بورس در آستانه 98000 واحد

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۳۷

گروه بورس  

در داد و ستدهای روز گذشته شاخص کل با رشدی 715 واحدی به کار خود پایان داد.

روز گذشته سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک‌میلیارد و 54 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 2 هزار و 713 میلیارد ریال بود و در 75هزار نوبت معاملاتی انجام شد. در بازار دیروز همه 7 شاخص بورس صعودی بودند.

شاخص کل 715 واحد رشد کرد. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز 717 و 424 واحد صعودی شدند. افزون بر این، نمادهای فولاد مبارکه، چادرملو، گل‌گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و پالایش نفت تهران با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص رشد این متغیر را رقم زدند. علاوه بر این، در جریان معاملات کانه فلزی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند.

براساس این گزارش، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سامان‌گستر اصفهان، توسعه صنایع بهشهر، نوش مازندران، پتروشیمی کرمانشاه، آبادگران ایران، بورس اوراق بهادار و کالسیمین بود. در مقابل نمادهای موتورسازان تراکتورسازی ایران، معادن منگنز ایران، عمران و توسعه فارس، سیمان کرمان، لوله و ماشین‌سازی ایران، مهرکام پارس و پاکشو با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، سهام کالسیمین، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران و اوراق صکوک فولاد کاوه کیش بیشترین تقاضا را ثبت کردند. این درحالی بود که گروهی دیگر از سرمایه‌گذاران تلاش کردند با عرضه‌های سنگین از اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، سهام بانک کارآفرین و اوراق مشارکت شهرداری شیراز خارج شوند. در پایان معاملات حق تقدم لیزینگ رایان سایپا با معامله

 95 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و حق تقدم شرکت ارتباطات سیار با معامله  322 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.

 بازار سبزپوش فرابورس

دادوستدهای فرابورس ایران در میانه هفته معاملاتی جاری با خرید و فروش 440 میلیون ورقه به ارزش بیش از یک‌هزار و 572 میلیارد ریال پایان پذیرفت که این میزان مبادله در بیش از 42 هزار دفعه رقم خورد. بدین‌ترتیب در حالی که ارزش معاملات کاهش یافت اما حجم دادوستدها نسبت به روز ماقبل با رشد مواجه شد. در جریان بازار روز گذشته شاخص کل فرابورس نیز به رشد 1.6 واحدی بسنده کرد تا آیفکس در نزدیکی ارتفاع 1088 واحدی بایستد.

 در حالی که نمادهای «هرمز» و «زاگرس» تا 2 واحد تاثیر منفی بر این نماگر داشتند، اما تاثیر مثبت از جانب نمادهای «مارون»، «خراسان»، «شرانل»، «ارفع» و «شراز» تا سطح حداکثر 2.6 واحد درنهایت رشد 1.6 واحدی این نماگر را در پایان بازار رقم زد.

همچنین، سهامداران بیش از 152 میلیون سهم به ارزش افزون بر 430 میلیارد ریال را نیز در مجموع بازارهای اول و دوم دادوستد کردند و بیشترین حجم و ارزش معاملات به‌ترتیب دراختیار نمادهای «ذوب» و «خراسان» قرار گرفت. علاوه بر این، در نماد ذوب‌آهن شاهد مبادله 33 میلیون سهم به ارزش

28 میلیارد ریال و در نماد پتروشیمی خراسان شاهد دادوستد حدود 8 میلیون سهم به ارزش بیش از 54 میلیارد ریال بودیم.

سهامداران همچنین 281 میلیون سهم به ارزش 386 میلیارد ریال را در مجموع 3 تابلو معاملاتی بازار پایه دست به دست کردند. براساس این گزارش، خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن نیز 78 هزار ورقه تسه به ارزش 58 میلیارد ریال را مورد معامله قرار دادند. بررسی معاملات این اوراق نشان می‌دهد تسه آذرماه 96 کماکان از بیشترین اقبال میان معامله‌گران برخوردار است و بالاترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که قیمت این اوراق نیز در روند متعادلی با روزهای پیشین قرار داشته و در بازه 726 هزار تا 749هزار ریال دادوستد می‌شود. درنهایت سرمایه‌گذاران در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیش از 649 هزار ورقه به ارزش افزون بر 634 میلیارد ریال را دست به دست کردند.

 

ارسال نظر