مدت کوتاهی وارد کانال 99هزار واحدی شود اما طولی نکشید که این سقف‌شکنی و ثبت رکورد جدید در تاریخ بازار سرمایه ایران به پایان رسید و دماسنج بازار سهام روند نزولی را در پیش گرفت. با نگاهی به بازار‌های موازی مشاهده می‌شود که نرخ ارز مبادله‌یی در رقم 3هزار و 663 تومان و در نقطه مقابل نرخ دلار در ادامه روند صعودی هفته گذشته خود با افزایش قابل توجهی توانست رقم 4هزار و 535 تومان را به خود اختصاص دهد. از این رو در معاملات نخستین روز‌ کاری بورس تهران بازدهی 14صنعت اعم از صنایع، قند و شکر، ماشین‌آلات و تجهیزات، ساخت محصولات فلزی مثبت بود و در نقطه مقابل 19صنعت بورسی ازجمله محصولات کاغذی، خدمات فنی مهندسی، استخراج زغال سنگ و... بازدهی منفی را کسب کردند. در پایان داد و ستد‌های دیروز درحالی نماگر بورس تهران به استقبال بهمن ماه رفت که اغلب صنایع کامودیتی محور اعم از گروه‌های فلزات اساسی، خدمات فنی مهندسی، محصولات شیمیایی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌یی روند کاهشی در پیش گرفتند و به نوعی بیشترین تاثیر منفی را در کلیت معاملات بازار سهام روی شاخص کل گذاشتند.

 آستانه فتح قله

با توجه به گزارش‌های 9ماهه منتشر شده صنایع و شرکت‌ها و با نگاهی به عملکرد 3ماهه اول و دوم شرکت‌های بورسی مشاهده می‌شود که چشم‌انداز بازار سرمایه مثبت است و غالبا عوامل بنیادی منجر به سودآوری و رشد شرکت‌ها شده‌اند. در همین حال و در کنار این موضوع رشد قیمتی کامودیتی‌ها طی چند وقت اخیر و افزایش روز به روز نرخ دلار هم عاملی در راستای بهبود وضعیت شرکت‌های داخلی که تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار دارند و از طرفی شرکت‌های صادارت محوری که با افزایش نرخ دلار شرایط مطلوب‌تری را تجربه می‌کنند نیز شده است. بر این اساس با توجه به تعلیق تحریم‌ها و وضعیت متعادل منطقه‌یی و بین‌المللی در شرایط فعلی ریسک‌ سیستماتیک قابل توجهی در کلیت اقتصاد مشاهده نمی‌شود در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند با آرامش و امنیت خاطر بیشتری نسبت به چند هفته اخیر به داد و ستد سهام در بورس کشور بپردازند چراکه کلیه عوامل و پارامتر‌های اقتصادی نشان از پتانسیل رشد شاخص بازار سهام طی روز‌‌های آینده دارند.

 ضرورت تغییر نگاه

براساس این گزارش با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه کشور نسبت به فعالان سایر بازار‌های مالی ‌باید با آگاهی کامل و مطالعه دقیق‌تری اقدام به ورود خرید و فروش سهام کنند، ضروری است برخی افراد با تغییر نگاه سفته‌بازازانه و با اتخاذ رویکرد بلندمدت وارد جریان معاملاتی شوند. در این بین افرادی که شناخت کافی از بازار سهام را ندارند نیز می‌توانند با استفاده از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و نهاد‌هایی که مجوز رسمی از سازمان بورس را دارند، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کشور کنند زیرا در این حالت ریسک معاملاتی فرد بسیار کاهش پیدا می‌کند. به هر حال همانطور که مشاهده می‌شود و به عقیده کارشناسان بازار سرمایه در پی هر روند صعودی نماگر بورس، شاخص بازار سهام نیاز به استراحت دارد. در این بین سهامدارانی برنده واقعی معاملات خواهند بود که با یک استراتژی منطقی به داد و ستد سهم‌ها در بازار بپردازند.

