برنامه فروش سهام کنتورسازی اجرایی شد

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۷۵
برنامه فروش سهام کنتورسازی اجرایی شد

گروه بورس    

مالکیت سهام عدالت ‌باید به مردم واگذار شود. این در حالی است که تاکنون دولت محافظت کرده، ولی از سال یازدهم به بعد باید مالکیت واگذار شود و انتظار می‌رود که سوددهی نیز افزایش پیدا کند. در این زمینه باید اذعان داشت که بعد از برگزاری مجمع، شرکت‌ها مجاز به تقسیم سود در هشت ماهه بعد هستند. مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شرکت کرده بود، با بیان مطالب مذکور و در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع سهام عدالت شرکت‌های سهام عدالت ارزش اسمی خود را پر کرده‌اند، گفت: قرار بر این بود که در ۱۰سال گذشته شرکت‌ها ارزش اسمی خود را پر کنند که این امر محقق شده و توانستند ۵۳۰هزار تومان را به ازای هر سهم پر کنند و البته وقتی محاسبه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که واحدهای سودآور در سال ۱۳۹۵ باید به متوسط ۱۵ درصد سود پس از کسب مالیات دست پیدا می‌کردند که این امر محقق شده است. او درباره تقسیم سود نیز چنین توضیح داد که اکنون از 3هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان حدود ۱۲۰۰میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده به عبارتی یک‌سوم را پرداخت کرده‌ایم و تلاش ما بر این است که سود به صورت کامل به حساب مردم واریز شود. کرباسیان در ادامه سخنانش در پاسخ به این موضوع که وعده‌هایی درباره بسته نماندن نمادهای بازار سرمایه داده بود، از عملکرد خود دفاع کرد و گفت: تعداد نمادهای بسته تقریبا نصف شده است همچنان که در بورس از ۳۷ نماد بسته به ۲۰ نماد در فرابورس از ۱۲ نماد به ۸ نماد و در بانک‌ها از ۸ نماد به ۴ نماد کاهش پیدا کرده است. وی توضیح داد: نمادهایی که امکان داشته باز شده است و برخی که متوقف هستند به دنبال دلایل حقوقی چنین وضعیتی دارند. البته باید بگویم که فقط یک بانک دولتی داریم که نماد آن بسته است. وزیر اقتصاد درباره وضعیت سهام کنتورسازی نیز اعلام کرد که از روز چهارشنبه سهامداران کنتورسازی که تا ۲۰۰۰سهم دارند، می‌توانند سهام خود را بفروشند، مابقی را هم مقام قضایی ایستاده تا دارایی‌ها فروخته و تامین شود و سپس کسانی که تمایل دارند پول خود را بگیرند.

 قیمت‌گذاری «کنتور» بر اساس اسفند94

در سویی دیگر علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس تهران عنوان کرد: برنامه فروش سهام شرکت کنتورسازی روز چهارشنبه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اجرایی شد. بر همین اساس سهامداران می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها سفارش فروش خود را ثبت کنند. وی ابراز کرد: معاملات این شرکت روز چهارشنبه خارج از ساعت معاملات بازار انجام شد.

وی همچنین افزود: سهامدارانی که تا سقف 20 هزار برگه سهام «کنتور» را دارا هستند، می‌توانند حداکثر 2هزار سهم به فروش برسانند و دارندگان بیش از 20هزار سهم می‌توانند 10درصد از موجودی سهام خود را به فروش برسانند. صحرایی در ادامه و در توضیح چگونگی قیمت‌گذاری بیان کرد: قیمت خرید هر سهم 2هزارو 107 تومان در نظر گرفته شده است، این رقم مربوط به قیمت پایانی سهم قبل از بازگشایی در تاریخ 26 اسفند سال 94 است.

به گزارش سنا، معاون بازار شرکت بورس همچنین خبر داد: سهامداران از روز گذشته به مدت 5 روز کاری اقدام به ثبت سفارش فروش می‌کنند. بعد از آن نهاد ناظر با ثبت تمام سفارش‌ها برنامه فروش را عملی می‌کند.

 مبلغی کسر نشد

افزون بر این رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز اذعان داشت: از سود سهام عدالت هیچ مبلغی بابت هیچ چیزی کسر نشده است. علی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا سود سهام عدالت که واریز شده از حساب‌ها برداشت شده یا اینکه به عنوان مالیات یا بیمه مبلغی از آن کسر شده، اظهار کرد: خیر، از سود سهام عدالت هیچ مبلغی کسر نشده است.

