تشخیص مالکیت سهام عدالت با مجلس است

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۰۲
تشخیص مالکیت سهام عدالت با مجلس است

گروه بورس  مسعود کریمی

روز دوشنبه نشست خبری در سازمان خصوصی‌سازی با عنوان «جزئیات مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت» با حضور میرعلی اشرف عبدالله ‌پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر اقتصاد به همراه سایر مدیران این سازمان و اصحاب رسانه برگزار شد. از نکات قابل توجه این نشست پرداخت 3 هزارو 800 میلیارد تومان سود سهام عدالت و برداشت سود آن توسط مشمولان از روز گذشته بود. ‌در همین رابطه پوری‌حسینی در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر اینکه جزئیات لایحه آزاد‌سازی سهام عدالت که در روز دوشنبه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد، چیست و در صورت به تعویق افتادن تصویب این لایحه توسط بهارستان‌نشینان، خصوصی‌سازی چه اقداماتی را خواهد کرد، گفت: برخی نمایندگان مجلس اذعان داشتند که تصویب لایحه آزاد‌سازی سهام عدالت طی 2 ماه آینده صورت خواهد گرفت اما با توجه به این نکته که بودجه سال 97 کشور هم در مجلس شورای اسلامی تحت بررسی قرار دارد، ممکن است این روند کمی طولانی‌تر شود. وی عنوان کرد: در صورت طولانی شدن این پروسه شرایط تغییر چندانی نخواهد کرد و همانند وضعیت فعلی خواهد بود. ‌پوری‌حسینی ابراز کرد: سازمان خصوصی‌سازی در شرایط فعلی و در حالت مجازی سهام عدالت را به مشمولان مرتبط کرده است. در این بین مشمولان باید از سود سهام برخوردار شوند که خصوصی‌سازی برای سال مالی 1395 این مهم را عملیاتی کرده است. وی در ادامه تاکید کرد: ورقه سهام در دست مشمولان قرار ندارد و نمی‌توانند به خرید و فروش سهام خود در بازار بپردازند اما از امتیاز دارا بودن سهام در شرایط فعلی برخوردار هستند. معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: منافع سهام عدالت از سال مالی 1395و به بعد به مشمولان تعلق دارد. بر این اساس، نگرانی در خصوص اجحاف در حق مردم وجود ندارد.

وی در پاسخ به تغییر مالکیت سهام عدالت نیز افزود: ورقه سهمی به نام مشمولان صادر نشده است و افراد نمی‌توانند سهام عدالت را خرید و فروش کنند. به عبارتی دیگر مالکیت از هیچ سهمی و از یک شرکت معینی با یک فرد خاص در حال حاضر تعریف نشده است. پوری‌حسینی گفت: در شرایط کنونی سود سهام عدالت افراد به‌طور دقیق مورد محاسبه قرار می‌گیرد و به حساب افراد واریز می‌شود. رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه پاسخ به «تعادل» ابراز داشت: احتمال اینکه ممنوعیتی برای خرید و فروش سهام عدالت در تصویب لایحه توسط مجلس به عنوان مثال برای یک یا دو سال در نظر‌ گرفته شود، وجود دارد. اما به‌طور کلی ضرورت وجود چنین لایحه‌یی به‌شدت احساس می‌شود به دلیل اینکه مشمولان بدانند عملا مالک چه چیزی هستند، صرف‌نظر از اینکه اجازه خرید و فروش بلافاصله داده شود یا خیر.

