تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۵۱۹

 تداوم رشد بازار سرمایه تا پایان سال: جمع‌بندی عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه نشان می‌دهد، این بازار چشم‌انداز روشنی دارد و تا پایان سال روند مثبتی را تجربه خواهد کرد و شاهد رشد در اکثر صنایع است. حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه برای بررسی بازار باید مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار را جمع‌بندی کرد و پس از آن به تحلیل پرداخت به سنا گفت: نرخ ارز یکی از تاثیرگذارترین متغیرهای بازار سرمایه است. وی با اشاره به اینکه دلار در سال جاری از محدوده‌های 3هزار و 800تومان به حدود 4هزار و 300تومان رسیده است، گفت: اکثر قریب به اتفاق فعالان اقتصادی با توجه به شرایط اقتصادی همچنان نرخ تعادلی ارز را در بلندمدت صعودی می‌دانند. وی با اشاره به مواد اولیه محور بودن بازار سرمایه گفت: قیمت نفت نیز در این مدت رشد خوبی داشته و فعالان بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌کنند، نرخ این کالا روند نزولی را تجربه نخواهد کرد. ستاک با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌ها از تداوم روند صعودی قیمت نفت حکایت می‌کند، گفت: افزایش قیمت نفت برای بودجه و اقتصاد کشور ما که متکی به نفت است، اتفاق خوبی است. این کارشناس بازار سرمایه به افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی نیز اشاره کرد و ادامه داد: اکثر بودجه‌ شرکت‌های بازار سرمایه قیمت کالاها و ارز را کمتر از نرخ‌های فعلی پیش‌بینی کرده‌اند. به گفته ستاک افزایش نرخ کالاهای اساسی و رشد قیمت دلار باعث می‌شود، شرکت‌های بازار سرمایه برای سال آینده سودهای بیشتری را پیش‌بینی کنند. وی همچنین به افزایش نرخ بسیاری از کالاها در بازارهای داخلی اشاره کرد و گفت: بازار مسکن نیز با رونق نسبی مواجه شده و حجم و ارزش معاملات این بازار رشد کرده است. وی رشد معاملات بازار مسکن را که پشتوانه‌اش دارایی است، مهم دانست و گفت: وقتی دارایی رشد می‌کند، دور از ذهن نیست که اوراق بهاداری که این دارایی‌ها را مدیریت می‌کنند با افزایش قیمت مواجه شوند. ستاک با تاکید بر اینکه جمع‌بندی این عوامل نشان می‌دهد بازار سرمایه چشم‌انداز روشنی دارد، گفت: بازار سرمایه تا پایان سال روند مثبت متعادلی را تجربه خواهد کرد و شاهد رشد در اکثر صنایع است. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، بازار سرمایه در ماه‌های باقیمانده از سال جاری شاهد رشد صنایعی است که از صعود بازار جا ماندند. وی با اشاره به گروه‌های جا مانده از رشد بازار گفت: گروه‌هایی مثل ساختمانی‌ها، مواد غذایی و برخی سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند از این به بعد با توجه به رشد خالص ارزش دارایی‌هایشان صعودی شوند.

 حذف EPS گامی به جلو جهت شفاف‌سازی: یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، با حذف EPS یک گام به جلو در جهت شفاف‌سازی هرچه بیشتر سهام در بازار بورس برداشته شده است، چراکه سرمایه‌گذار خود باید سود هر سهم را شناسایی کند و شرکت‌ها فقط باید افشای اطلاعات صحیح را در دستور کار خود قرار دهند. به گزارش اقتصاد آنلاین، ایزدی گفت: حذف EPS یکی از کارهای خوبی است که حتی باید زودتر از این اتفاق می‌افتاد. وی افزود: به‌طور مثال پیش‌بینی یک عدد ثابت به عنوان سود هر سهم برای سال ۹۷ دشوار است و شدنی هم نیست. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حتی در اقتصادهای کم نوسان نیز این پیش‌بینی با هاله‌یی از ابهام روبه‌روست، تصریح کرد: با تغییر عواملی همچون قیمت دلار EPS نیز متغیر می‌شود؛ از این رو باید پیش‌بینی سود هر سهم را منعطف بیان کرد یا به واسطه روش‌هایی همچون تجزیه و تحلیل سناریو ارقام مختلفی برای هر حالت بیان کرد. ایزدی بیان داشت: اگر مدیرعامل شرکت‌ها برای هر یک از این سناریوهای مختلف EPS‌های مختلفی را مدنظر قرار دهند آن موقع بازار با انحرافات گوناگون روبه‌رو نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در چند وقت اخیر با توجه به تغییرات نرخ دلار، شرکت‌های پتروشیمی EPS را تغییر دادند که این جای تامل دارد. ایزدی بر این باور است که سرمایه‌گذار خود باید سود هر سهم را شناسایی کند و شرکت‌ها فقط باید افشای اطلاعات صحیح را در دستور کار خود قرار دهند. وی در خصوص وضعیت بودجه و تاثیر آن بر بازار سرمایه نیز گفت: در صورت کسری بودجه تورم ایجاد می‌شود؛ از این‌رو برای سال ۹۷ باید بیشتر از قبل به فکر جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشیم و مهم‌تر اینکه ترسیم وضعیت نرخ ارز را نیز نباید از نظر دور نگه داشت.

 

ارسال نظر