نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۸۴۱

  نخستین صکوک اجاره رایتل سررسید شد: صکوک اجاره شرکت خدمات ارتباطی رایتل (صایتل) که با حجم 3 هزار میلیارد ریال در دی ماه 1392 منتشر شده بود، سررسید شد. به گزارش شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، غلامرضا ابوترابی با اعلام خبر فوق افزود: شرکت خدمات ارتباطی رایتل (سهامی خاص) تاکنون سه بار از طریق انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه مجموعا به ارزش 8هزار میلیارد ریال اقدام به تامین مالی کرده است. نخستین صکوک شرکت یاد شده در دی ماه سال 1392 جهت خرید تجهیزات سایت‌های Access-Net منتشر شده بود که پس از پرداخت آخرین قسط و مبلغ اصل اوراق در تاریخ 22دی 96 سررسید شد. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم (با مسوولیت محدود) صکوک اجاره شرکت خدمات ارتباطی رایتل را با نماد «صایتل» و نرخ اجاره‌بهای سالانه 20درصد از طریق فرابورس ایران عرضه کرد. این اوراق 4 ساله بانام و قابل معامله در فرابورس بود که اجاره‌بهای آن ماهانه در مواعد مقرر به حساب خریداران واریز می‌شد. وی افزود: مبلغ اصل اوراق و اجاره‌بهای چهل و هشتم (آخرین اجاره‌بها) از صکوک رایتل مجموعا به مبلغ 3,049 میلیارد ریال توسط شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم دریافت و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان این اوراق واریز شد.

ابوترابی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 29صکوک در بازار سرمایه در حال معامله هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدای انتشار صکوک در بازار سرمایه ایران یعنی از سال 1389 تاکنون 18 مورد از انواع صکوک منتشره مجموعا به ارزش بیش از 16هزار میلیارد ریال سررسید شده که همگی در مواعد مقرر تسویه شده‌اند. وی در خصوص انتشارهای پیش‌رو اعلام کرد: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت ایران خودرو، شرکت آدوراطب و شرکت تجارت کوشش سپاهان قصد دارند منابع مورد نیاز خود را مجموعا به حجم 10,968میلیارد ریال از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه تامین کنند که موافقت اصولی‌های مربوطه صادر شده و هم‌اکنون در حال طی اقدامات لازم جهت کسب مجوز انتشار هستند.

  پرداخت ۳۳هزار میلیارد ریال انواع سود به سرمایه‌گذاران: معاونت عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هفته گذشته بیش از 33هزار و547 میلیارد ریال انواع سود به 5883 سرمایه‌گذار پرداخت کرد. بر این اساس در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران بیش از 5 هزار و 816 نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. افزون بر این، حجم معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به 22 دی ماه بیش از 337 هزار برگه اوراق بود. این در حالی است که معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. همچنین براساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از 18.5 به 17.5درصد کاهش یافته و زمان بازپرداخت آن 12سال تعیین شده است. علاوه بر این، سقف فردی تسهیلات خرید از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران ۶۰۰ میلیون ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 500میلیون ریال و سایر مناطق شهری

۴۰۰ میلیون ریال است.

  خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت: رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: افرادی که دعوتنامه سهام عدالت دارند اما به هر دلیل از ثبت‌نام نهایی سهام عدالت جا مانده‌اند، بیش از یک‌ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هستند که در آینده پس از پایان پروسه پرداخت سود، تعیین تکلیف شده و به حق‌شان می‌رسند. به گزارش تسنیم، در سال 1385 طرحی تحت عنوان توزیع سهام عدالت به تصویب رسید و اجرایی شد که بر اساس آن قرار شد در مدت 10 سال، سود سهام اعطایی به مشمولان به‌جای پرداخت به آنها بابت اقساط سهامشان کسر شود و پس از آن سهامداران بتوانند سهام عدالت خود را خرید و فروش کنند. در این راستا از سال 85 تاکنون 49 میلیون و 226 هزار نفر از افراد جامعه به عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است. البته در این میان هستند افرادی که در مراحل اولیه اجرای این طرح اقدام به ثبت‌نام و ارائه مدرک کرده‌اند، اما هنوز سهام عدالت به آنها اختصاص داده نشده است و بر این اساس سودی هم از این سهام عاید آنها نمی‌شود که اصطلاحا به این دسته از مشمولان که تعداد آنها اندک هم نیست، «جاماندگان سهام عدالت» اطلاق می‌شود. بر این اساس تازگی‌ها رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره افرادی که دعوتنامه دارند اما به هر دلیل از ثبت‌نام نهایی سهام عدالت جا مانده‌اند گفته، این افراد طبق آخرین برآورد‌ها بیش از یک‌ میلیون و 800 هزار نفر هستند که در آینده پس از پایان پروسه پرداخت سود، تعیین تکلیف شده و به حق‌شان می‌رسند.

  تحویل قراردادهای آتی سکه طلا تحویل دی‌ماه ۹۶: فرآیند تحویل قراردادهای آتی سکه طلا تحویل دی‌ماه ۹۶ در بورس کالای ایران اعلام شد. به گزارش تسنیم بنا بر اعلام مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، فرآیند تحویل قرارداد آتی سکه تحویل دی‌ماه 96 در روز دو‌شنبه پیش‌رو (25 دی‌ماه) مطابق ضوابط و از طریق گواهی سپرده سکه طلا انجام خواهد شد. بر این اساس کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظف هستند بر اساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل سکه اقدام کنند. گفتنی است، فرآیند تحویل سکه به گونه‌یی است که کلیه مشتریان فروشنده باید در این روز دو‌شنبه (25 دی‌ماه) تا ساعت 13 برای تبدیل سکه طلا به گواهی سپرده با بانک رفاه اقدام کنند. همچنین مشتریان فروشنده می‌توانند علاوه بر این حداکثر تا ساعت 15:30 همان روز به خرید گواهی سپرده سکه طلا در معاملات روزانه گواهی سپرده سکه طلا در نماد سکه تمام بهار تحویل یک روزه رفاه اقدام کنند.