 49 میلیون نفر سهامدار

در سویی دیگر پوری‌حسینی با اشاره به خبر منتشر شده به نقل از رییس‌جمهور در خصوص پرداخت سود سهام عدالت گفت: 49شرکت به عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سبد سهام عدالت قرار دارند که بخشی از سهام این شرکت‌ها به مشمولان این طرح اختصاص پیدا کرده است و در حال حاضر بیش از 49میلیون نفر به عنوان مشمولان ثبت‌نام‌ شده قطعی سهامدار سهام عدالت در کشور شناخته شده‌اند و سهامدار هستند. رییس‌ کل سازمان خصوصی‌سازی از واریز مرحله نخست سود سهام عدالت به حساب مشمولان از روز گذشته خبر داد. رقم سود مرحله اول برای مالکان کل یک‌میلیون تومان سهام، ۵۰هزار تومان و برای کسانی که مابه‌التفاوت یک میلیون تومان را واریز نکردند به نسبت دارایی سبدشان سود سهام سال مالی 95 را دریافت می‌کنند. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با ابراز اینکه از میان این 49 میلیون مشمول سهام عدالت، حدود 2میلیون نفر متوفی هستند، افزود: بر اساس قانون پس از پایان مهلت 10سال تسویه اقساط سهام عدالت، سود سهام سال مالی 95 این شرکت‌ها باید در سال 96 میان مشمولان توزیع شود. پوری‌حسینی با بیان اینکه برای متوفیان از آنجایی که وراث آنها شناسایی نشده است، گفت: تا 2 ماه آینده مسیر اداری و هماهنگی برای پرداخت سود سهام عدالت انجام می‌گیرد تا پس از حصر وراثت این سود به وراث منتقل شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امکان تسویه مانده بدهی اقساط سهام عدالت دیگر نیست و این موضوع منتفی شده است.

 برداشت سود به محض واریز

وی با یادآوری اینکه روز دوشنبه ریاست‌جمهوری موافقت خود را با آغاز انتقال سود سهام عدالت میان مشمولان اعلام داشت، اضافه کرد: سود سهام عدالت به محض واریز قابل برداشت است. بر این اساس مشمولانی که میزان سهام عدالت آنها یک‌میلیون تومان است (شامل مشمولان مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی و نیز افرادی که از محل آورده نقدی خود اقدام به تسویه مانده بدهی اقساط سهام خود کرده‌اند) بابت عملکرد سود سال مالی 95 شرکت‌های سرمایه‌پذیر، 150هزار تومان سود دریافت خواهند کرد که البته مابقی سود سهام مشمولان در صورت تکمیل سود سال مالی شرکت‌ها تا روزهای پایانی سال و شب عید واریز می‌شود.

 مهلت 8 ماهه

پوری‌حسینی تصریح کرد: شرکت‌ها بر اساس قانون مهلت دارند تا ۸ماه پس از تقسیم سود در مجامع، نسبت به پرداخت سود به سرمایه‌گذاران خود اقدام کنند و در این باره پیش‌بینی می‌کنیم که پیش از پایان این مهلت، سود سهام به حساب مشمولان واریز شود. معاون وزیر اقتصاد گفت: افرادی هم که سهام عدالت آنها کمتر از یک‌میلیون تومان ارزش دارد، به‌نسبت ارزش سهام خود سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد. وی گفت: تمام 49میلیون نفری که ثبت‌نام‌شده قطعی سهام عدالت هستند، قطعا سود مربوط به سهام خود را دریافت می‌کنند. کل سود پرداختی 150هزار تومان است که در سه نوبت و برای کسانی که سهامشان یک‌میلیون تومان است پرداخت شده و مابقی سهامداران نیز به‌ اندازه 53 درصد از سهام خود سود دریافت می‌کنند که در مجموع حدود 80هزار تومان است و در دو تا سه قسط پرداخت می‌شود.

 سود تقسیمی 3800میلیارد تومانی

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با بیان اینکه در مجموع سود تقسیمی سال مالی 95 شرکت‌های سرمایه‌پذیر 4200میلیارد تومان است، گفت: از این مقدار حدود 400میلیارد تومان بابت افزایش سرمایه این شرکت‌ها اختصاص یافته است و در مجموع باید 3800میلیارد تومان سود تقسیمی سال مالی 95 شرکت‌های سرمایه‌پذیر میان مشمولان سهام عدالت تقسیم شود.

 دریافت سود 1200میلیارد تومانی

وی همچنین با اعلام اینکه تا به امروز حدود 1200 میلیارد تومان سود تقسیمی مجامع از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت شده است، اظهار داشت: این میزان سود یک‌سوم مجموع سود تقسیمی این مجامع است، بنابراین در این مرحله از تقسیم سود سهام عدالت که از روز سه‌شنبه بعدازظهر به حساب مشمولان واریز خواهد شد، در مجموع یک‌سوم سودی که هر مشمول باید تا پایان سال دریافت کند به حساب آنها واریز می‌شود. پوری‌حسینی گفت: با توجه به آغاز واریز سود سهام عدالت از روز گذشته امکان اینکه 14میلیون نفری که شماره حساب خود را وارد نکردند، اقدام به ثبت شماره شبا در سامانه سهام عدالت کنند و ما نیز در این خصوص آن‌قدر اطلاع‌رسانی می‌کنیم که به یقین برسیم کسانی که شماره حساب اعلام نکردند خود را بی‌نیاز از این سهام و سود آن می‌دانند.