وی که در میان صحبت‌هایش چندین بار تاکید کرد بابت هیچ چیزی، هیچ پولی از سود سهام عدالت مشمولان کسر نشده، در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد بانک اشتباها مبلغی از سود سهام عدالت کسر کرده باشد یا مبالغی را از حساب مشمولان برداشت کرده باشد؟ گفت: بانک هم اشتباه نمی‌کند، برای چه چیزی بانک باید پول برداشت کند؟

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: اگر کسی در این مورد چیزی می‌داند با تلفن گویای سازمان خصوصی‌سازی تماس گرفته و اطلاع‌رسانی کند تا ما این موضوع را پیگیری کنیم. من تاکید می‌کنم که اصلا چنین چیزی وجود ندارد. گفتنی است، تلفن گویای ۸۳۳۳۸ برای رسیدگی به موضوع سهام عدالت آماده پاسخگویی است.

 قابلیت برداشت سود

همچنین رییس کانون بانک‌های خصوصی در حالی از آمادگی نظام بانکی برای پرداخت سود سهام عدالت به مشمولان خبر داده که شمار زیادی از مشمولان تا آخر وقت روز سه‌شنبه سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش تسنیم؛ کوروش پرویزیان در خصوص آمادگی نظام بانکی برای پرداخت سود سهام عدالت گفته بود: نظام بانکی از قبل تمهیدات لازم را برای دستگاه‌ها درخصوص واریز سود سهام عدالت فراهم کرده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس تمهیدات لازم بر اساس اعلام دستگاه‌ها ایجاد و حساب‌ها برای پرداخت سود سهام عدالت آماده شده و قاعدتا امکان واریز و برداشت سود سهام عدالت فراهم است. رییس کانون بانک‌های خصوصی خاطرنشان کرد: همچنین بانک‌ها آمادگی دارند تا در صورت درخواست سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر فراهم کردن امکانات جدید موارد را فراهم کنند تا پرداخت‌ها به‌درستی فراهم شود.

پرویزیان با تاکید بر اینکه عمده حساب‌هایی که سود سهام عدالت باید به آنها واریز شود در اختیار بانک‌های دولتی است، ادامه داد: شماره حساب‌ها از ماه‌ها قبل به نظام بانکی برای پرداخت اعلام شده است.

همچنین یک منبع آگاه به ایبنا گفته بعد از واریز شدن منابع مورد نظر به‌طور سیستمی سود سهام عدالت به شماره شبای اعلام‌شده صاحبان سهام که پیش‌تر در سایت سازمان خصوصی‌سازی بارگذاری کرده بودند، واریز می‌شود و هیچ‌گونه مشکلی از این نظر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از نظر فنی هیچ‌گونه مشکلی بابت واریز سود سهام عدالت در نظام بانکی وجود ندارد، توضیح داد: در صورتی که منابع اعلام‌شده روز چهارشنبه به حساب صاحبان سهام عدالت واریز شود، از روز پنج‌شنبه قابل برداشت خواهد بود.

 راستی‌آزمایی

علاوه بر این مشاور سازمان خصوصی‌سازی با اعلام امکان‌پذیر شدن ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت گفت: سود سهام دو هفته تا ۲۰ روز پس از ثبت این شماره به حساب مشمولان واریز می‌شود. جعفر سبحانی در گفت‌وگو با ایبنا با بیان اینکه ۱۴ میلیون مشمول که تاکنون شماره شبای حساب بانکی را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده‌اند، می‌توانند برای ثبت این شماره اقدام کنند، اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی پس از ثبت شماره شبا اقدامات خود را برای راستی‌آزمایی شماره‌های شبا آغاز می‌کند. وی با بیان اینکه به‌طور عام راستی‌آزمایی ۲۰ روز به زمان نیاز دارد، اظهار داشت: در صورتی که بانک‌ها شماره شبا را تایید کنند، پرداخت سود به صورت موردی برای آنها انجام می‌شود. مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: ۱۴میلیون مشمولی که تاکنون اقدامی برای ثبت شماره شبا نکرده‌اند از روز سه‌شنبه می‌توانستند شماره خود را در این سامانه به ثبت برسانند.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی هماهنگی‌هایی را با نظام بانکی برای راستی‌آزمایی شماره‌ها انجام داده و پس از احراز درستی، سود سهام به حساب آنها واریز خواهد شد.

 

 

ارسال نظر