  کسر سود پرداختی سال‌های گذشته از اصل سهام عدالت: سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی گفت: مبلغ ۴۰ تا ۸۰ هزار تومانی که مشمولان در دوره قبل به عنوان سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند، از اصل سهام آنها کسر شده است. جعفر سبحانی درباره کسر مبلغ سود دریافت شده دوره قبل از سود امسال مشمولان سهام عدالت گفت: برای حفظ عدالت آن دسته از مشمولان که در دوره قبل مبلغی بین 40 تا 80 هزار تومان دریافت کرده‌اند باید این مبلغ را در اصل سهامشان محاسبه کنند که این کار را سازمان خصوصی‌سازی انجام داده و این مبلغ از اصل سهامشان کسر خواهد شد. سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی افزود: تماس‌هایی از طرف مردم داشته‌ایم که در آنها عنوان شده بود مشمولانی هستند که این مبلغ را دریافت نکرده‌اند اما از اصل سهامشان کسر شده است که ما آن را رد کرده و اعلام می‌کنیم در تمام مواردی که به این سازمان ارجاع شده است این مبلغ به حساب مشمولان واریز شده بوده و مشمولان آن را فراموش کرده‌اند. به گزارش صدا و سیما، وی گفت: امروز دیگر امکان راستی‌آزمایی پرداخت 40 تا 80هزار تومان به حساب مشمولان وجود ندارد اما در سال‌های گذشته ما چندین هزار بار این واریز را استعلام کرده‌ایم و تا به امروز حتی یک مورد هم عدم پرداخت دیده نشده است، لذا از مشمولان تقاضا داریم قبل از اعلام عدم وصول به دقت حساب خود را چک کنند. این گزارش می‌افزاید: کسر مبلغ 40 یا 80هزار تومانی سود پرداخت شده در سال‌های گذشته، این روزها در حالی از اصل دارایی و سود سهام عدالت برخی مشمولان انجام شده است که بنا بر اعلام رییس سازمان خصوصی‌سازی ارزش سهام عدالت مشمولان این روزها 2.5برابر شده است. بنابراین کاهش 40 یا 80هزار تومانی از اصل سهام عدالت مشمولان به معنای این است که این دسته از مشولان بین 100 تا 200هزار تومان از دارایی و سود آن را از دست داده‌اند که این موضوع با عدالتی که قرار است سهام عدالت به وجود آورد، سازگاری ندارد. همچنین بنا بر اظهارات متولیان اقتصادی در زمان تخصیص سود 40 یا 80هزار تومانی به مشمولان این اقدام بر اساس مصوبات قانونی انجام شده است، بنابراین کسر این مبلغ از اصل دارایی مشمولان نیز جای تردید و بحث دارد.

  رکورد جدید برای وال‌استریت: با آغاز فصل اعلام سودهای ربع چهارم با انتشار داده‌های بسیار خوب بانک‌ها و فروش قدرتمند خرده‌فروشی‌ها، شاخص‌های سهام در مقادیر رکوردی بسته شدند و وال‌استریت به رالی سودآوری خود ادامه داد. به گزارش رویترز، با آغاز فصل اعلام سودهای سه ماهه چهارم سال 2017 و انتشار داده‌های بسیار خوب بانک‌ها و فروش قدرتمند خرده‌فروشی‌ها، شاخص‌های سهام در مقادیر رکوردی بسته شدند و وال‌استریت به رالی سودآوری خود ادامه داد. همچنین در پایان معاملات روز جمعه، شاخص‌های اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک هر دو برای هشتمین روز در ۹ روز تجاری سال ۲۰۱۸ در مقادیر رکوردی بسته شدند، در حالی که داوجونز هم به ششمین رکوردزنی امسال خود دست یافت. درحالی که درآمدهای ولزفارگو فراتر از حد انتظار بود، پس از اعلام اینکه ۳.۲۵میلیارد دلار را در ربع چهارم، برای پوشش دادن به مسائل قانونی مربوط به تحقیقات درباره فعالیت‌های وام مسکن و فروش، کنار گذاشته است، سهام این شرکت 0.7درصد افت کرد. بر اساس این گزارش، شاخص صنعتی داوجونز 228.46 واحد یا 0.89درصد افزایش به 25803.19 واحد رسید. این در حالی است که اس‌اندپی ۵۰۰ با 18.68 واحد یا 0.67درصد رشد به 2786.24 واحد رسید. نزدک 49.29 واحد یا 0.68درصد به ارزش خود افزود و به سطح 7261.06 واحد رسید. در این هفته شاخص اس‌اندپی 1.6درصد رشد کرد در مقایسه شاخص داوجونز ۲ درصد جهش داشت و نزدک هم 1.8درصد به ارزش خود افزود. افزون بر این، سهام شرکت آمازون با جهشی 2.2درصدی برای نخستین بار از مرز قیمت ۱۳۰۰دلاری هم عبور کرد و به 1305.20دلار برای هر سهم رسید.

 

ارسال نظر