 لایحه آزادسازی در مجلس

معاون وزیر اقتصاد درباره آزادسازی سهام عدالت نیز گفت: ما سه گام بلند برای سهام عدالت داشتیم که نخستین و دومین گام با صورت حساب دادن مشمولان و پرداخت نقدی سود انجام شد و هم‌اکنون لایحه آزادسازی سهام عدالت به مجلس رفته است که امیدواریم با اصلاح مصوبه قبلی مجلس امکان آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله را فراهم کند. وی با بیان اینکه اگر این موضوع پذیرفته شود و مصوبه قبلی مجلس اصلاح شود، اظهار داشت: با در اختیار داشتن این مصوبه تا 2 ماه آینده همه کارها برای آزادسازی انجام می‌شود و بعد از آن تمام فعالیت‌های مشمولان اعم از خرید و فروش واحدهای صندوق گذاشته می‌شود.

 جامانده‌های سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد افرادی که از سهام عدالت جامانده‌ و دعوتنامه نگرفته‌ و تکمیل مدارک نکرده‌اند، گفت: بعد از تعیین تکلیف ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت، برای افراد یاد شده که ۱.۵ میلیون نفر هستند، برنامه‌ریزی می‌شود.

 تکلیفی برای ثبت ‌نام جدید نداریم

وی گفت: تا زمانی که مصوبه مرداد ماه هیات وزیران تغییر نکند، دو باشگاه فوتبالی پرسپولیس و استقلال واگذار نمی‌شوند. پوری‌حسینی در مورد سهام عدالت گفت: اگر مجلس با تاسیس صندوق‌های قابل معامله بورسی(ETF) موافقت کند، یونیت‌های این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به مشمولان داده می‌شود. رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد متقاضیان جدید سهام عدالت گفت: هیچ تکلیفی برای ثبت نام جدید سهام عدالت نداریم و فعلا باید سهام عدالت موجود را به سامان برسانیم. وی با بیان اینکه شرکت‌های استانی سهام عدالت ظرفیت لازم برای انتقال سهام عدالت را نداشتند بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورسی(ETF) جایگزین آنها شد. به گفته پوری‌حسینی، سود سهام عدالت حق مردم است و بعد از 11سال به آنها پرداخت می‌شود. پوری‌حسینی با بیان اینکه برخی در مورد اصلاح سبد سهام عدالت اظهارنظرهایی کرده‌اند، گفت: طبق بررسی ما این اصلاحات به سود مشمولان بوده است.

 مقابله با بهره‌برداری سیاسی

وی گفت: شرکت‌های زیان‌ ده را از سبد سهام عدالت کنار گذاشته و شرکت‌های سود ده را جایگزین آنها کردیم. پوری‌حسینی با بیان اینکه اکنون فصل انتخابات تمام شده و سود واریز می‌شود، گفت: با بهره‌برداری سیاسی از سهام عدالت مقابله کردیم. وی اضافه کرد: مشمولان بدانند که طی این روزها یک سوم پولشان را دریافت می‌کنند و دو سوم دیگر را هر وقت ما از شرکت‌ها دریافت کنیم به مشمولان پرداخت خواهیم کرد. اگر شرکت‌ها تا پایان اسفند ماه کل سود را به ما پرداخت کردند ما آن مبالغ را در یک نوبت به حساب مشمولان واریز خواهیم کرد اما اگر پرداخت سودها به سال آینده موکول شد، آن مبالغ را در دو نوبت واریز می‌کنیم. رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره حصه نقدی که مشمولان سهام عدالت می‌توانستند در سامانه سهام عدالت به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند، گفت: عده‌یی که حصه نقدی خود را پرداخت نکرده‌اند دیگر امکان ندارد تا مبالغ را پرداخت کنند و مقدار سهام‌شان همانطور که در سهام‌شان ذکر شده، خواهد ماند.

