نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۴۱

  رضایت ذرت‌کاران از سوی بورس کالا: کشاورزان و ذرت‌کاران استان کردستان و ذرت‌کاران بخش فرگ استان فارس با ارسال نامه‌یی از تلاش‌های بورس کالای ایران در راستای اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت و دریافت سریع وجه حاصل از فروش محصولاتشان تقدیر کردند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران پس از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و آغاز اجرای آزمایشی طرح قیمت تضمینی دو محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان از سال ۹۴، با تصویب هیات وزیران از سال ۹۵ کل جو و ذرت کشور در قالب طرح قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران مورد معامله قرار می‌گیرد. موفقیت‌ها و مزایای سیاست قیمت تضمینی و همچنین رضایت کشاورزان از اجرای این طرح موجب شد تا امسال برای نخستین‌بار عرضه گندم نیز به صورت آزمایشی در قالب طرح قیمت تضمینی قرار گیرد. در همین زمینه اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت کل کشور در بورس کالا موجب شد تا ذرت‌کاران برخی استان‌ها با ارسال نامه‌هایی از پرداخت بدون تاخیر مطالبات خود ابراز رضایت کنند. در نامه کشاورزان ذرت‌کار شهرستان کامیاران از توابع استان کردستان عنوان شده است که با عرضه ذرت کشاورزان در بورس کالا و اقدامات صورت گرفته، وجه مورد معامله کشاورزان طی سه روز کاری به حساب آنها واریز شده است که این رویداد می‌تواند آغازگر تحولی مثبت در بخش کشاورزی و حمایتی مطلوب از کشاورزان زحمتکش کشورمان باشد.

  انعقاد ۲۷هزار قرارداد آتی سکه: معامله‌گران بازار آتی سکه روز شنبه ۲۷هزار و ۱۷قرارداد برای تحویل ماه‌های آینده را به ارزش

۴ هزار و ۳۸۰میلیارد ریال منعقد کردند. به گزارش بورس کالا، در سررسید دی ماه امسال ۲۰۶قرارداد منعقد شد که قیمت تسویه سکه با افت 0.06درصدی به یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان رسید. در سررسیدهای اسفند امسال و اردیبهشت سال آینده نیز به ترتیب ۲۱۰ و ۷۹ قرارداد به ثبت رسید که بهای سکه برای تحویل اسفند ماه با افت 0.38درصدی به یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان و برای تحویل اردیبهشت سال آینده با کاهش 1.04درصدی به یک میلیون و ۵۳۳هزار تومان رسید. همچنین دو سررسید دورتر بازار که به‌طور معمول بیشترین حجم قراردادها به این دو سررسید اختصاص دارد، موعد تحویل تیر و شهریور سال آینده هستند که روز شنبه در سررسید تیر ۸۳۳ قرارداد و در سررسید شهریور ۹۷ بالغ بر ۲۵ هزار و ۶۸۹ قرارداد بر تابلو معاملات درج شد. بر این اساس، بهای سکه در قرارداد تحویل تیر سال آینده با 0.86درصد افت کرد و یک‌میلیون و ۵۷۲هزار تومان معامله شد و در قرارداد شهریور سال آینده نیز معامله‌گران شاهد ثبت سکه یک میلیون و ۶۲۵ هزار تومانی و افت 0.93درصدی بر تابلو معاملات بودند. گفتنی است در حالی که هنوز حدود نیمی از روزهای نخستین ماه زمستان امسال سپری نشده است، رکورد حجم معاملات ۱۰ماهه قراردادهای آتی سکه بورس کالا از ابتدای راه‌اندازی این معاملات (سال ۸۷) با رسیدن به ۲میلیون و ۹۴۳هزار و ۸۵۸ قرارداد شکسته شد؛ همچنین ارزش این معاملات نیز از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته به ۴۴۰هزار و ۷۶۲میلیارد ریال رسیده است.

 

ارسال نظر