 ارزش 395.000 میلیارد تومانی

در سویی دیگر در نخستین روز کاری معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل با کاهش 106واحدی مواجه شد و به رقم 98هزار و 817 واحد افت کرد. در این بین شاخص بازار اول 162واحد افت کرد اما در نقطه مقابل شاخص بازار دوم 231واحد صعودی شد. در معاملات روز گذشته سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 851 میلیون برگه سهم و حق تقدم را در بازار دست به دست کردند. از این رو ارزش بازار 395میلیارد تومان شد. براساس این گزارش نمادهای فولاد مبارکه، مپنا، تاپیکو، ملی مس و بانک کارآفرین بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص ثبت کردند. این درحالی بود که نمادهای ایران خودرو و پتروشیمی جم امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در بازار دیروز گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و کانه فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. همچنین صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای گروه صنعتی بوتان، معدنی دماوند، داروسازی اسوه، توسعه معادن روی، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، قند مرودشت و پیاذر بود. در مقابل نمادهای بانک کارآفرین، ایران یاسا تایر، نیروکلر، کارتن ایران، سیمان هگمتان، بورس اوراق بهادار تهران و آلومراد با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. همچنین اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا را داشتند. در مقابل نمادهای سهام بانک کارآفرین، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت شهرداری تهران، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق صکوک سایپا با بیشترین عرضه‌ها مواجه شدند.

 در بازار چه گذشت

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت صنعتی‌ بهشهر(غبشهر1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. علاوه بر این نماد معاملاتی شرکت ملی‌ سرب ‌و روی‌ ایران‌(فسرب1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد. بر این اساس نماد مذکور در معاملات امروز به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. در این بین نماد معاملاتی حق تقدم شرکت‌های شیشه همدان(کهمداح) و داروسازی اسوه(داسوهح) با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های شهد(قشهد) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بین‌المللی محصولات پارس(شپارس) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، ماشین‌سازی اراک(فاراک) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی- عمومی فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله شدند. افزون بر این نماد معاملاتی شرکت‌های قند نیشابور(قنیشا) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران(وساخت) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی و افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله در معاملات دیروز شدند. براساس این گزارش در پایان معاملات روز شنبه نماد معاملاتی حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری سپه(وسپهح) با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی متوقف شد.

 از فرا بورس چه خبر

در معاملات دیروز بیش از 484میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر یک هزار و 483میلیارد ریال در 48هزار و 955نوبت معاملاتی در بازارهای فرابورس ایران دست به دست شد. بر این اساس حدود 30درصد از حجم و ارزش دادوستدهای روز گذشته در اختیار بازارهای اول و دوم قرار گرفت و بدین‌ترتیب این دو بازار میزبان نقل ‌و انتقال افزون بر 159میلیون سهم به ارزش نزدیک به 409میلیارد ریال بودند. همچنین بیشترین میزان حجم و ارزش مبادلاتی در بازارهای اول و دوم به ترتیب مربوط به نمادهای «ذوب» و «سمگا» بود. این دو نماد علاوه بر این در فهرست پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی قرار گرفتند. این درحالی است که بیشترین افزایش قیمتی روز شنبه مربوط به نماد«زشگزا» متعلق به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد بود که به تازگی شاهد عرضه اولیه 20درصدی سهام این شرکت بودیم. نماد «زنگان» نیز تا سقف 4.9درصد رشد قیمتی را به همراه داشت. براساس این گزارش در سمت مقابل نمادهای «سدبیر» و «دبالک» متعلق به گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها و مواد و محصولات دارویی با بیشترین افت قیمتی مواجه شدند. همچنین نماد «مارون» نیز روز جاری با اهرم منفی 7واحدی بر شاخص کل فرابورس ایران بیشترین تاثیر را در افت 9واحدی این نماگر بر جای گذاشت. این درحالی است که نماد «میدکو» با نزدیک به 2واحد اثر مثبت بر شاخص مانع از افت بیشتر آن شد و بدین‌ترتیب آیفکس در ارتفاع 1083واحدی قرار گرفت. این درحالی است که تابلوهای«الف»، «ب» و «ج» بازار پایه در نخستین روز کاری هفته میزبان دادوستد بیش از 317میلیون سهم به ارزش بالغ بر 381میلیارد ریال بودند. از سوی دیگر تغییر مالکیت‌های صورت ‌گرفته در بازار اوراق با درآمد ثابت به مبادله 558 هزار و 900ورقه منتهی شد که این حجم از دادوستدها ارزش 517 میلیارد ریالی را به ثبت رساند. در نهایت معامله‌گران اوراق تسهیلات مسکن خرید و فروش بیش از 63 هزار ورقه را به ارزش افزون بر 46میلیارد ریال در 2هزار و 870 نوبت معاملاتی رقم زدند.

 

 

ارسال نظر