 فرصت 4 ماهه

وی درباره‌ زمان پرداخت کل سود سهام عدالت مربوط به سال مالی سال ۱۳۹۵ گفت: احتمالا تا 4 ماه طول بکشد که کل آن مبالغ را بین مشمولان توزیع کنیم. این نخستین بار پس از ۱۱سال طرح سهام عدالت است که سود این سهام قانونی به مشمول داده می‌شود. رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره افرادی که کد شبا به سیستم سهام عدالت وارد نکرده‌اند، گفت: کسانی که کد شبا ندارند، می‌توانند این کد را در داخل سامانه سهام عدالت وارد کنند، یک هفته طول می‌کشد، سیستم بانکی کد آنها را چک کند اگر تایید شد آن فرد در لیست افرادی قرار می‌گیرد که سود به حساب او واریز خواهد شد. پوری‌حسینی درباره مشمولانی که تاکنون به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده‌اند، اظهار کرد: عده‌یی هستند که تاکنون به سامانه سهام عدالت مراجعه نکرده‌اند. برداشت ما این است شاید اینها خود را جزو طبقات کم درآمد جامعه به حساب نمی‌آورند در مورد این افراد در آینده اقداماتی صورت خواهد پذیرفت. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جا مانده‌ها از سهام عدالت می‌توانند سهام عدالت را برای خود و خانواده‌شان ثبت‌نام کنند، گفت: ما هیچ تکلیفی نداریم که سهام عدالت دومی را شروع کنیم البته علاقه‌یی هم به این کار نداریم چون باید مطمئن شویم، سود حاصل از این سهام عدالت به خودشان داده شود نه اینکه به جیب عده‌یی واسطه رفته باشد.

 اطلاعیه مرحله اول واریز سود

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ این سازمان با صدور اطلاعیه شماره 9 خود در تاریخ 19/10/1396 اعلام کرد: نظر به اتمام دوره 10ساله تسویه اقساط سهام عدالت و براساس مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که مطابق آن سازمان خصوصی‌سازی موظف شده تا زمان آزادسازی سهام عدالت، سود سهام را از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول و به تناسب میزان سهام هر مشمول نسبت به واریز آن به حساب مشمولان اقدام کند به اطلاع کلیه مشمولین قطعی سهام عدالت که شماره شبا بانکی آنان تاکنون به تایید سامانه سهام عدالت رسیده است می‌رساند، سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد واریز مرحله اول سود عملکرد سال مالی 1395 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت را از تاریخ 19/10/1396 به حساب مشمولین آغاز نماید و امکان برداشت آن از طریق بانک عامل که مشمولین شبا بانکی مربوط به خود را به سازمان خصوصی‌سازی معرفی نموده‌اند، فراهم است.

براساس مفاد این اطلاعیه، واریز سود سهام عدالت متناسب با مبلغ سهامداری هر نفر به حساب شخص مشمول واریز می‌شود. لذا هر یک از مشمولان که تا تاریخ 31/5/1396 در قید حیات بوده و شماره شبا بانکی خود را در سامانه سهام عدالت به تایید نهایی رسانیده و اکنون حساب بانکی آنان مسدود یا دچار مشکل نیست از سود نقدی این مرحله برخوردار می‌شوند. بدیهی است مشمولین در قید حیات که تاکنون شماره شبا بانکی خود را به تایید سامانه سهام عدالت نرسانده‌اند در این مرحله واریز سود ندارند و سود متعلق به آنان در مراحل بعد به طور یکجا پرداخت خواهد شد. این مشمولان مکلفند برای بهره‌مندی از سود سهام در مراحل آتی نسبت به درج شماره شبا بانکی در سامانه سهام عدالت به نشانی

www.samanese.ir اقدام نمایند.

شایان ذکر است، سود واریزی این مرحله در خانوارهای تا 5 نفر در زمان ثبت‌ نام به ازای هر مشمول با مبلغ سهام یک میلیون تومان معادل پنجاه (50) هزار تومان در نظر گرفته شده و مابقی طلب سود این افراد نیز پس از وصول از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به تدریج و طی یک یا دو مرحله دیگر به حساب آنان واریز خواهد شد ضمن آنکه افراد با مبلغ سهامداری کمتر از یک میلیون تومان به تناسب مبلغ سهامداری خود از سود بهره‌مند می‌شوند.

 

ارسال نظر